بیماری سالک میهمان ناخوانده نگین زاگرس در حالی داغ این بیماری بر صورت بسیاری از کودکان وزنان ساکن روستاهای بیضا نقش بسته ؛که دراین بین که همکاری جدی تر مسئولان مربوطه رابرای رفع این معضل بهداشتی میطلبد.
کد خبر: ۵۶۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 21 February 2018

تابناک فارس به نقل از مارگون:بیماری سالک مدتهای مدیدی است که گریباگیر روستائیان خدوم در بخش بیضا از توابع شهرستان سپیدان شده است و این میهمانان ناخوانده که از سمت شهرهای اطراف وارد این منطقه شده است و در حالی داغ این بیماری بر صورت بسیاری از کودکان وزنان ساکن روستاهای بیضا نقش بسته است . که دراین بین که همکاری جدی تر مسئولان مربوطه رابرای رفع این معضل بهداشتی میطلبد.

افزایش سگ های ولگرد ، رها کردن فاضلاب های خانگی و وجود موش ، ساختمانهای متروکه وقدیمی یکی از هزاران علتی است که باعث ازدیاد این پشه گردیده است تا کودکان در کنار بازی های کودکانه شان وبه دور از هیاهوهای زندگی نقش برصورتهای معصومشان حک شود که می شود برایش راه چاره ای اندیشید .بیضا فارغ از مناظر زیباوچشمه ساران پرآبش؛ این روزها در کوچه ها وبرخی از روستاهایش تبدیل به محل انباشته شدن زباله وتردد سگهای وحیوانات دیگر است که خود یکی از عوامل اصلی حضور ناقل این بیماری بر شمرده و گفته می شود؛ عملکرد مردم در این زمینه تاثیر مستقیم در کاهش شیوع این بیماری دارد.

برپایه این گزارش با بررسی های بعمل امده وگفتگو با بخشدار بیضا وی از برپایی همایش سالک وهمچنین برپایی کارگروههای متععد برای ریشه کنی این بیماری خبرداد وافزود: قراراست در برنامه ای از مجموعه دستگاههای اجرایی وامدادی وبهداشتی منطقه برای مبارزه با این بیماری وسگ وموشهای موذی تا پایان سال به صورت عملیاتب اقدامی صورت پذیرد .امرالله رئیسی بخشدار بیضاگفت: با برسی ها واقدامات انجام گرفته بروز بیماری سالک در سطح منطقه روند نزولی دارد و بروز بیماری نسبت به سال گذشته 10درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری درکاهش شیوع این بیماری گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضرورت آموزش های لازم برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد.باید افراد محیط زندگی شان را بهسازی و عوامل رشد و نمو ناقل این بیماری را از محیط زندگی حذف کنند.

بخشدار بیضابا تاکید بر اینکه آبراههای فاضلاب وخانه های متروکه موجود درروستاهامکان مناسبی برای رشد ناقل این بیماری هستند، افزود: شیوع این بیماری در اینگونه مناطق بیشتر بوده است. بویژه در تابستان بهتر است از لوازم حفاظت فردی برای جلوگیری از گزش پشه ناقل استفاده کنیم.

رئیسی افزود:ازشهروندان محترم تقاضادارم در صورت بروز هرگونه زخمی که بهبود آن طول کشیده است به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی برای بیماران مبتلا به سالک رایگان است.

وی گفت: رعایت بهداشت محیط شامل گرد آوری و دفع بهداشتی و مستمر زباله با استفاده از سطل دردار، گردآوری فضولات حیوانی و جلوگیری از انباشته شدن آنها در محیط منزل یا نزدیک محل زندگی در روستا، بهسازی محیط، ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارها و سایر قسمت های مناطق مسکونی انسان و دام، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه، دوری از محل زندگی پشه خاکی و مناطق آلوده به سالک، به ویژه هنگام غروب و اوایل شب است.

بخشداربیضاافزود: به تمامی مجموعه ادارات ومسئولین مربوطه درخصوص اجرای اقدامات پیشگیرانه مبارزه با سالک تاکیدات لازم انجام شده است.کانال‎ها و فاضلاب‎هایی در شهر که در تشدید بیماری سالک دخالت دارند؛ آهک‌پاشی و سگ‌های ولگردی که به نوعی ناقل بیماری سالک هستند؛ معدوم‌سازی می شوند.همچنین شهرداری بیضا با مبارزه با جوندگان و سگ‌های ولگرد، بهسازی کانال های آب وفاضلاب و جمع آوری نخاله‌ها و تشدید نظارت برریختن خاک و نخاله در ساخت و سازگام اساسی را در راستای ریشه کنی این بیماری برمی‌دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار