کد خبر: ۵۷۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 12 March 2018
به گزارش تابناک سمنان  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ابتدا با اشاره به اینکه دارندگان فیش تا 30 دی 1385 می توانند در حج تمتع 97 در کاروان ها ثبت نام کنند، گفت: نوسانات قیمت ارز باعث شد تا در حج تمتع 97 افزایش حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومانی را شاهد باشیم.
وی با اشاره به اینکه ما تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم افزایش قیمت چشمگیری را در حج تمتع نداشته باشیم، افزود: مردم باید حقایق موجود را بدانند، به هیچ وجه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به دنبال سود نیست بلکه به دنبال کسب قیمت تمام شده است.
قاضی عسگر با بیان اینکه شماره حسابی از زائران گرفته شده تا در صورتی که در طول سفر جایی صرفه‌جویی صورت گرفت مبالغ به حساب زائران بازگشت داده شود ادامه داد: ۲۵ کمیته برای آسیب‌شناسی موضوع حج تشکیل شد تا از صفر تا صد عملیات حج مورد بررسی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم امسال از سطح نارضایتی ها بکاهیم و سطح رضایت زائران را بالا ببریم خاطرنشان کرد: روابط سیاسی ایران و عربستان قطع است و این موضوع شرایط را دشوار کرده است، طبق توافق صورت گرفته حج 97 امن تر و با شکوه تر از حج گذشته خواهد بود.
قاضی عسگر تصریح کرد : طبق آنچه در عربستان در طائف تصمیم گرفته شد، بر اساس هر یک میلیون نفر جمعیتی که هر کشور دارد هزار نفر سهمیه به کشور ها داده می شود، سال گذشته بیش از ۷۹ میلیون نفر عازم حج شدند و امسال نیز آمار ما افزایش پیدا می کند .
وی ادامه داد : با توجه به اینکه سال ۹۵ تشرفی نداشتیم، درخواست سهمیه اضافه داده ایم و آنها قول ظرفیت ۵ هزار نفری را داده اند تا در مجموع ۹۰ هزار نفر را بتوانیم به حج اعزام کنیم .
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال استقبال مردم خوب بود و اعتماد در مردم به وجود آمده است گفت : اکثر کاروان هایمان پر شده است، تا به امروز حدود ۷۰ هزار نفر در کاروان ها ثبت نام کرده اند، به احتمال زیاد در دو سه روز آینده ظرفیت تکمیل خواهد شد .
قاضی عسگر با اشاره به اینکه زمانی قیمت ارز هزار تومان بود و ما با ۳، ۴ میلیون تومان مردم را به حج می بردیم، اما اکنون شاهد نوسانات قیمت ارز هستیم اظهار کرد: قیمت تمام شده را اعلام خواهیم کرد ، در یک ماه اخیر از مجرب ترین کارشناسان استفاده کردیم تا قیمت ارز نوسان زیادی نداشته باشد، قیمت ارز سال گذشته حدود ۳۳۵۰ تومان بود، اما امسال با مساعدت دولت و بانک مرکزی مقرر شد ارز مبادله ای با نرخ ۳۸۸۰ تومان ارائه شود ، لذا نوسان قیمت ارز از سال گذشته تاکنون سبب افزایش قیمت‌ها شده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه سود مشارکت به حجاج داده می شود افزود: حدود ۲ میلیون یا بیشتر سود مشارکت زائران است، با سپرده اولیه نزدیک چهار و نیم میلیون پول وجود دارد، قیمت تشرف به حج تمتع از ۱۲ میلیون و صد هزار تا ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که این نوسان قیمت به دلیل مسکن است.
وی ادامه داد: وضعیت مسکن در عربستان مشکل ساز است، به طوری که در مدینه در طی ۲۰ سال گذشته ساختمان های جدیدی در اطراف حرم ساخته نشده، اما در مکه ساختمان های جدید احداث شده است و امسال تمام تلاشمان را به کار بردیم که بتوانیم مسکن بهتری اجاره کنیم.
وی با اشاره به نوسانات قیمتی که در ایران و عربستان وجود دارد گفت: تلاش کردیم تا افزایش قیمت به صورت چشمگیر نداشته باشیم، سالهای قبل لباس مشترکی را کاروان‌ها تهیه می‌کردند اما امسال این مسئله را لغو کرده‌ایم.
قاضی عسگر با اشاره به اینکه امسال هزینه‌ها را کم کرده ایم افزود : بحث مچ بندها امسال منتفی شده است، لذا توانستیم صرفه جویی های لازم را انجام دهیم، تلاش ما بر این است که از خدمات به مردم چیزی کاسته نشود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به پیشنهادات خوبی که سال گذشته زائران ارائه داده‌اند افزود : پایین ترین گروه قیمت ما در سال گذشته اکنون در حوزه مسکن حذف شده است، امسال یک آشپزخانه جدید در مکه مکرمه برای بار اول ساخته شد تا ظرفیت ۰ ۹ هزار پخت را در هر وعده غذایی داشته باشیم.
وی با اشاره به بحث امنیت، حفظ کرامت و عزت زائران ایرانی اضافه کرد: سال گذشته مردم با عزت به حج مشرف شدند و احساس کرامت و سربلندی می‌کردند، در منا ظرفیت خیمه ها بالا نیست، لذا ناچارا مردم سختی ها را باید به مدت دو شب تحمل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار