کد خبر: ۵۸۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸ 06 April 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جماران، اکبر ترکان ، درباره ارزیابی شرایط اقتصادی فعلی با اشاره به خطراتی که در سطح بین الملل کشور را تهدید می‌کند، گفت: من برای ارزیابی شرایط فعلی، یک پرده به عقب یعنی زمان شروع دولت روحانی بازمی‌گردم. روحانی شاید تنها رئیس‌جمهوری باشد که قبل از شروع دولت خود مبانی سیاسی و اقتصادی دولت مورد نظرش را به صورت کتبی نوشته و منتشر کرده‌ بود. زمانی که روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک حضور داشت دو کتاب به نام نظام اقتصادی و امنیت ملی منتشر کرد که تمامی نظرات و سیاست‌هایش در آنها به طور مدون وجود داشت.
وی افزود: روحانی در بخش دیگر گفته‌ها و نوشته‌های خود هم به سیاست‌های هسته‌ای و امنیت ملی، که مدنظر داشت، اشاره کرده بود. درواقع او قبل از شروع به کار دولتش مجموعه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی که به آنها فکر می‌کرد را تدوین و ارائه کرده بود. این مسئله یکی از تفاوت‌های روحانی با روسای‌جمهور قبل است چراکه آنها  این چنین مجموعه‌ای مدونی قبل از دولت خود نداشتند.
مشاور عالی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: روحانی در وهله اول با اجرای برجام سیاست‌های خود را در عرصه بین الملل پیش برد و در گام بعدی هم که تامین سیاست‌های اقتصادی کشور بود، برنامه‌های لازم از قبل به طور معین وجود داشت، اما این اتفاق همزمان بود با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده که نه تنها خود را مقید به اجرای برجام نمی‌داند بلکه معتقد به بسیاری از روابط بین‌المللی هم نیست.
ترکان با اشاره به اظهارات برخی درباره ناکام ماندن کشور در بهره‌برداری از توافق برجام اظهار داشت: مجموع این به‌هم‌ریختگی‌ها باعث شد ما نتوانیم از دستاوردهای برجام در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم. در حال حاضر رئیس‌جمهور ایالات متحده تلاش می‌کند تحریم‌ها را به نوعی بازگرداند و حتی تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند.
وی افزود: این شرایط وضعیت ما در عرصه اقصاد را سخت‌تر کرده است به طوری که باید برای چنین وضعیتی برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط به آن را تبیین کنیم. در شرایط فعلی سه فکر اقتصادی در کشور وجود دارد که به موازات یکدیگر حرکت می‌کنند اما حرکت آنها دیگر همزمان باهم ممکن نیست.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توضیح تفکرات موجود اقتصادی کشور، تصریح کرد: یکی از تفکرات موجود در عرصه اقتصاد، تفکر پیروی از برنامه‌ها و راهبردهای سازمان برنامه و بودجه است که همه چیز را به بودجه عمومی منتهی می‌کند، به طوری که بودجه عمومی کشور فقط به بودجه جاری تبدیل شده و می‌توان گفت ما تقریبا نمی‌توانیم از بودجه عمومی به عنوان موتور محرک اقتصادی استفاده کنیم یعنی حتی بازنشستگان هم در برنامه و بودجه قرار می‌گیرند. در نهایت این نگاه، نگاه سازمان برنامه و بودجه است که تماما نشان دهنده یک اقتصاد دولتی است.
وی ادامه داد: نگاه دوم، نگاه به اقتصاد آزاد است که با فرض شرایط آزاد بین‌المللی در پی تنظیم روابط اقتصادی بازار آزاد است. اما در نهایت نگاه سوم نگاه اقتصاد مقاومتی است که به نظر من امسال با توجه به شرایط بین المللی و اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده که در حال حاضر به صورت وقیحانه حرف‌هایی حتی خارج از قوانین بین الملل علیه جمهوری اسلامی می‌زند، باید اقتصادی این چنینی را به کار بگیریم. چرا که در شرایط فعلی کشور، باید سیاست‌هایی تبیین شوند که اقتصاد در آنها کمترین آسیب را ببیند. بنابراین در میان سه تفکر اقتصادی، اقتصاد مقاومتی بیشترین کاربرد را دارد و همه باید روی اقتصاد مقاومتی متمرکز شویم. 
ترکان در تشریح و توضیح بیشتر اقتصاد مقاوتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به معنی درونگرایی اقتصادی و تکیه به منابع داخلی است. ما باید کوشش کنیم با اتکا به توانایی‌های داخل کمترین آسیب متوجه اقتصاد کشور شود و آگاه باشیم که کشور در سطح بین الملل در وضعیت خطرناکی وجود دارد و آ‌سیب آن همه جانبه مردم را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار می‌دهد. درحال حاضر گردش مالی در کشور با مشکل مواجه شده و بانک‌ها زیر فشار هستند و حتی نمی‌توانند کار متداول خود را انجام دهند.
وی با تاکید بر ضرورت گفت‌وگوی ملی بر پایه اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی باید موجب شود هر چه سریعتر در کشور گفت‌وگوی ملی شکل گیرد، درواقع اقتصاد مقاومتی همان محوری است که می‌تواند محور اتفاق نظر در شرایط فعلی باشد. همگان باید برای تمرکز بر روی این تفکر تلاش کنند و من بعید می‌دانم جریانی در کشور باشد که متوجه شرایط سخت و بحرانی کشور در سطح بین الملل نباشد. ما باید بر تکیه بر اقتصاد مقاومتی با این شرایط مقابله کنیم.
ترکان در پایان با بیان اینکه روحانی هم‍چنان در عمل به وعده‌هایش پافشاری دارد و عقب‌نشینی نکرده است،  گفت: روحانی مسیر خود را با تمام سنگ‌اندازی‌ها ادامه می‌دهد چرا که روش او همین است. روش روحانی اعلان مواضع و سیاست‌های خود و در پی آن فراهم کردن بستر مناسب برای اجرایی کردن آنهاست حال آنکه در این میان افرادی هم مانع می‌شوند و امکان دارد این مسیر را بعضا مختل کنند و در نهایت روحانی تلاش دارد برای عملی کردن وعده‌های خود افکار عمومی را با خود همراه سازد و این نشان می‌‌دهد او همواره با حوصله و تدبیر در پی عملی کردن وعده‌های خود است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار