کد خبر: ۵۸۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵ 22 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از هفت صبح وقتی کودکتان شیئی را بلعید اقداماتی را باید انجام دهید که از خفه شدن او جلوگیری کنید.
کودکان معمولا از سن سه تا چهارماهگی شروع به شناخت اشیا خارجی توسط دهانشان می کنند و این کار باعث می شود خطرات زیادی آن ها را تهدید کند. در این مقاله به توصیه هایی که باید حین این اتفاق رعایت شود می پردازیم.کودک
***
خونسرد باشید
اول مطمئن شوید کودک جسم را بلعیده و زیر پاها، بالش، تشک یا دستش نیست. در بیشتر موارد، بلعیدن یک جسم خارجی هیچ علامتی ندارد و گاهی فقط شاهد توقف کوتاه تنفسی یا سخت شدن بلع غذا هستیم که نشان می دهد جسم خارجی در ناحیه ای گیر کرده است. وقتی کودک جسمی را بلعید، خونسرد باشید. اجسام خارجی به طور طبیعی ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا حداکثر ۵ روز از طریق دستگاه گوارش دفع می شوند. می توانید او را به بیمارستان برسانید تا با عکسبرداری، محل جسم خارجی مشخص شود و پزشک تشخیص دهد خودبه خود دفع خواهد شد یا نه.
***
خشن نباشید
وقتی فرزندتان جسمی خارجی را بلعید و به سرفه افتاد یا دچار مشکلات تنفسی شد، باید خیلی سریع اقدام کنید اما کاری انجام ندهید که یا عواقب خطرناکی دارد یا بی فایده است. به دنبال راه های خشن برای خارج کردن جسم از حلق کودک نباشید؛ مثلا لازم نیست محکم پشت کمرش بزنید یا او را مجبور کنید استفراغ کند.
***
اجسامی که راه تنفس کودکان را مسدود می کنند
آجیل
تکه های اسباب بازی
سنگریزه
دکمه
سکه
باتری کوچک ساعت مچی
تیله
هسته میوه و میوه های ریز مانند انگور
ناخن
پیج
میخ
آهن ربا
خفگی کودک
***
چطور متوجه شویم که کودک مان شیئی را بلعیده:
اگر جسمی در مسیر تنفس فرد گیر کرده باشد نشانه های آن سریع ظاهر می شود. بیشترین نشانه ها شامل:
همچنین بخوانید : راه ها و نکته های کامل مراقبت از کودک
احساس خفگی یا عق زدن زمانی که جسم تازه وارد مسیر هوا شده باشد.
به سختی نفس کشیدن
سرفه
خس خس کردن
***
راه تشخیص این که جسم خارجی در مری و روده گیر کرده است :
استفراغ کردن
سرازیر شدن آب از دهان
عق زدن
درد قفسه سینه یا نای
امتناع از خوردن
دردهای شکمی
تب
***
اگر جسم بلعیده شده، گرد است:
حتی اگر کودکتان کمی سرفه می کند، نگران نباشید، زیرا می تواند به صورت طبیعی نفس بکشد. فرزندتان را به اورژانس برسانید تا با رادیوگرافی مشخص شود باید جسم خارجی را خارج کرد یا نه.
در بیشتر موارد، جسم خارجی وارد دستگاه گوارش و با مدفوع دفع می شود. باید کمی توجه تان به دفع فرزندتان بیشتر شود تا مطمئن شوید جسم خارجی دفع شده است.
***
اگر جسم بلعیده شده، لبه دار است:
در این شرایط کودک احساس درد شدیدی در گلو خواهد کرد، نه می تواند حرف بزند و نه سرفه کند، چون جسم خارجی راه تنفسش را بسته و ممکن است خفه اش کند.
بعد آرنج هایتان را از هم باز کنید و سپس با شدت آن را به بدن کودک فشار دهید تا ضربه ناشی از فشار، در این شرایط، فورا به اورژانس زنگ بزنید و در حالی که منتظر هستید، سعی کنید به روش های درست جسم خارجی را درآورید؛ یعنی کودک را جلوی خود به شکلی که پشتش به شماست بنشانید، دستانتان را زیر سینه اش قلاب کنید و معده اش را بگیرید. باعث بیرون راندن جسم خارجی شود. در همین حالت با دو انگشت جسم خارجی را به سمت بیرون بکشید.0
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار