کد خبر: ۵۸۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵ 16 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از همشهری آنلاین:
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: جمهوری اسلامی فرهنگ مقاومت اسلامی را وارد منطقه کرد و دولت‌ها و ملت‌های منطقه نیز باور کردند که این فرهنگ جواب می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سید یحیی صفوی، وی در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره از انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم افزود: فرهنگ مقاومت اسلامی از ایران به سوریه، لبنان، یمن و عراق رسانده شد.
وی با اشاره به اینکه طی 40 سال حکومت، ملت و کشورمان را حفظ کردیم تصریح کرد: دولت سوریه توانست 85 ماه در برابر دشمنان مقاومت کند و این فرهنگ از ایران وارد آن سوی مرزها شد و توانست سوریه را نجات دهد
صفوی اضافه کرد:‌هر چند مستشاران ما هم به سوریه رفتند ولی آنها باور کرده بودند فرهنگ مقاومت جواب می‌دهد و اکنون این فرهنگ وارد منطقه شده است.
وی همچنین گفت:‌گفتمان انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ایران و در بعد سیاسی تبدیل به حکومت مردم سالار دینی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود شده است و جمهوری اسلامی ایران توانسته است الگوی عدالت خواهی و آزادی بخش برای جوامع اسلامی ارائه کند.
مجله چهره‌های دفاعی ایران | مجله نهادهای دفاعی ایران | مجله تجهیزات دفاعی ایران
به گفته وی، نظام جمهوری اسلامی ایران در بعد فرهنگی توانسته است فرهنگ مقاومت را بوجود آورد و گفتمان انقلابی که حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری به دنبال آن بوده اند ، در مقابل دو گفتمان دیگر به گفتمان برتر و غالب در جهان اسلام تبدیل شده است .
سرلشکر صفوی در این مراسم با موضوع تاثیر نویسنده و کتاب بر تعمیق اقتدار فرهنگی و تمدن نوین اسلامی سخن گفت و با اشاره به مولفه های تمدن اسلامی گفت:فرهنگ و تمدن دو مولفه اساسی برای حفظ هویت ملی و ارزشهای فرهنگی و اسلامی ملت بزرگ و تمدن ساز ایران است.
وی ادامه داد: هویت انسان ها و هر جامعه ای متاثر از فرهنگ ، تاریخ و ارزشها و هنرهای آن جامعه است.
سرلشکر صفوی با اشاره به مفهوم هویت ملی گفت:هویت ملی یک مفهوم پویا و پیش رونده است و جوامع مختلف بر اساس دریافتهای فرهنگی و علمی و هنری و شعر و ادبیات هویت خود را می سازند.
وی ادامه داد: پیدایش علوم مختلف و باورهای انسانی و اعتقادی در طول زمان دستمایه شکل دهی اندیشه و تبدیل آن به سازه های انسانی و معماریهای بزرگ از طریق کتاب شده است.
سرلشکر صفوی افزود:مفاهیم اخلاقی و انسانی و تاثیر آن بر فضای فکری جامعه و رشد ارزشها و فضائل اخلاقی جامعه متاثر از آثار مکتوب انسانهای متعالی و خردمند و عارفان بحق است که جامعه را بسوی دوری از رذایل اخلاقی و تقرب به اخلاق و رفتار اجتماعی توام با مهربانی - گذشت و ایثار سوق می دهند و تولید کتاب و آثار ادبی ، هنری و شعر وحماسه در گذشت زمان باعث بهبود شاخص های زندگی فرهنگی انسان ها می شود.
سرلشکر صفوی با اشاره به تاثیر متقابل خدمات نشر کتاب و بعد فرهنگی جامعه گفت:اگر به تاثیر متقابل خدمات نشر کتاب و بعد فرهنگی هر جامعه و تاثیر آن بر هویت ملی اذعان داشته باشیم بایستی بگوئیم اگر جامعه ای فاقد تولیدات نشر ( کتاب و مقالات و نشریات) باشد به نا چار از فضای فکری و مرجع فکری بیگانگان تاثیر می پذیرد که در دراز مدت مغلوب فرهنگی می شود .
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با گریزی بر گفتمان های حاکم در بعد ملی و منطقه غرب آسیا و جهان اسلام طی دو قرن گذشته گفت:طی دو قرن گذشته در مقیاس ملی در داخل کشور و در مقیاس منطقه غرب آسیا و در مقیاس جهان اسلام سه نوع گفتمان فرهنگی سیاسی رایج شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار