کد خبر: ۵۸۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸ 18 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از همشهری آنلاین:
در آستانه ورود به چهارمین سال تجاوز عربستان و ائتلاف عربی - آمریکایی به یمن روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از یک مقام سعودی نوشت: آل سعود در حمله سه ساله به یمن تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. به گزارش ايرنا به نقل از گزارش روز شنبه پایگاه خبری رای الیوم، جنگ یمن پیامدهای زیادی برای عربستان داشته است، جنگی که ریاض هنوز به اهداف خود نرسیده و این در حالی است که نتیجه این جنگ منجر به کشته شدن هزاران غیر نظامی و قحطی و گرسنگی میلیون ها یمنی و شیوع بیماری وبا در این کشور شده است.
فایننشال تایمز همچنین درباره اولین سفر خارجی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نوشت: شاهزاده ای که برای او در خارج از عربستان مراسم جشن برگزار می کنند و قرار است هفته آینده به آمریکا سفر کند، پایه های سیاست های داخلی کشورش را که به نظر اصلاح طلبانه می باشد، بر سه رکن خاندان حاکم، فرقه وهابیت به عنوان مذهب رسمی عربستان که به حکومت (آل سعود) مشروعیت می دهد و همچنین قبایل استوار است، تضعیف می کند.
به نوشته این نشریه انگلیسی، بن سلمان به سرعت جامعه عربستان را تغییر داد، روحانیون را خفه کرد، محدودیت های زنان را برداشت، طرح های بلندپروازانه برای تبدیل اقتصاد عربستان از وابستگی به نفت و تلاش برای تحریک بخش خصوصی برای ایفای نقش بیشتر را در این کشور اعمال کرد.
'سیاست خارجی بن سلمان با چندین ماجراجویی همراه بود که شاید برجسته ترین آنها جنگ یمن باشد؛ جنگی که ریاض بعد از سه سال هنوز به اهدافش نرسیده و علاوه بر آن خسارت های جانی و مالی بسیاری برای هزاران غیر نظامی یمنی برجای گذاشته، موجب گرسنگی میلیون ها نفر شده، باعث شیوع بیماری وبا در این کشور گردیده و علاوه بر آن هزینه های هنگفت مالی بر عربستان تحمیل کرده که به گفته یک مقام سعودی هزینه جنگ یمن تاکنون به 120 میلیارد دلار رسیده است.'
از سوی دیگر عربستان به همراه امارات و بحرین، قطر را از ژوئن (15 خرداد) گذشته تحت محاصره هوایی، دریایی و زمینی قرار داده است.
بن سلمان چند ماه پیش نیز سعد الحریری نخست وزیر لبنان را تحت بازداشت خانگی در ریاض قرار داد.
روزنامه فایننشال تایمز در ادامه با طرح این سوال که بن سلمان با اجرای سیاست های خود عربستان را به کجا می برد؟ نوشت: این سیاست ها به ریشه های پادشاهی عربستان ضربه می زند؛ شاید عربستان به سوی بهتر شدن تغییر کند، ولی این مساله یک خلاء نهادی در این کشور عربی به وجود می آورد.
'شاهزادگان سعودی به راحتی اجازه نمی دهند بن سلمان سیاست های خود را در عربستان پیاده کند و حاکمیت را به دست گیرد و دشمنی با او به افراد زیادی از خاندان حاکم بر عربستان سرایت کرده است.'
در گذشته نیز چنین اختلافاتی در خاندان حاکم بر عربستان موجب سقوط دولت های اول و دوم در قرن 19 شد و اکنون نیز این اختلافات در خاندان سعودی بار دیگر وزیدن گرفته است.'
به نوشته این روزنامه انگلیسی، بن سلمان تخم تلخ تفرقه را در میان اعضای خاندان سلطنتی عربستان کاشته است؛ او محمد بن نایف وزیر کشور قدرتمند سعودی را که زمانی ولیعهد عربستان بود از مقامش برکنار کرد و در تابستان گذشته با اقداماتی که می توان آن را انقلاب سفید گذاشته متعب بن عبدالله فرزند شاه سابق و فرمانده گارد ملی عربستان را از کار برکنار کرد و در نوامبر گذشته وی را به همراه شاهزادگان، وزیران و سرمایه داران سعودی بازداشت کرد.
فاینتشال تایمز در پایان نوشت: نگرانی این است که چنین تغییرات قابل توجهی در ساختار جامعه سعودی توسط بن سلمان، منجر به افزایش تعصب و افراط گرایی وهابی ها شود، چرا که اگر هدف ساختن یک دولت پویا است وی نیاز به ایجاد سازمان های جدید حکومتی دارد.
ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی از ششم فروردین سال 1394 خورشیدی به منظور بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی این کشور به یمن حمله نظامی کرد؛ حمله ای که به ویرانی این کشور منجر شده و موجب کشتار هزاران یمنی و آوارگی میلیونها نفر دیگر شده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار