کد خبر: ۵۶۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴ 07 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام‌جم، هفته گذشته خبری با عنوان تاخیر در واریز پول دستگاه‌های کارتخوان رسانه‌ای شد و از اوایل این هفته، برخی اصناف به این موضوع واکنش نشان دادند.
جایگاه‌داران سوخت در زمینه اعتراض به این اقدام بانک مرکزی پیشتاز بودند و دستگاه‌های کارتخوان خود را جمع‌آوری کردند. در این شرایط بانک مرکزی نیز از موضع خود پایین نمی‌آید و تغییر در این روش را به زمان دیگری موکول می‌کند.
باوجود گذشت چند روز از بروز این مشکل، بانک مرکزی بر اقدام خود اصرار دارد که موجب اخلال در سوختگیری مردم شده است.
ایجاد صف‌های طولانی
یکی از مدیران جایگاه‌های سوخت به خبرنگار ما می‌گوید: مدت‌زمان سوختگیری بعد از اعلام تأخیر در واریز پول دستگاه‌های کارتخوان به 24 ساعت بسیار زیاد شده و شاهد صف‌های طولانی هستیم.
وی افزود: از آنجا که خرید فرآورده‌های نفتی اصولاً باید به صورت نقدی انجام شود تأخیر در واریز پول جایگاه‌های سوخت جایگاه‌داران را با مشکل نقدینگی مواجه خواهد کرد.
این جایگاه دار با اشاره به این که در گذشته کارمزد جایگاه‌های سوخت بعد از 45 روز پرداخت می‌شد، تصریح کرد: علاوه بر تأخیر در واریز پول جایگاه‌های سوخت در بحث کارتخوان‌ها، پرداخت کارمزد جایگاه‌داران نیز از 45 روز به 60 روز افزایش یافته و این موضوع باعث چالش جدی برای عرضه‌کنندگان سوخت شده است.
مشکل نقدینگی جایگاه‌داران
یک جایگاه دار جاده‌ای نیز در این باره به جام‌جم تصریح کرد: جایگاه‌ها در شهر مزیتی دارند که تنها بنزین عرضه می‌کنند، اما سر و کار ما بیشتر با گازوئیل است و اگر افراد پول نقد نداشته باشند سوختگیری با مشکل همراه می‌شود.
وی تاکید کرد: تأخیر در پرداخت کارمزد جایگاه‌داران باعث ناتوانی این بخش به منظور تأمین سوخت خواهد شد و در روزهایی که مصرف بسیار بالاست، امکان خرید گازوئیل و بنزین برای جایگاه‌های جاده‌ای به حداقل خواهد رسید و اعتراضات مردمی و تبعات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.
این جایگاه‌دار جاده‌ای با بیان این که قبلاً تا دهم هر ماه کارمزدها پرداخت می‌شد، افزود: از ابتدای شهریورماه پرداخت کارمزدها، دو ماه یکبار شده، اما تغییری در شرایط خرید فرآورده‌های نفتی حاصل نشده است. خرید همچنان باید به صورت نقدی باشد و جایگاه دار 48 ساعت فرصت دارد هزینه‌ها را تسویه و برای خرید جدید اقدام کند.
وی با تاکید بر این که می‌خواهند جایگاه‌های سوخت را تحت طرح برندینگ از بین ببرند ادامه داد: اکنون جایگاه‌های ممتاز کشور به ازای هر لیتر بنزین بین 38 تا 40 تومان کارمزد دریافت می‌کنند، در حالی که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده قصد دارد به شرکت‌های برندینگ به ازای هر لیتر بنزین 70 تومان بپردازد که بعد از پرداخت کارمزد جایگاه، بقیه برای شرکت برند است که هیچ خدماتی را هم به جایگاه ارائه نمی‌کند.
این فعال صنفی با اشاره به این که به ازای هر لیتر گازوئیل به جایگاه‌داران ممتاز 16.5 تومان پرداخت می‌شود، گفت: به شرکت‌های برند اعلام شده به ازای هر لیتر گازوئیل 38 تومان پرداخت خواهد کرد و خواسته جایگاه‌داران این است که اگر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پولی در اختیار دارد، چرا به خود جایگاه‌داران نمی‌پردازد که سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شود.
در همین حال، به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بهمن اسکندری، معاون مدیرعامل بانک عامل جایگاه‌های سوخت گفت: این بانک، عضو سامانه شاپرک است و براساس الزامات این سامانه مکلف است تمامی وجوه دریافتی از طریق دستگاه‌های کارتخوان را در موعد مقرر تسویه‌حساب کند.
وی با بیان این‌که تا هفته گذشته بر اساس فرآیند سیستم شاپرک در هر 24‌ساعت دست‌کم شش‌بار وجوه دریافتی به‌وسیله کارتخوان‌های بانک عامل در جایگاه‌ها به حساب جایگاه‌داران واریز می‌شده، گفت: از چند روز قبل و براساس تصمیم بانک مرکزی و با هدف مسائل امنیتی، این پرداخت‌ها در هر 24 ساعت یکبار انجام می‌شود و اگر جایگاه‌داران به این مساله اعتراضی دارند، باید موضوع را از طریق بانک مرکزی یا وزارت نفت پیگیری کنند.
وی در خصوص ادعای مطرح‌شده از سوی رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت مبنی بر این‌که قرار بوده بانک عامل به ازای هر تراکنش 20 ریال به جایگاه‌داران به‌عنوان کارمزد پرداخت کند، گفت: ابتدای اجرای این طرح با هدف تشویق جایگاه‌داران برای ترغیب مردم به استفاده از کیف پول و پرداخت آنلاین، بانک عامل تصمیم گرفت به صورت تشویقی به ازای هر تراکنش مبلغ 20 ریال به جایگاه‌داران پرداخت کند که این مساله پس از ملغا شدن استفاده از کیف پول عملاً کنار گذاشته شد. وی افزود: بانک عامل هیچ تعهدی نسبت به پرداخت این وجوه نداشته و ندارد و صرفاً این اقدام اختیاری و با هدف تشویق جایگاه‌داران انجام شده است.
اسکندری اثرات اجرای این طرح را بسیار مفید اعلام کرد و افزود: کاهش نقدینگی در جایگاه‌ها و ایجاد امنیت، افزایش تسریع در تسویه‌حساب، جلوگیری از آلودگی ناشی از تبادل اسکناس، شفافیت مالی، سرعت عمل در خرید سوخت و مدیریت وجوه از دستاوردهای اجرای این طرح است.
این مقام مسئول بانکی افزود: در حال حاضر 3200 جایگاه سوخت در سراسر کشور به تجهیزات بانکداری الکترونیک بانک عامل مجهز شده‌اند و این بانک سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی با نگاه ملی در این زمینه انجام داده و هیچ منافع مادی هم برای بانک نداشته‌است.
پیگیری مجلس
هدایت‌ا... خادمی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اعلام جایگاه‌های سوخت مبنی بر دریافت پول نقد از مشتریان و عدم استفاده از دستگاه‌های کارتخوان گفت: این مساله حاشیه‌هایی ایجاد کرد، اما در مکاتباتی که با بانک مرکزی و وزارت نفت داشتیم، اعلام کردند این مشکل حل می‌شود.
وی افزود: در پی توقف استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در جایگاه‌های سوخت، جایگاه‌داران اعلام کردند باید برای خرید سوخت، پول نقد پرداخت کنند.وزارت نفت و بانک‌ها هم اعلام کردند توقف پرداخت و جابه‌جایی، حداکثر 12 ساعت است که می‌خواهند آن را هم کاهش دهند که امیدواریم این مشکل حل ‌شود.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اگر مشکل جابه‌جایی پول از طریق دستگاه‌های کارتخوان توسط جایگاه‌های سوخت حل نشود، مشکلاتی را ایجاد می‌کند و جایگاه‌داران در مبادلات خود برای خرید سوخت با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس خاطرنشان کرد: بانک‌ها، شاپرک (شبکه ارتباطی پرداخت) و وزارت نفت اعلام کردند موضوع حل خواهد شد و پول نقد، آنی به حسابشان منتقل می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پالایش اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از طریق دستگاه‌های پوز ضروری است، اما نحوه مواجه بانک مرکزی با موضوع مناسب نبود.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش زمان واریز وجوه پس از تراکنش با دستگاه‌های پوز گفت: در راستای رفع مشکلات مردم در خصوص تأخیر در واریز وجوه با استفاده از تراکنش با دستگاه پوز، پیگیری‌هایی انجام شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی، بحث تأخیر در واریز وجوه با استفاده از تراکنش با دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی منتفی شد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی حساسیت‌ها و ایراداتی در خصوص احتمال کلاهبرداری از طریق واریز وجوه پس از تراکنش با دستگاه پوز داشت، اما به جای این که بانک مرکزی مسأله را حل کند، عملکرد کل سامانه را بسته بود.
به ما پول نسیه می‌دهند، نقد طلب می‌کنند
بیژن حاج محمد‌رضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت درباره دلایل جمع‌آوری دستگاه‌های پوز در جایگاه‌های سوخت به خبرنگار جام‌جم گفت: یک بانک دولتی متعهد شده بود هر شب تا پایان ساعت 24 کل وجوه حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی را به حساب جایگاه سوخت واریز کند که متاسفانه این توافق ظاهرا از سوی بانک‌عامل فراموش شده و در برخی موارد ده روز طول می‌کشد تا وجوه حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی به حساب جایگاه واریز شود و این موضوع مشکلاتی را برای این صنف به وجود آورده است.
وی با بیان این‌که پول حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی در تاریخ مشخص به حساب جایگاه‌های سوخت واریز نمی‌شود، تاکید کرد: جایگاه‌های سوخت برای خرید فرآورده‌های نفتی باید پول را به صورت نقدی پرداخت کنند و اگر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، فرآورده را به صورت نسیه به جایگاه‌ها تحویل دهد، مشکل ما حل خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار