مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه اجرای کمربند سبز در ورودی و خروجی شهرهای استان برنامه‌ریزی‌شده است، ابراز داشت: در این طرح ۱۶۲ هزار نهال در ۹۶ هکتار و در ۱۸۰ کیلومتر دوطرف جاده درختکاری خواهد شد که این اقدامات علاوه بر زیباسازی محیط شهری به افزایش ماندگاری مسافران نیز کمک می‌کند.
کد خبر: ۵۷۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹ 04 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از علی‌نقی حیدریان ظهر یک‌شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه  از توزیع ۸۰۰ هزار نهال تولیدی در نهالستان‌های استان سمنان طی هفته درختکاری خبر داد و ابراز داشت: ۲۰ رقم نهال شامل کاج، سرو شیراز، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، زبان‌گنجشک، ابریشم مصری، اقاقیا، زیتون تلخ، سنجد در نهالستان‌های استان تولید می شود.
حیدریان  بابیان اینکه ۱۶ هکتار درختکاری در ۹ بوستان روستایی استان انجام می‌شود، افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و بروز پدیده خشکسالی در منابع طبیعی به دنبال جایگزین کردن گونه هایی با نیاز آبی کمتر و مقاوم به خشکسالی و سرما هستیم که بر همین اساس  گونه هایی سازگار با اقلیم  نظیر سرو مشهد و زیتون جایگزین نهال‌هایی با مصرف آب بالا مانند کاج تهران و اکالیپتوس و چنار شده است.
وی بابیان اینکه صرف کاشتن نهال به‌تنهایی نمی‌تواند به افزایش سرانه فضای سبز کمک کند، تصریح کرد: در راستای اجرای طرح‌های نهال‌کاری علاوه بر کاشت نیازمند رسیدگی به درختان نیز هستیم که این مهم با همکاری سازمان‌ها و ارگان های دیگر و مشارکت‌های مردمی میسر می شود که خوشبختانه در حفظ و نگهداری درختان دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها، راه و ترابری، شهرک‌های صنعتی برای این همکاری اعلام آمادگی کردند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه در طرح‌های اقتصاد مقاومتی به دنبال کشت گیاهان دارویی هستیم، افزود: از ۱۰ هزار هکتار تعهد منابع طبیعی درکشت باریجه تاکنون پنج هزار هکتار اجرایی شده است و امیدواریم تا پایان سال مابقی آن نیز اجرایی شود از سوی دیگر با توجه به مشارکت بالای مردمی کشت باریجه در سطح وسیع، به بهره‌برداران سپرده شد و بنابراین کشت گیاهان دارویی متناسب با اقلیم هر شهرستان در دستور کار این نهاد خواهد بود.
وی افزود:برخی سودجویان مراتع و سامانه‌های عرفی را باقیمت‌های گزافی به دامداران و عشایر فاقد پروانه می‌فروشند، ابراز داشت: کل مراتعی که در استان به نام مردم ممیزی شده چهار میلیون و ۷۰۰هزار هکتار است که در قالب یک هزار و ۲۵۰ سامانه مرتعی به هفت هزار و ۹۴۱ بهره‌بردار واگذارشده است.
حیدریان بابیان اینکه در مجموع دو هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار در ۳۷۸ مرتع پایش شده صاحب حق‌ بودند، تصریح کرد: بعد از پایش جدید ۳۶۸ دامدار به دلیل عدم اشتغال به این شغل حذف و پروانه چرای آنها باطل شد.
وی بابیان اینکه پروانه چرای ۴۹ هزار دام حذف‌شده است، افزود: با توجه به فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی این اقدام می‌تواند به بهبود رویش مراتع کمک کند که بیشتر نیز در مناطق قشلاقی استان قرار دارد و از سوی دیگر باید گفت  به صورت کلی مجوز چرای ۹۹۵ هزار راس دام در مراتع استان از گذشته تاکنون صادر شد که متناسب با ظرفیت مراتع استان است.
طی هفته منابع طبیعی در مجموع ۵۷ عنوان برنامه‌ در استان سمنان اجرایی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار