کد خبر: ۵۷۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹ 13 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی در خصوص حل بحران شب چهارشنبه سوری دو راه حل را در جام جم آنلاین بیان کرد: دیدگاه بلند مدت، در این روش با حضور اندیشمندان، روانشناسان، جامعه شناسان و کارشناسان سازمان های ذی ربط کارگروه هایی تشکیل شود و با بررسی تمام راه کارها به نتیجه قطعی و واحدی دست یابند، در واقع یک کار فرهنگی است که نیازمند زمان طولانی است. دیدگاه بعدی در قالب دیدگاه کوتاه مدت مطرح می شود، برای عبور از این شب به صورت مقطعی با کمک والدین، خانواده ها، مربیان و... جوانان و نوجوانان را ارشاد و راهنمایی کرد و آنها را از خطرات نزدیک شدن به این مواد آگاه کرد. حضور اعضاء خانواده در کنار هم به هنگام برپایی جشن عامل بسیار مهمی در کاهش حوادث این شب است.
وی به والدین توصیه کرد: در این ایام والدین نظارت بیشتری بر رفتار و کردار فرزندان خود و به ویژه جوانان داشته باشند. ارتباطات آنان را با دوستانشان و به خصوص دوستان جدید کنترل کنند و اگر تغییرات محسوسی در رفتار آنان احساس کردند آن را مورد بررسی قرار دهند. همچنین اگر قصد برپایی جشن و روشن کردن آتش را دارید، حتماً خود در کنار فرزندانتان و سایر اعضای خانواده باشید. با این کار علاوه بر اینکه اوضاع را کنترل می کنید می توانید طرز رفتار صحیح با آتش و خاموش کردن آن را بدون اینکه آسیبی ببینند را به فرزندان آموزش دهید. مطمئن باشید اگر شما کنار فرزندان نباشید، آنان این جشن و آتش بازی را با دیگران انجام می دهند و قطعاً کسی به اندازه شما نگران فرزندانتان نیست و احتمال وقوع حوادث بیشتر خواهد شد.
سخنگوی آتش نشانی ادامه داد: از قرار گرفتن در کنار آتش هایی که خود آنها را روشن نکرده اید خودداری کنید. این مسئله سال های گذشته تعدادی از هموطنان را با آسیب دیدگی مواجه کرده است. به این صورت که افراد به هنگام عبور از معابر با مشاهده شعله های برافروخته یک آتش، جذب آن شده و در کنار آن قرار می گرفتند غافل از اینکه در این آتش مواد منفجره قرار داده شده و لحظاتی بعد به دلیل انفجار این مواد و پرتاب شعله های آتش یا قطعات تیز و برنده صدمات زیادی به این افراد که از این موضوع اطلاعی نداشته اند وارد شده است.
ملکی خاطرنشان کرد: در این شب ها خاموش کننده های خود(در منزل، محل کار و خودرو) را در دسترس قرار دهید. کبریت، فندک و هر نوع وسیله آتش‌زن دیگر را از دسترس کودکان دور نگهدارید. هرگز اجازه ندهید کودکان به تنهایی اقدام به برپایی آتش کنند. کودکان و نوجوانان خود زشت و ناپسند بودن آتش بازی و بازی با مواد محترقه را می دانند و معمولاً مواد محترقه ای را که از قبل تهیه کرده اند در نقاطی از منزل مثل پشت بام، بالکن، انباری و یا حتی در کمد شخصی و کیف وسایل مدرسه خود پنهان می کنند. والدین محترم به طور کاملاً نامحسوس، کمد البسه و وسایل شخصی آنان را مورد بازبینی قرار دهند و اگر موردی یافتند آنان را خطرات این کار مطلع کنند.
وی اکثر مواد محترقه ای که در این ایام در دسترس جوانان قرار دارد را به دلیل دست ساز بودن بسیار خطرناک دانست و گفت: مواد منفجره دست ساز ترکیبی از چند ماده قابل اشتعال و انفجار شیمیایی است. بعضی از این مواد به قدری حساس هستند که با کمترین حرارت و حتی در اثر انتقال حرارت دست یا نگهداری در جیب و کیف منفجر شده و آسیب های زیادی را به افراد وارد می کند. انفجار تنها 250 گرم از بعضی از این مواد به سادگی می تواند یک واحد آپارتمان را تخریب و به ساکنان آن صدمه وارد کند.
سخنگوی آتش نشانی هشدار داد: در صورت مشاهده هرگونه انبارداری، نگهداری، جابجایی، نقل و انتقال و... مواد شیمیایی به ویژه به صورت مقطعی و مخفیانه به سرعت مراتب را به مراکز نظامی و انتظامی اطلاع دهید. همانگونه که می دانید کار کردن با مواد شیمیایی(حمل کردن، نگهداری، انبارداری، جابجایی و...) علم و دانش خاصی را می طلبد و اینگونه نیست که هرکس با هر وضعیت و هر میزان تحصیلاتی و در هر مکان و موقعیتی بتواند وارد این کار خطرناک شود که قطعاً درگیر حادثه خواهد شد.
به گفته ملکی، یکی از عوامل حادثه ساز پرتاب کردن فشفه، ترقه و مواد محترقه به سمت آسمان و افتادن آن روی پشت بام و بالکن هاست و اگر ماده قابل اشتعالی مثل البسه، روزنامه و... در این نقاط وجود داشته باشد احتمال وقوع آتش سوزی زیاد است. از قرار دادن هرنوع ماده قابل اشتعال در این نقاط خودداری کنید.
وی اشاره کرد: در این شب ها درها و پنجره ها به ویژه آن هایی که مستقیم به فضای بیرونی و به معابر و کوچه ها باز می شوند را بسته نگهدارید تا از افتادن اشیاء مشتعل به داخل منزل جلوگیری شود.از انداختن مواد منفجره مثل کپسول های کوچک گاز، قوطی های دربسته، انواع اسپری ها(خوشبو کننده، رنگ، افشانه ها و...) به داخل آتش خودداری کنید. انفجار و پرتاب قطعات کوچک بدنه آنها و برخورد با افراد آسیب های زیادی وارد می کند. همچنین از قرار دادن ظروف مایعات قابل اشتعال در کنار شعله های آتش خودداری کنید.
سخنگوی آتش نشانی پریدن از روی آتش با لباس های بلند و گشاد را بسیار خطرناک دانست و گفت: بعضی از البسه از جنس مواد نایلونی و نفتی و بسیار قابل اشتعال است و درصورت سرایت آتش به سرعت شعله ور می شود و فرد را دچار مصدومیت می کند.
ملکی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی تهران مثل سال های گذشته در شب چهارشنبه سوری امسال و نیز تا پایان سال در آماده باش کامل به سر برده و ضمن آمادگی کلیه ایستگاه های فعال در سطح شهر، نیروهای زیادی را نیز به منظور گسترش و تامین ایمنی این شب در نقاط مختلف مستقر می کند که از ساعاتی قبل از آغاز این جشن در محل های مشخص شده حاضر شده و تا پایان و زمان عادی شدن اوضاع حضور خواهند داشت.
بیتا نوروزی/جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار