کد خبر: ۵۶۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 21 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین ،داریوش کریمی، در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: روند انتقال پیکر مسافران هواپیمای شرکت آسمان که در ارتفاعات کوه دنا با صخره برخورد کرده است از دقایق اولیه بامداد امروز با طلوع خورشید آغازشده است، اما به دلیل شرایط بسیار نامناسب آب و هوایی کار به‌کندی در حال انجام است.
کریمی در ادامه افزود: هم‌اکنون نزدیک به 60 نفر از امدادگران در قالب گروه‌های مختلف در منطقه حاضر هستند که برخی از آن‌ها از شب گذشته در منطقه سانحه هواپیما اقامت داشتند و مشغول برنامه‌ریزی برای انجام عملیات امروز با توجه به تغییرات احتمالی شرایط جوی بوده‌اند.
وی تأکید کرد: به دلیل سرمای منفی 20 درجه در ارتفاع 4100 متری منطقه سانحه چند نفر از افرادی که شب گذشته در محل سانحه بودند به پایین قله اعزام‌شده‌اند و روند جایگزینی گروه‌های تازه‌نفس نیز آغازشده است.
نقطه را داشتیم، اما امکان دسترسی نبود
این مقام مسئول به خبرنگار ما گفت: همان روز اول برخورد هواپیمای یادشده با قله محدوده اصلی برخورد با در اختیار داشتن مختصات سیگنال ارسال‌شده از موبایل یکی از مسافران مشخص‌شده بود اما به دلیل شرایط بسیار نامساعد هوا امکان دسترسی نداشتیم.
وی تأکید کرد: غلظت بالای مه و ابرهای منطقه برکنار بارش شدید برف عاملی بود که بالگردهای اعزامی نمی‌توانستند هیچ بررسی دقیقی در آن ارتفاع داشته باشند و اعزام نیروی‌های زمینی نیز با توجه به شرایط جوی بسیار زمان‌بر بود.
کریمی تصریح کرد: روز دوم سانحه با توجه به تغییرات آب و هوایی و بهبود شرایط جوی به‌سرعت توانستیم با اعزام بالگردها منطقه دقیق با شناسایی و لاشه‌های هواپیما را بیابیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: شیبی که لاشه هواپیما در آن قرار گرفته بسیار تند است و به همین دلیل امکان انجام عملیات در آن منطقه بسیار سخت است بنابراین در آخرین ارتباط رادیویی با تیم‌های حاضر در منطقه سانحه قرار براین شد که کارگاهی در قله محل سانحه احداث شود تا بتوانیم با انتقال پیکر مسافران به قله این پیکرها را از طریق تیم اعزامی سی‌سخت که مسیر ساده‌تری برای رسیدن به قله دارد به یاسوج منتقل کنیم.
منطقه سانحه بسیار وسیع است
کریمی درباره منطقه سانحه نیز به جام جم آنلاین گفت: برآوردهای اولیه‌ای که داشتیم مشخص‌شده هواپیما به قله برخورد کرده، اما با توجه به شیب تقریباً 90 درجه‌ای منطقه سانحه احتمالاً به پایین سرخورده و به همین دلیل شعاع پراکندگی پیکر‌ها و قطعات هواپیما بسیار وسیع‌تر از تصورات اولیه است.
معاون سازمان هلال‌احمر استان اصفهان تصریح کرد: مشکل اصلی در کنار وسعت منطقه سانحه این است که به دلیل بارش برف در روز سانحه اغلب پیکرها و قطعات هواپیما زیر تقریباً 40 سانتر برف قرارگرفته و پیدا کردن آن‌ها کار بسیار سخت و زمان‌بری خواهد بود.
وی تأکید کرد: استفاده از سگ‌های زنده یاب در این ارتفاع و با توجه به شرایط منطقه به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست و لازم است افراد آموزش‌دیده و گروه‌های اعزامی سانتر به سانتر منطقه وسیع سانحه را کنترل و بررسی کنند.
امکان زنده ماندن افراد صفر است
این مقام مسئول درباره احتمال زنده‌بودن مسافران هنگام برخورد نیز به خبرنگار ما گفت: همان‌طور که قبلاً اشاره شده شدت برخورد هواپیما به نزدیکی قله آن‌قدر است که خود هواپیما به قطعات کوچکی تبدیل‌شده، ازاین‌رو احتمال اینکه فردی از مسافران هنگام برخورد زنده مانده باشد صفر است.
کریمی تصریح کرد: تاکنون هیچ پیکر کاملی از مسافران یافته نشده و امدادگران قطعاتی از پیکر مسافران را جمع‌آوری کرده‌اند تا با شیوه‌ای که به آن اشاره شد به پایین منتقل و تحویل سازمان پزشکی قانونی برای شناسایی افراد داده شود.
وی معتقد است اینکه گفته‌شده هنگام سانحه یکی از مسافران با موبایل تماسی گرفته به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست بلکه فقط سینگالی بوده که تلفن همراه یکی از مسافران به نزدیک‌ترین ایستگاه ارسال کرده است.
کریمی افزود: امکان استفاده از سگ زنده یاب در آن ارتفاع اصلاً امکان‌پذیر نیست و اصولاً نمی‌توانند این سگ‌ها کمکی به ما بکنند بلکه خود پرسنل می‌توانند با استفاده از تخصصی که دارند روند کار را انجام دهند.
این مقام مسئول به خبرنگار ما گفت: تمامی مراحل انجام عملیات جست‌وجو و عملیات انتقال پیکرها و قطعات هواپیما به پایین قله به صورت لحظه‌ای درحال ثبت شدن است و پس از بررسی کارشناسان در صورت نیاز در اختیار عمومی هموطنان قرار خواهد گرفت تا به این وسیله شفاف‌سازی دقیقی صورت گرفته باشد.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار