کد خبر: ۵۶۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ 15 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین از سیناپرس، پس از اعلام نتایج آزمایش‌های مختلف بر روی حیوانات و مشخص شدن اثرات مضر ترکیباتی موسوم به مواد پرفلورو آلکیل (perfluoroalkyl) بر سلامت انسان، کارشناسان نظام سلامت نسبت به استفاده از این مواد هشدار دادند.
این مواد شیمیایی که در بسته‌بندی‌ها، فرش و ظروف با پوشش نچسب مورد استفاده قرار می‌گیرند، علاوه بر چاقی با بروز سرطان، کلسترول بالا و مشکلات سیستم ایمنی در ارتباط هستند.
محققان دانشگاه هاروارد (آمریکا) اثر مواد پرفلورو آلکیل (PFASs) را مورد بررسی قرار دادند. کی سون (Qi Sun)، سرپرست تیم تحقیقاتی برای انجام این مطالعه، اطلاعات 621 فرد دچار اضافه‌وزن و مبتلا به چاقی را در طول یک دوره 6 ماهه رژیم غذایی مورد بررسی قرار داد.
تمامی این افراد در یک آزمایش بالینی برای سنجش اثربخشی انواع مختلف رژیم‌های غذایی در دهه 2000 میلادی شرکت کرده بودند. .
همان‌طور که انتظار می‌رفت، افرادی که در طول بازه 6 ماهه رژیم غذایی، به‌طور متوسط 6.4 کیلوگرم وزن کم کرده بودند، پس از حدود 18 ماه به وزن قبلی بازگشتند.
این دسته از افراد با سطوح بالای مواد شیمیایی PFAS در خون مواجه شدند؛ درعین‌حال، روند سوزاندن کالری در بدن این افراد بسیار کندتر از سایرین بود. این در حالی است که اضافه‌وزن در این گروه حدود 2 کیلوگرم بیشتر از افراد با سطوح پایین PFAS بود.
به گفته سون، این مواد می‌تواند منجر به افزایش سریع وزن پس از رژیم غذایی شود. قرار نگرفتن در معرض مواد PFASs بسیار دشوار است، اما باید تلاش کنیم توجه مردم را به این موضوع جلب کنیم.
نتایج این مطالعه در مجله Plos Medicine منتشر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار