درد دلی با آقای استاندار ؛
اگر همان روز در شهرستان دهلران که مردم محروم این دیار در استقبال بی نظیرشان از جنابعالی سنگ تمام گذاشتند ،به جای شانتاژ خبری وانتشار آن در شبکه های اجتماعی ،فرماندار شهرستان را به جرم ترویج یک سنت ناصحیح مورد مواخذه قرار می دادید ،امروز فرماندار مهران تا پاسی از شب به رفت وروب خیابانها و دربست نمودن اتوبوس برای انتقال مردم به محل استقبال واجباری نمودن مدیران به حضور در محل استقبال روی نمی آوردند ،باور کنید به این روش هم بعنوان یک روش غلط وپر هزینه از حیث سیاسی ،اقتصادی واجتماعی در استان نهادینه شد وکاریش هم نمیشود کرد!
کد خبر: ۵۹۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷ 15 April 2018

تابناک ایلام::هر گاه به خاطرات وداشته های ذهنی  خود رجوع می کنم ،می بینم تنها موضوعی که باعث شد این نکته در خصوص چرایی بد بودن رژیم ستمشاهی در ذهن کودکانه ام نقش ببند و یک نوع تنفر کودکانه از ظلم وستم ملوکانه در ذهنم تداعی یابد ،دو تصویر در کتاب تاریخ آن دوران بود؛"یکی تصویری از یک کاخ با لوستر ومبل های مجلل بعنوان کاخ شاه" و"دیگری خانه ای حلبی در حاشیه یک شهر "که مبین حاشیه نشینی و کوخ نشینی بسیاری از مردم هموطنم بود . موضوعی که گذشت وگذشت تااینک  از آن بعنوان زندگی اشرافی ،تفاوت زندگی ویا شکاف های طبقاتی یاد می شود.

هر مقداری که ازآن دوران  فاصله گرفته ام ،به موازات بزرگ شدن مغز وفکرم ،با مقیاسی بزرگ تر شکاف های طبقاتی را در جامعه شاهد بوده ام. کسانی که بعنوان آمر ،نافی خان وخان بازی وزندگی اشرافی بودند ،خود کاخ نشین شدند ،وهر روز که گذشت بر کوخ نشینان افزوده وزندگی مجلل واشرافی گری در بین مردم وخاصتا در مسئولین کشوری امری عادی وعادی تر شد. امروز اشرافی گری در زندگی مسئولین رسوخ کرده وحتی به میان مدیران میانی وپایینی تسری یافته است. کار به جایی رسیده  که اینک گونه های عادی شده از مدیریت اشرافی را در استانها وشهرستانها به عینیه شاهدیم.

اگر شاه کاخ سعدآباد و نیاوران وگلستان داشت  و لوستر ومبل مجلل نماد اشرافی گری بود ،اما امروز هر دستگاه اداری وقوه ای در کشور ،خود  جلوه ای ناب  از اشرافی گری شده است . مدیران دستگاههایی که قرار بود یک تار موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان ندهند ! مروج زندگی اشرافی شده اند ودر استان ما این مهم در عیددیدنی استاندار وسفرهای پر طمطراق شهرستانی وی و ... جلوه می کند.

روزی که استاندار ایلام طرحی نو از خدمت را تحت عنوان سفرهای شهرستانی در انداخت ،به عنوان یک ایلامی به این دلخوش نمودم که مدیری از جنس مردم وخدمت، قرار است خدمت و کار را به بطن جامعه برده واز درون آن توسعه و کاهش فاصله طبقاتی را به مردم استانم ارزانی نماید.

اما هر روز که می گذرد ؛صفحه جدیدی از سفرهای شهرستانی اما با رنگ ولعابی دیگر بر روی خود باز می بینم ،گونه جدیدی از نمایش قدرت ،پوپولیسم ومهمتر از همه جلوه هایی از سفرهای ملوکانه در جلو دیدگانم خودنمایی می کند. این که مدیران منبعث از انقلاب اخلاقی که قرار بود با ساده زیستی وپرهیز از نمایش جلال وشکوه ،بی ریا وساده در میان مردم حضور یافته وهمدرد آنها شوند خیال خامی بیش نبود، چرا که استان محرومم ایلام به عرصه نمایش جلال وشکوه وجبروت مدیرانش مبدل  شده ومردمان ساده وکم توقعش که روزگاری ولینعمت خطاب می شدند  را برای پایکوبی واستقبال از یک مدیر به خط کرده اند!

واینک جناب استاندار ! کار شما برای سفر به شهرستانها ،کشانیدن مدیران دستگاههای اجرایی به بطن مردم ،مشاهده واستماع نارساییها ،تشکیل جلسه برای رفع مشکلات روستاها ،بخش ها وشهرستان کاربزرگیست ،ایده های خلاقانه برای رفع مشکلات ونارساییها وگامی مهم در راه رسیدن به توسعه و کاهش محرومیت استان تلقی می شود ،این کار بزرگ را ارج می نهیم.

اما جناب استاندار!اینکه فرمانداران شهرستانها از یک هفته قبل  به تمامی دستگاههای اداری ،شوراها ودهیاران برای استقبال از حضرتعالی آماده باش بدهند ،طاق نصرت برپا کنند،تمامی مدیران را  مکلف کنند در ورودی شهر به استقبال شما بیایند ،گاو وگوسفند قربانی کنندو هر شهری به سبک خویش برای حضور حضرتتان رقص وپایکوبی کنند ،نه تنها  در شان یک مدیر نظام جمهوری اسلامی نیست ،بلکه نوعی فخر فروشی بر ولینعمت خواندگان تلقی می شود.باور کنید به همان اندازه که حضور مدیران در بین مردم رضایتمندی را در جامعه اشاعه می دهد ،ستون سوزوکی ها و کارناولهای خودرویی ،دهها برابر در دل مردم بذر نفرت  از کارگزاران نظام خواهد کاشت.

مگر قرار است چه اتفاقی بیافتد؟!خیابان ها را می شویند ،بجای تعیین نماینده از بین مردم بخشها برای بیان دردها ونارساییها ،مداح انتخاب می کنند، از یک هفته قبل فرماندار شهرستان مهران وبخش داران ومدیرانش شب وروز را نشناخته تا فقط وفقط استقبال آبرومندانه ای از حضرتتان برجای گذاشته واز فرماندار فلان شهرستان جا نماند ،آیا این عمل به خودی خود عامل تعمیق وترویج دهنده  تملق وچاپلوسی در بین مدیران ودستگاههای اجرایی استان نخواهد شد ؟!باور کنید سفر استانداران متعددی را در استان شاهد بوده ایم ،اما این همه دستپاچگی مدیران شهرستان ،به خط شدن ها ،استقبال های ملوکانه و ریخت وپاش ها برایمان تازگی دارد!

اگر همان روز در شهرستان دهلران که مردم محروم این دیار به رسم دیرینه میمهان نوازی در استقبال بی نظیرشان از جنابعالی  سنگ تمام گذاشتند ،به جای شانتاژ خبری وانتشار آن در شبکه های اجتماعی ،فرماندار شهرستان را به جرم ترویج یک سنت ناصحیح مورد مواخذه قرار می دادید ،امروز فرماندار مهران تا پاسی از شب به رفت وروب خیابانها و دربست نمودن اتوبوس برای انتقال مردم به محل استقبال واجباری نمودن مدیران به حضور در محل استقبال روی نمی آوردند ،باور کنید به این روش هم بعنوان یک روش غلط وپر هزینه از حیث سیاسی ،اقتصادی واجتماعی در استان نهادینه شد وکاریش هم نمیشود کرد!عامل آن هم حضرتعالی بودید.

باور بفرمایید این مردم زخم دیده از جنگ ومحرومیت ،بارها وبارها با همراهی مسئولین وتشریک مساعی با آنان ،بار محرومیت و کاستی ها را به دوش کشیده اند ،ولی نعمت بودن را به اثبات رسانیده اند،با سختی ها کنار آمده اند ،برای خدمت به این قشر نه نمایش لازم است نه قشون کشی !ساده و بی آلایش وبدون فخر فروشی هم می توان بودجه ای که حقشان است به آنان داد،قرار نیست با این دست کارها ،سنت هایی که بخاطر آن خون دادند احیاء و سنتهای پسندیده ساده زیستی و خدمتگزاری را به دست باد نسیان سپرد!آقای استاندار باور بفرمایید دنبال حاشیه سازی نیستیم ،دوست داریم بدون نوشتن حتی یک نقد منصفانه یاری گر شما باشیم ،اما خداوکیلی حاشیه ها زیادند و چشم بستن برآنها جفاست !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار