کد خبر: ۵۷۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸ 13 March 2018
به گزارش تابناک سمنان دکتر محمد جواد فاطمی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: کودکان و جوانان بیشترین قشری هستند که در شب چهارشنبه سوری آسیب می بینند. بنابر گزارش ها اردبیل در شب چهارشنبه سوری سال 95 بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده است. شایع ترین صدماتی که به افراد در این شب وارد می شود در نواحی دست ها، صورت و چشم است همچنین سوختگی در این نواحی نیز بسیار اتفاق می افتد.
به گفته وی، رهگذران در این شب بیشترین آسیب را می بینند که حتی در برخی اوقات جان خود را از دست می دهند. افرادی که ترقه بازی می کنند و لوازم آتش بازی دست ساز می سازند شدیدترین آسیب را می بینند و قطع انگشت و دست مهمترین صدمه ای است که به این افراد در شب چهارشنبه آخر سال وارد می شود. عابران پیاده که از کنار آتش بازی و ترقه بازی ها عبور می کنند، بیشتر در نواحی صورت و بدن صدمه ای می بینند.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور اشاره کرد: مسئولین باید تلاش کنند تا چهارشنبه سوری به روال عادی خود باز گردد. چهارشنبه سوری یک جشن در فرهنگ ما ایرانی هاست و به جای جنگ و گریز و درگیری های خیابانی باید شرایطی جایگزین این موارد شود تا مردم با آرامش و اطمینان این شب را جشن بگیرند. اگر مسئولان برای مردم زمینه شادی فراهم کرده و فضایی را برای جمع شدن مردم تعیین کنند، دیگر کسی به دنبال ناهنجاری های اجتماعی نمی رود و افراد کمی مرتکب حرکت های ناهنجار می شوند، این اولین و مهمترین قدم برای کاهش حوادث دلخراش چهارشنبه سوری است و باید کاری کنیم که مراسم این شب به جایگاه اصلی خود برگردد.
فاطمی متذکر شد: حال اگر افراد در این ایام دچار آسیب شدند دقت داشته باشند محل آسیب دیده را با گاز استریل تمیز و باندپیچی کرده و به مراکز درمانی مراجعه کنند. اغلب خونریزی های اندام فوقانی مثل دست با یک فشار ملایم و بالا نگه داشتن آن قابل کنترل هستند اما اگر عضوی قطع شده بهتر است عضو را در یک کیسه نایلونی قرار داده و آن را در آب یخ شناور نگه داریم(نباید عضو قطع شده با یخ تماس مستقیم داشته باشد.)
رئیس انجمن حمایت از بیماران دچار سوختگی در ادامه افزود: اگر قبل از آن که عضو قطع شده را در کیسه قرار دهیم ابتدا آن را در گاز استریل یا یک پارچه تمیز بگذاریم و سپس آن را در کیسه و آب یخ قرار دهیم، بسیار مناسب تر است.
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور در رابطه با افرادی که در ناحیه چشم دچار آسیب شدند، گفت: این دسته از افراد باید سریع چشمهایشان را با سرم نمکی و یا آب تمیز شستشو داده و به مراکز درمانی مراجعه کنند.
فاطمی خاطرنشان کرد: حال اگر افراد دچار سوختگی شدند بهترین اقدام شستشوی 20دقیقه ای محل سوختگی با آب سرد(منظور آب یخ نیست) است سپس با پماد های سوختگی محل آسیب دیده را بپوشانند اما اگر وسعت سوختگی زیاد است(عمقی یا بیش از یک کف دست است) تنها باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی هشدار داد: در محل سوختگی از خمیر دندان، سیب زمینی رنده شده، گوشت قرمز ... قرار ندهید چرا که هیچ اثبات علمی برای این موضوع وجود ندارد و در واقع باعث می‌شود که محل سوختگی بدتر و وسعت آن بیشتر و عمیق‌تر شود.
به گفته وی، اغلب اقلام بیمارانی که دچار سوختگی می شوند تحت پوشش بیمه نیست، به عبارتی دیگر حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از بیماران سوخته خوب نیست و اغلب پانسمان‌های نوین نه دستورالعمل استفاده دارند و نه تحت پوشش بیمه است. این در حالی بوده که این پانسمان برای همه بیماران نیاز نیست و تنها کسانی که شرایط خاص دارند برای آنها استفاده می‌شود.
بیتا نوروزی/جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار