در ادامه تحولات سریع در متن جامعه سعودی، پوشیدن چادر برای زنان در این کشور غیرالزامی ارزیابی شده است.
کد خبر: ۵۶۵۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 13 February 2018

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، به دنبال تغییر و تحولات در عربستان سعودی این بار شورای علمای عربستان اعلام کرد: زنان سعودی دیگر نیازی نیست از چادر استفاده کنند به شرط اینکه ساده پوش باشند!

در ادامه در عربستان سعودی یک نشانه تازه از آسان گیری در قبال زنان کشور آشکار شده است. شورای علمای این کشور اعلام کرد خانم های سعودی دیگر نیازی نیست چادر (عبایه) به تن کنند، به شرط اینکه ساده پوش باشند. نخستین بار است که شاهد چنین گفتمانی در عربستان سعودی هستیم.

چادر یک پوشش کامل است که دستان و پاهای زنان را در بر می گیرد. این پوشش در عربستان سعودی تا همین دو سال قبل آنچنان الزامی بوده است که در صورتی که خانمی از آن در انظار عمومی اجتناب می کرد می توانست به زندان بیفتد. با این حال یک شیخ بسیار پرطرفدار که عضو شورای علمای این کشور نیز هست، در برنامه رادیویی اش این شرایط را کاملا دگرگون کرده است. وی در رادیو اعلام کرد که از نظر دینی هیچ اجباری برای حمل این پوشش سنتی توسط خانم ها وجود ندارد. 

شیخ عبدالله المطلق می گوید: بیش از نود درصد زنان مسلمان پرهیزگار در جهان اسلام چادر ( عبایه) سر نمی کنند و اصلا این پوشش را نمی شناسند. ما نیز نباید خانم ها را به حمل این پوشش اجبار کنیم. 

 فعلا حکومت عربستان به این موضع واکنشی نشان نداده است، حکومتی که تحت تاثیر محمد بن سلمان ولیعهد کشور، تمهیدات آزاسازانه زیادی را به نفع زنان اتخاذ کرده است. این تمهیدات در چارچوب برنامه ولیعهد موسوم به " دورنمای 2030" با هدف مدرن سازی کشور در دوازده سال آینده اتخاذ شده است. باید بگوییم از چند ماه قبل به این طرف یک انقلاب کوچک در عربستان در حال اجراست. وضع بگونه ای است که برخی خانم ها جسارت به خرج می دهند و کلا حجاب شان را بر می دارند و مش های موهایشان را به نمایش می گذارند. زنان از این پس می توانند به ورزشگاه ها بروند و در کنسرت های موسیقی شرکت کنند.

در یک ماه آینده آنها می توانند به سینما نیز بروند و به زودی البته رانندگی نیز برایشان رسما آزاد خواهد شد. اما هنوز راه زیادی در این حوزه وجود دارد. زنان هنوز برای دریافت گذرنامه و سفر به خارج از کشور به اجازه همسرشان نیاز دارند. زنان سعودی حتی برای بازکردن حساب بانکی باید اذن از همسر بگیرند.

بن سلمان بسیار سعی دارد از خود چهره‌ای ویژه و ساختارشکن در عربستان نشان دهد، از سوی دیگر بسیاری از تحولات اخیر عربستان سعودی، پوششی برای دستگیری‌ها و بازداشت‌های وسیع ماه‌های اخیر از سوی بن سلمان است. 

مفسرین معتقدند ولیعهد جوان عربستان با هماهنگی آمریکا با ایجاد تغییرات شکلی و ظاهری در جامعه این کشور در تلاش است تا زمینه را برای پادشاهی خود فراهم کند، ملک سلمان با وجود کهولت سن نمی تواند مدت زیادی بر سر قدرت بماند و از نظر آمریکایی‌ها بهترین گزینه برای جانشینی سلمان پسر وی محمد است و او می تواند منافع آمریکایی‌ها را تامین کند.

از سوی دیگر اقدامات محمد بن سلمان، عربستان را به سمت درگیری داخلی سوق می دهد چراکه این اقدامات در طی سال‌های گذشته در عربستان سابقه نداشته است، تحلیل گران معتقدند بافت اجتماعی و قبیله‌ای عربستان به نحوی است که هر گونه تغییر دراماتیک در این کشور بدون در نظر گرفتن منافع ودیدگاه‌های قبایل دیگرموجب تقابل و درگیری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار