کد خبر: ۵۸۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷ 21 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل ازجی پلاس، حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش دستباف گفت: روند صادرات فرش دستباف ایران سیر صعودی و افزایشی به خود گرفته و طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 ، 359 میلیون دلار فرش دستباف از کشور به بازارهای هدف صادر شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: صادرات فرش در سال 1395 به لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال 1394 سیر صعودی داشت بطوری که نسبت به سال 1394 ، 203 درصد رشد ارزشی و حدود 13 درصد رشد وزنی داشت و همچنین بیش از 90 میلیون دلار در سال 1395  فرش دستباف به کشور آمریکا صادر شد.
کارگر در ادامه به وضعیت صادرات فرش در سال 1396 اشاره کرد و گفت: در ماه‌های ابتدای سال 1396 هم همان روند افزایشی سال 1395 ادامه پیدا کرد بطوریکه  براساس آمار گمرک در  11 ماهه سال 1396 بیش از 4 هزار و 700 تن فرش دستباف با ارزش بیش از 377 میلیون دلار از ایران به  حدود 80 کشور دنیا صادر فرش دستباف صادر شد. 
رئیس مرکز ملی فرش دستباف با بیان اینکه کشور آمریکا بزرگترین وارد کننده فرش دستباف است ، بیان داشت: در 11 ماهه سال 1396 بیش از 100 میلیون دلار فرش دستباف به کشور آمریکا صادر شد در حالی که در سال‌های گذشته به علت تحریم‌ها و سیاست‌های بدخواهانه آمریکا صادرات فرش دستباف ایران به این کشور به صفر رسیده بود. 
وی افزود: با توجه به عدم حضور ما در بازار آمریکا به علت تحریم رقیب‌‌های ما مثل هند و پاکستان سهم زیادی از این بازار را تصاحب کرده بودند اما میزان صادرات ما در سال‌های 1395 و 1396 به آمریکا نشان داد که فعالان فرش ایران توانسته‌اند سهم خود را دوباره از رقبا پس بگیرند و همچنان صدرنشین تجارت جهانی فرش دستباف باشند.
کارگر در مورد صادرات فرش دستباف به چین اظهار داشت: کشور چین در گذشته تولید کننده و صادرکننده فرش دستباف بود و برای ما به عنوان یک رقیب محسوب می‌شد.
وی افزود: اما در دهه اخیر با توجه به تحولی که در اقتصاد چین رخ داد  و با  فاصله گرفتن این کشور  از اقتصاد کمونیستی و حرکت به سمت  اقتصاد بازار آزاد و گرایش این کشور به سمت تولیدات دیگر و ظهور یک طبقه ثروتمند نوظهور در بازار چین که به دنبال کالاهای لوکس هستند این کشور هم از تولید فرش دستباف فاصله گرفته و به خریدار و مصرف کننده فرش  تبدیل شده است.
وی افزود: چین جزء 20 کشور اصلی مشتری فرش دستباف ایران است و در 11 ماهه سال 1396 فعالان فرش دستباف تقریبا 4 میلیون دلار فرش دستباف به این کشور صادر کردند.
رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران اظهار داشت: اگرچه هندوستان، پاکستان، افغانستان، نپال و ترکیه از رقبای فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی به شمار می‌روند اما ما علیرغم تمام افت و خیزها و علیرغم وجود تنگناها و مشکلات بسیار همچنان در بازارهای جهانی صدرنشین هستیم. 
وی با اشاره به اینکه دستمزد بافندگان در برخی کشورهای رقیب از قبیل هندوستان، افغانستان و پاکستان بسیار اندک است، افزود: برگه برنده رقیبان فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی قیمت تمام شده پایین فرش است اما اصالت و کیفیت فرش ایرانی همچنان در صدر است.
کارگر اظهار داشت: فرش دستباف ایران از دیرباز به کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، لبنان، امارات، کویت و ژاپن صادر می‌شد و امروز بازارهای دیگری از جمله چین، شیلی، آفریقای جنوبی، روسیه، چین و برزیل به خیل عظیم مشتریان فرش ایران پیوسته‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار