کد خبر: ۵۸۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 19 March 2018
به گزارش تابناک سمنان مجید صفاری‌نیا در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: عدم شادی و کاهش سطح روحی امروز مشکلی است که سایه برجامعه ایران انداخته است و به همین دلیل عالی‌ترین مقامات کشوری نسبت به تغییر آن تاکید دارند و درحال برنامه‌ریزی برای استفاده از شیوه‌های مختلف ارتقاء سطح شادی در جامعه هستند، اما لازم است افراد خود در این زمینه نیز برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند که نوروز بهترین زمان برای تدوین این برنامه است.
صفاری‌نیا در ادامه افزود: در آئین باستانی کشورمان و همچنین آموزه‌های دینی ما شیوه‌هایی برای شادی افراد وجود دارد که متاسفانه به دلیل افزایش مشغله‌های روزمره تقریبا بخش عمده‌ای از جامعه نسبت به آنها بی‌تفاوت شده‌اند یا اینکه بطور کلی آنها را فراموش کرده‌اند به عنوان مثال صله‌رحم از اصلی‌ترین مواردی است که امروزه زندگی صنعتی آن را کمرک‌تر از گذشته کرده است، درحالی که ارتباط چشمی و نزدیک افراد با یکدیگر می‌تواند یکی از موارد بنیادین در ارتقاء سطح شادی آنها باشد.
این روانشناس اجتماعی تاکید کرد: برای دستیابی به سطوح بالای شادی و تجربه لذت آن در کانون خانواده و نهایتا در کلان جامعه لازم است بخش‌بندی دقیقی درباره آن داشته باشیم که توصیه می‌کنیم افراد با توجه به شرایط زندگی خود نسبت به آن قبل از آغاز ایام تعطیلات نوروزی اقدام کنند و برنامه‌ای دقیق و منطبق با واقعیت تدوین کنند.
وی معتقد است بهترین نسخه برای تجربه نوروزی شاد برای خانواده‌های گنجاندن حداکثری برنامه‌های خارج از منزل و گل‌گشت‌های کوتاه در اطراف محل اقامت است تاجایی که حتی اگر امکانش وجود داشته باشد برای تمامی دوره تعطیلات نوروزی برنامه‌هایی اینچنینی تدوین و اجرایی کنند. به عنوان مثال این گلگشت می‌تواند برای مقاصد زیارتی، سیاحتی در محدوده یکصد کیلومتری محل اقامت برنامه ریزی شود تا علاوه بر تاثیر خروج از منزل مانع از خستگی افراد باشد.
صفاری‌نیا به خبرنگار ما گفت: اگرچه این ایام خانواده‌هایی که فرزندان کنکوری دارند بعضا به بهانه‌های مختلف سعی در ایزوله کردن خانه و فرزندان خود برای درس‌خواندن می‌کنند درحالی که این سیاستی اشتباه است و می‌تواند نتیجه معکوس برای آنها داشته باشد که خمودگی و کرختی اعضای خانواده تنها دستاورد آن است. به همین دلیل توصیه می‌شود براساس زمانبندی مشخصی از منزل خارج شوند و برای استفاده از هوای مطبوع بهاری برنامه‌ریزی کنند.
رئیس کمیسیون روانشناسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: افزایش زندگی آپارتمانی عاملی شده برای کاهش تحرکات فیزیکی افراد به همین دلیل تاکید براین است که در ایام نوروز که فرصت بیشتری در اختیار خانواده‌هاست زمینه انجام بیشتر ورزش‌های پرتحرک خارج از منزل فراهم شود به عنوان مثال والیبال، بدمینتون، فوتبال یا حتی بازی‌های سنتی مثل کبدی و ... .
این روانشناس اجتماعی با اشاره به زنده شدن دوباره طبیعت در بهار افزود: همانطور که می‌دانیم فصل بهار در واقع فصل شکوفه و رنگهای پرنشاط است که خبر از احیای زندگی می‌دهد به همین دلیل می‌توان همراه با طبیعت رنگ‌ها را در زندگی خود بکار‌گیریم به این ترتیب که در این دوره درست زمانی که خانواده‌ بیشترین زمان را با یکدیگر سپری می‌کنند لباس‌هایی با رنگ شاد بپوشیم و در تزئینات منزل نیز رنگ را بکار گیریم که گل سرسبد آنها چیدن سفره هفت سین است.
صفاری‌نیا در پایان به خبرنگار ما گفت: برخی پدران متاسفانه به این دلیل که ایام نوروز زمان استراحت آنهاست به نوعی برنامه‌های پرنشاط نوروزی خانواده را محدود می‌کنند درحالی که اگرچه آنها نیز برای استراحت زمانی لازم دارند؛ اما بهتر است با برنامه‌ریزی فرصت دور هم بودن خانواده را از بین نبرند و نه تنها خودشان استراحت کنند؛ بلکه روحیه و نشاط را هم با برنامه‌های متنوع خود به خانواده عیدی بدهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار