کد خبر: ۵۸۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ 17 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جی نیوز یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نقش اصلاح‌طلبان در توسعه عدالت در جامعه گفت: جریان اصلاحات همواره بر توسعه عدالت تاکید داشته است اما ایجاد فرصت برابر برای همه مردم و مبارزه با فساد از اولویت‌های اصلاح‌طلبان است. 

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ، در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان در توسعه عدالت در جامعه تاکنون چه نقشی داشتند،‌ گفت: مهمترین بحثی که در مورد عدالت باید ایجاد کنیم این است که فرصت برابر برای آحاد مردم در همه زمینه‌ها وجود داشته باشد. 
آنچه که اصلاح‌طلبان در زمینه عدالت به دنبال آن هستند این است که تبعیض و هر نوع رانتی که در درون حاکمیت یک امکان ویژه به برخی از افراد نسبت به مردم می‌دهد را از میان بردارند.
وی با اشاره به این‌که با روی کار آمدن دولت اصلاحات آقای خاتمی سعی کرد اقتصاد به شدت رانتی را از میان بردارد و همچنین حوزه دسترسی به اطلاعات را روان‌تر کند، گفت: پرداختن به این امور تا قبل از آن مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود، حتی در حوزه حقوق شهروندی مشاهده می‌کنیم اگر در گذشته نسبت به یک شهروند اجحافی صورت گرفت مانند موضوع قتل‌های زنجیره‌ای و یا خانم کاظمی آن زمان در مجلس مطرح شد و کمیته تحقیق، تفحص و حقیقت‌یابی تشکیل شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: این حقیقت‌یابی مهم‌ترین نتیجه‌اش آن بود که از کارهای مشابهی که حقوق اولیه افراد را رعایت نمی‌کرد جلوگیری کند و آن عدالتی که در قانون اساسی برای افراد اجرا نمی‌شد را به  اجرا درآورد.
تاجرنیا با اشاره به این‌که مهم‌ترین اولویت برای اصلاح‌طلبان و جریان اصلاحات مبارزه با فساد است، گفت: بحث توسعه عدالت برای اصلاح‌طلبان بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن مبارزه با فساد و از بین بردن زمینه‌های آن است.
وی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد مهم‌ترین چالش‌ را برای جلب اعتماد مردم به حاکمیت به وجود می‌آورد. 
دولت به عنوان مجموعه‌ای که کارهای اجرایی را در دست دارد، می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. 
اگرچه نقش اصلی در مبارزه با فساد را سیستم قضایی کشور به عهده دارد، اصلاح‌طلبان به عنوان همراهان دولت می‌توانند نقشی ملی در طرح شعارهای عدالت‌طلبانه داشته باشند.
تاجرنیا ادامه داد: ایجاد شرایط برابر در حوزه‌های معیشتی و اقتصادی از آن دسته کارهایی است که اصلاحات به دنبال آن است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان باید رابطه خود را با نهادهای حاکمیتی که در راس آنها رهبری قرار دارد تعمیق ببخشند، گفت: معتقدم اصلاح‌طلبان براساس مشی که دارند همواره بر مدار قانون اساسی حرکت می‌کنند و تغییر و اصلاح را در چهارچوب این قانون می‌خواهند و تاکنون هم همراهی‌های لازم را انجام داده‌اند.
وی افزود: اگر امروز بین اصلاح‌طلبان و نهادهای عالی حاکمیتی فاصله‌ای وجود دارد آن را متوجه اصلاح‌طلبان نمی‌دانیم زیرا آنان تاکنون همه تلاش خود برای این ارتباط انجام داده‌اند،‌ از طرح گفت‌وگوی ملی، تلاش در جهت حضور افراد در انتخابات آن هم با توجه به همه بی‌مهری‌ها که صورت گرفت و دعوت به حضور در تجمعات و راهپیمایی‌‌هایی‌ها نشان‌دهنده تعامل اصلاح‌طلبان با سایر نهادهای عالی کشور است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اصلاح‌طلبان همواره بر تنش‌زدایی اصرار دارند اما احساس می‌کنند متاسفانه به اندازه‌ای که این جریان در این مسیر گام برداشته جریان مقابل و سایر نهادهای حاکمیتی آنطور که باید و شاید همراهی نکردند.
وی خاطرنشان کرد: امروز فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان بیش از آنکه نیازمند اصلاح و تعمیم روابط خود با نهادهای حاکمیتی باشند، نیازمند اعتمادسازی با مردم هستند، آنان امروز با پشتوانه و اعتماد به اصلاح‌طلبی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها شرکت کردند و چهره‌هایی نزدیک به جریان انتخابات را برگزیده‌اند.
تاجرنیا ادامه داد: مردم توقع دارند گام‌های موثری در جهت بهبود معیشت زندگی‌شان برداشته شود که اگر چنین اتفاقی نیفتد بزرگ‌ترین حاشیه برای جریان اصلاح‌طلبی که در واقع از دست دادن پایگاه اصلی خودش است، به وجود خواهد آمد.
وی در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت و معاون اول می‌گویند برای برقراری گفت‌وگوی ملی گام‌هایی برداشته شده است شما از این موضوع اطلاع دارید یا خیر، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم اما معتقدم دولت قبل از هر کاری باید خود را سازماندهی کند. 
ما امروز باید بپذیریم در درون دولت آن انسجام و یکپارچگی لازم که توقع داریم، وجود ندارد. 
برخی از افراد به دلیل نزدیکی و قرابت در دولت حضور پیدا کردند که با مشی اصلاح‌طلبی هم همراه نیستند و باید این مجموعه پایش شود.
این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید سعی کنیم در حوزه گفت‌وگوی ملی نهادهای مدنی، احزاب و سایر جریان‌ها را تقویت کنیم هرچند که برخورد دولت با اصلاح‌طلبان که حامی‌اش بودند به درستی صورت نگرفته و ارتباط ضعیفی بین مجموعه حامی دولت و دولت وجود دارد.
وی گفت: رئیس‌جمهور، وزرا و هیات دولت ابتدا باید با نمایندگان مردم که در غالب انجمن‌های صنفی و سندیکاها و یا احزاب هستند رابطه برقرار کنند. 
گام بعدی این است که دولت بتواند به خوبی خود را اثبات کند و خود به خود به جای اینکه او سراغ دیگران بروند دیگران به سراغش بیایند و به نوعی می‌توان گفت در این صورت دولت ابتکار عمل را در دست گرفته است. 
لذا فکر می‌کنم بایستی از خودمان شروع کنیم تا مردم اعتماد کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار