کد خبر: ۵۶۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 14 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از  جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، تخم مرغ از جمله مواد خوراکی پر مصرف در همه جای دنیاست، اما فراموش نکنید که نه تنها در خوردن باید دقت کرد بلکه در انتخاب نوع آن نیز حتما دقت لازم را داشته باشید. نوع پخت و همچنین آگاهی از فساد از جمله این موارد است، زیرا در صورت استفاده از تخم مرغ فاسد خطرهای جبران ناپذیری گریبان گیرتان خواهد شد.

نکاتی درباره تخم مرغ
بسیاری از مردم وقتی صبحانه خود را با یک املت بدون زرده می خورند، حس بهتری دارند و تصور می کنند که کار درستی کرده اند. آنها زرده طلایی تخم مرغ را بدون اینکه لحظه ای درباره خواص آن بیاندیشند دور می اندازند و اگر به آنها بگویید دور انداختن زرده تخم مرغ اصلا هم برای سلامتی شان مفید نیست، قطعا متعجب خواهند شد.

تخم مرغ بدلیل دارا بودن 210 میلی گرم کلسترول در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است چون تصور می شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری های قلبی-عروقی و خطر حمله ی قلبی را افزایش می دهد. اما باید بدانید که خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط جنس،سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می تواند مناسب و مفید هم باشد.

تخم مرغ نیمرو یا آبپز ؟
تخم‌مرغ بهتر است به‌ صورت آب‌پز مصرف شود تا نیمرو.
برای کودکان و خانم های باردار ، البته باز هم به شرط سالم بودن، همان تعداد ذکر شده بلامانع است.
چربی تخم مرغ آن قدرها هم که فکر می کنید مضر نیست
بعضی از افراد به‌ طور کلی مصرف تخم‌مرغ را مضر می‌دانند. برای اطلاع این گروه از افراد باید عرض کنم چربی اشباع موجود در تخم‌مرغ بسیار کم تا متوسط بوده و منبع خوبی برای تامین ویتامین های B12، D و A و اسیدآمینه‌های ضروری محسوب می‌شود.

اگرچه تخم‌مرغ حاوی حدود ۲۵۰میلی‌گرم کلسترول است، اما نباید فقط به همین عدد اکتفا کرد، چون به دلیل داشتن سایر اسیدهای چرب غیر اشباع، جذب کلسترول آن زیاد نیست.

بهتر است برای پایین آوردن کلسترول خون ، به جای حذف تخم‌مرغ از رژیم غذایی خود، چربی‌ها به خصوص چربی‌های اشباع را کمتر مصرف کنید، بنابراین مصرف ۴ تا ۵ عدد تخم‌مرغ در هفته هیچ ضرری برای شما ندارد.

سفیده ی تخم‌مرغ چربی ندارد و مصرف آن به ‌صورت کاملا پخته مفید است.
ضمنا تخم‌مرغ در گروه پروتئین‌های حیوانی است و مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و لبنیات از پروتئین با کیفیت بالا برخوردار است.

توصیه مهم به ورزشکاران و نوجوانان
اما به نوجوان‌هایی که هر روز صبح، عادت دارند ۴ تا ۵ عدد تخم‌مرغ نیمرو کنند و به‌عنوان صبحانه میل نمایند، باید بگویم که این برنامه غذایی اصلا خوب نیست، حتی اگر ورزشکار هستید و یا به دلیل نوع خاص ورزش نیازمند دریافت پروتئین زیاد می‌باشید، بهتر است حتما با یک متخصص تغذیه‌ که در مورد رژیم غذایی ورزشکاران کار می‌کند، مشورت نمایید.
تخم مرغ فاسد را شناسایی کنید
یکی از پرمصرف ترین خوراکی های مردم جهان، تخم مرغ است. به همین دلیل باید از تاریخ تولید و انقضای تخم مرغ اطلاع داشته باشید. هرگز تخم مرغ را خارج از یخچال نگهداری نکنید چون در در غیر اینصورت فاسد شده و می تواند عامل ابتلای شما به انواع مسمومیت های غذایی و مشکلات گوارشی باشد.
تخم مرغ های فاسد مسمویت غذایی شایعی ایجاد می کند.
طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، ابتلا به سالمونلا را می‌توان شایع‌ترین نوع از مسمومیت‌های غذایی تلقی کرد و تخم‌مرغ می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع حاوی این باکتری باشد. همه پوسته بیرونی و هم بخش درونی تخم‌مرغ، یعنی سفیده و زرده آن، می‌توانند به سالمونلا آلوده باشند. نگهداری غیراستاندارد از تخم‌مرغ یا پختن ناکامل این خوراکی، دو عامل مهمی هستند که خطر ابتلا به مسمومیت ناشی از سالمونلا را افزایش می‌دهند.

تخم‌مرغ جزو بهترین منابع ارزان‌قیمت برای دریافت پروتئین است و خوش‌بختانه امروزه در همه فروشگاه‌ها و مراکز خرید به فروش می‌رسد. کارتن‌های تخم‌مرغ در هر حالتی دارای تاریخ انقضا هستند یا به شما نشان می‌دهند که تخم‌مرغ تا چه روزی از بهترین طعم و کیفیت خودش برخوردار می‌ماند. مصرف تخم‌مرغ فاسد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی را افزایش بدهد یا شانس ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق مواد غذایی را بیشتر کند.

تاریخ انقضا و بسته‌های تخم‌مرغ
تمامی مراجع معتبر در حوزه بهداشت تاکید می‌کنند که کارتن‌های تخم‌مرغ باید دارای تاریخ انقضای ثبت‌شده باشند و دقیقا به مصرف‌کننده بگویند که تخم‌ مرغ در چه روز، ماه و سالی بسته‌بندی شده است. اگر تخم‌مرغ در یخچال قرار بگیرد و در دمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، می‌توان از آن بین ۴ تا ۵ هفته پس از تاریخ تولید استفاده کرد. این تاریخ مصرف همچنان بحث‌برانگیز است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند که همه تخم‌مرغ‌ها باید در عرض ۳ هفته پس از خرید کاملا مصرف شوند. در ضمن، اگر تاریخ انقضا روی کارتن تخم‌مرغ ثبت شده باشد، فاصله بین تاریخ تولید و تاریخ انقضا هرگز نباید به بیشتر از ۳۰ روز برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار