کد خبر: ۵۶۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 06 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین به نقل از عصرایران، اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید، به این نکته توجه داشته باشید که تحقق این هدف می تواند روندی پیچیده و خسته کننده باشد. رژیم غذایی یکی از عناصر کلیدی برای کاهش وزن محسوب می شود.
در شرایطی که برخی مواد غذایی می توانند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک کنند، برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که می توانند سفر شما برای دستیابی به وزن دلخواه را طولانی‌تر سازند.
غذاهای حاوی امولسیفایرها
بسیاری از غذاهای فرآوری شده، مانند بستنی، مایونز، مارگارین، شکلات، و سوسیس حاوی امولسیفایرها هستند، که این مواد شیمیایی به ترکیب مواد تشکیل دهنده ای که به خوبی با یکدیگر ترکیب نمی شوند (به عنوان مثال، آب و روغن) کمک می کنند. همچنین، امولسیفایرها به حفظ تازگی، جذابیت ظاهری و پیشگیری از کپک زدن غذاها کمک می کنند. در شرایطی که به نظر بی خطر می رسند، مطالعه ای روی موش ها نشان داد که مصرف این مواد شیمیایی ممکن است در باکتری های روده تغییر ایجاد کند، محرک التهاب باشد و خطر چاقی و بیماری قلبی را افزایش دهد.
از امولسیفایرهای رایج می توان به لسیتین ها، مونو و دی گلیسیریدها، پلی گلیسرول استر، سوربیتان استر، پی‌جی استر، و استر قندی اشاره کرد.
تا حد امکان به جای استفاده از غذاهای فرآوری شده، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، تخم مرغ های تازه مزرعه ای، حبوبات، مغزهای خوراکی و دانه های خوراکی را مد نظر قرار دهید.
غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات
مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی برای بهبود عطر و طعم است که استفاده از آن در فست فود، غذاهای چینی، نودل ها، غذاهای کنسروی، گوشت های فرآوری شده، و بسیاری غذاهای بسته بندی شده رایج است.
مصرف منظم غذاهای سرشار از مونوسدیم گلوتامات با افزایش وزن، و همچنین بسیاری مشکلات سلامت دیگر پیوند خورده است.
از دیگر شرایط مرتبط با مصرف مونوسدیم گلوتامات می توان به فیبرومیالژیا، کبد چرب و سمیت کبدی، قند خون بالا، آسم، کلسترول بالا، پرفشاری خون، اختلالات مغز و اعصاب، اختلالات گوارشی، و سندرم متابولیک اشاره کرد.
مونوسدیم گلوتامات می تواند خود را در پوشش بیش از 40 نام مختلف پنهان کند. از نمونه هایی که ممکن است به حضور آن اشاره داشته باشند می توان به گلوتامات، هرچیز «هیدرولیزشده»، عصاره مخمر، ژلاتین، پروتئین سویا، سویا یا پروتئین آب پنیر، سس سویا، کلسیم یا سدیم کازئین اشاره کرد.
مصرف مواد غذایی که کمترین فرآوری را پشت سر گذاشته و ادویه های ساده به آنها اضافه شده است را مد نظر قرار دهید. حتی می توانید عطر و طعم وعده های غذایی خود را با فلفل چیلی بهبود ببخشید تا از فواید متابولیکی اضافه بهره‌مند شوید. مطالعات بسیاری نشان داده اند که کپسایسین موجود در فلفل به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند.
شیرین کننده های مصنوعی
افراد بسیاری از جایگزین های قند بدون کالری به عنوان یک ابزار کاهش وزن استفاده می کنند، اما این شیرین کننده ها ممکن است اثری معکوس داشته باشند. در یک مطالعه، موش هایی که با شیرین کننده های مصنوعی ساخارین، سوکرالوز یا آسپارتام تغذیه شده بودند عدم تحمل گلوکز، یک شرایط متابولیک مرتبط با چاقی و دیابت نوع 2 را شاهد بودند. در مطالعه ای دیگر با حضور هفت شرکت کننده انسانی، چهار نفر از آنها تنها پس از یک هفته مصرف حداکثر دوز توصیه شده برای ساخارین عدم تحمل گلوکز را نشان دادند.
مصرف منظم قند افزوده شده برای سلامت شما و فرو نشاندن هوس های شیرینی مفید نیست و بهتر است مصرف میوه ها، دارچین، کره های آجیل، یا سیب زمینی شیرین را به عنوان روشی طبیعی مد نظر قرار دهید.
کربوهیدارت های پالایش شده
مصرف یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدارت های پالایش شده، مانند پاستا، نان، شیرینی، افزایش قند خون را موجب می شود که لوزالمعده را برای کمک به حذف قند اضافی از خون به ترشح انسولین تحریک خواهد کرد. گوارش و جذب سریع‌تر غذا در ادامه می تواند موجب افت شدید انرژی شود و در بلند مدت به سوخت و ساز شما آسیب وارد کند.
مصرف کربوهیدارت های پیچیده شامل غلات کامل و سبزیجات را مد نظر قرار دهید. آنها حاوی فیبر هستند که آهنگ گوارش را کند ساخته و نرخ سوخت و ساز را در سطحی مناسب حفظ می کند.
محصولات کم چرب
بسیاری از ما فکر می کنیم که محصولاتی با برچسب «کم چرب» می توانند به روند کاهش وزن کمک کنند. این در تئوری منطقی است، زیرا هر گرم چربی دو برابر کالری بیشتر نسبت به پروتئین ها و کربوهیدارت ها دارد. اما طی مطالعه ای که در نشریه Appetite منتشر شد، پژوهشگران اطلاعات تغذیه ای تقریبا 6,000 غذا در کانادا را مورد بررسی قرار داده و دریافتند محصولات کم چرب از نظر کالری به طور کلی اختلاف چندانی با همتایان پر چرب خود ندارند.
به جای پرهیز از مصرف چربی، سوخت و ساز خود را می توانید با مصرف چربی های مفید از قبیل اسیدهای چرب امگا-3 که در ماهی های سالمون، تن، خالمخالی و دیگر ماهیان آب های سرد یافت می شوند، بهبود ببخشید.
نوشیدنی های گازدار
نوشیدنی های گازدار حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند و می توانند موجب سندرم متابولیک شوند. این سندرم گروهی از شرایط (پرفشاری خون، قند خون بالا، چربی بیشر دور کمر) را شامل می شود که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، و دیابت را افزایش می دهند.
زمانی که فروکتوز به اندازه ای مشابه با قندهای دیگر مصرف شود، آثار مخرب بیشتری روی سوخت و ساز بدن دارد و بر همین اساس ممکن است به چاقی منجر شود.
به جای نوشیدنی های گازدار می توانید مصرف کامبوچا، یک چای تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک ها را مد نظر قرار دهید. پروبیوتیک ها نشان داده اند که به تنظیم گوارش، وزن و سوخت و ساز کمک می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار