کد خبر: ۵۸۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 22 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرنگار مهر، پرستاران همچنان از بی عدالتی ها در نظام سلامت گلایه مند هستند و معتقدند که حق آنها ادا نشده و آنطور که باید و شاید به جایگاه پرستاری توجه نشده است. در حالی که بیشترین خدمت به بیماران در مراکز درمانی، توسط پرستاران صورت می گیرد. شاید در این بین، مهم ترین گلایه پرستاران، عدم اجرای قانونی است که ۱۰ سال از تصویب آن می گذرد و هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.
محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری، معتقد است که جامعه پرستاری بار اصلی نظام سلامت را بر دوش می‌کشد و در صف اول پاسخ‌گویی به مراجعین قرار دارند و در نتیجه در معرض خطرات مختلف نیز قرار دارند. خطرات ناشی از شغل، پرستاران را تهدید می‌کند. خطراتی مثل بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و مشکلات ناشی از شیمی درمانی و بحث ضرب و شتم که در حال حاضر متاسفانه رو به افزایش است.
وی با عنوان این مطلب که در سال ۹۶ شاهد افزایش ضرب و شتم کادر پرستاری در مراکز درمانی بوده ایم، گفت: در سال گذشته، ۲۸ مورد ضرب و شتم فیزیکی پرستاران در کشور گزارش شده است، ضمن اینکه ۱۵ پرستار نیز در حین انجام وظیفه فوت شده اند.
شریفی مقدم با اشاره به سختی کار پرستاری در کشور، افزود: باید توجه کرد چرا پرستار ایرانی به کانادا می‌رود و باید دید که چه جذابیتی در این کشور وجود دارد. یکی از جذابیت‌ها بحث پرداخت و موضوع دیگر شیوه برخوردها است. نگاه نظام سلامت به مردم، نگاه مردمی نیست و وقتی بیمار به بخش خصوصی یا دولتی وارد می‌شود، به عنوان کالا دیده می‌شود. در این مسیر به پرستار نیز به عنوان یک ابزار نگاه می‌شود.
وی با عنوان این مطلب که مسئولین در سفرهای خارجی شرایط نظام‌های سلامت در کشورهای دیگر را می‌بینند و نقش پرستاران را در بیمارستان‌ها و نظام‌های سلامت مشاهده می‌کنند، گفت: در نظام سلامت ما حتی برای بحث آموزش پرستاران نیز دیگران تصمیم می‌گیرند و ذی نفعان بخش خصوصی به بحث آموزش پرستاری وارد شدند. تعداد پرستاران در کشور به میزان کافی است، اما دولت نمی‌تواند به خاطر کوچک کردن دولت، پرستاران را جذب کند.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری، سال ۹۷ را سال بسیار نگران کننده در حوزه پرستاری دانست و افزود: در حال حاضر سازمان نظام پرستاری متهم به سازش‌کاری با وزارت بهداشت شده است. اگر در سه ماهه اول سال آتی اتفاق خاصی نیفتد، سال پرتنشی برای پرستاران و وزارت بهداشت خواهد بود.
در نشست سال گذشته جامعه جهانی پرستاری در ژنو، عنوان شد که حدود ۲۸ میلیون نفر کمبود نیروی کار پرستاری در دنیا وجود دارد که همین مسئله باعث شده است کشورهای توسعه یافته به راحتی به جذب نیروهای آموزش دیده سایر کشورها اقدام کنند. از همین رو، ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف برای جذب نیروی پرستاری شناخته می شود.
پرستاران ایرانی به علل مختلفی از جمله توانمندی، هوش و کارایی بالا، مورد استقبال دیگر کشورها هستند که متاسفانه این جذب بالا و ایجاد شرایط بهتر برای اشتغال پرستاران در کشورهای پیشرفته باعث شده است سالیانه بیش از ۱۰۰۰ پرستار از کشور خارج شوند.
آمارهای سازمان نظام پرستاری نشان می دهد که روند مهاجرت پرستاران در ابتدای سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با افزایش مواجه بوده است. بطوریکه در فروردین ۹۶ تعداد ۸ پرستار، اردیبهشت ۱۲ نفر، خرداد ۸ نفر، تیر ۱۶ نفر، مرداد ۱۹ نفر، شهریور ۱۷ نفر، مهر ۹ نفر، آبان ۹ نفر، آذر ۱۱ نفر، دی ۱۱ نفر، بهمن ۱۲ نفر و در اسفند ۹۶ که هنوز به پایان نرسیده است، تاکنون ۶ پرستار متقاضی مهاجرت بوده اند. بر اساس گزارش های منتشره، مقاصد پرستاران ایرانی برای مهاجرت و کار، به ترتیب اولویت، کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
این در حالی است که، وزیر بهداشت در واکنش به مشکلات جامعه پرستاری، عنوان داشت: پرستاران با فشار کاری بالایی روبرو هستند و کمبود نیرو از عمده‌ترین مشکلات این قشر است.
وی افزود: برای تامین نیروهای پرستاری ما از مجلس مطالبه داریم. اکنون که ۲۴ هزار تخت راه اندازی شده نیاز به پرستار بیشتر مشهود است و نیروی پرستاری نه در حد استانداردهای بین‌المللی بلکه به اندازه حداقلی می‌بایست برای ما تامین شود.
وزیر بهداشت در ارتباط با قانونی که ۱۰ سال از تصویب آن گذشته و هنوز اجرایی نشده است، گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اعتبار ندارد. مجلس قوانینی تصویب کرده که باید اعتبار آنها نیز تصویب شود و بین مردم انتظار ایجاد نشود. پیشنهادی برای بودجه این قانون در دولت نبود و پیشنهاد آن نیز در کمیسیون تلفیق تصویب نشد که تصور می‌کنم مربوط به تامین منابع باشد.
همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تامین کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری را یک مطالبه عمومی دانست و با بیان اینکه در کشور با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نیروی پرستار مواجه هستیم، گفت: این معضل تنها مربوط به این دولت هم نیست، بلکه حاصل سوءمدیریت‌های گذشته است، که البته در حوزه پرستاری این کمبود به طور کامل مشهود بوده که نتیجه آن افزایش ساعت کار پرستاران و کاهش کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی شده است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون این یک مطالبه عمومی است، که در بخش ارائه خدمات حوزه سلامت نباید کمبود نیرو وجود داشته باشد، چرا که وقتی دولت برنامه اصلی خود را در طرح تحول سلامت دیده است، نمی‌توان کمبود نیرو را نادیده گرفت.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: دولت باید برای جبران کسری‌های موجود در دو بخش نیروی انسانی و منابع، در کمک به وزارت بهداشت آستین‌ها را بالا زده و حوزه سلامت را مورد یک بازنگری اساسی قرار داده و عمده سهم جذب ۱۱ هزار و ۵۰۰ نیروی متخصص جدید را به حوزه پرستاری اختصاص دهد.
سال 96 با تمام فراز و نشیب هایی که در حوزه سلامت شاهد بودیم، به پایان رسید و سهم پرستاران، شنیدن وعده هایی بود که در سال های گذشته هم به گوش شنیده بودند. اما، با این تفاوت، که موارد ضرب و شتم کادر پرستاری در سال گذشته افزایش یافته که نشان از عدم حمایت از نیروهای پرستاری در مراکز درمانی است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار