کد خبر: ۵۶۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 05 February 2018
به گزارش تابناک سمنان ، به نقل از جام جم آنلاین دکتر منصوره تقاء متخصص مغز و اعصاب، در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: کسانی که سردرد میگرنی دارند علل محرک متعددی برای شروع سردرد خود می شناسند که به کم خوابی یا پرخوابی، گرسنگی یا پرخوری، خستگی و یا نور شدید آفتاب می توان اشاره کرد. در میان محرکها تماس صورت بخصوص پیشانی با سرما و یا تنفس در هوای سرد از موارد شایع است.

وی در ادامه افزود: افراد مبتلا به سینوزیت نیز در سرما تشدید سردرد پیدا می کنند. سینوزیت معمولا به صورت حاد و اغلب به دنبال سرماخوردگی ایجاد می شود و با درمان آنتی بیوتیکی مناسب و داروهای آنتی هیستامین بهبود می یابد.
به گفته این متخصص، یک نوع سردرد وجود دارد که به طور خاص و فقط با تماس با سرما بروز می کند. این نوع سردرد در افراد نوجوان شایع تر و در خانم ها قدری شایع تر از اقایان است. در بسیاری از موارد این نوع سردرد زمینه ارثی هم دارد.
تقاء اظهار داشت: این سردرد در افراد دارای سردرد میگرن نسبت به افرادی که سابقه سردرد ندارند شایع تر است. این سردرد به دو نوع تقسیم می شود، نوع اول شامل سردرد هایی هستند که به علت تماس خارجی با سرما ایجاد می شوند و نوع دوم سردردهایی که در اثر مصرف مواد غذایی سرد ایجاد می شوند.
رئیس انجمن سردرد ایران ادامه داد: در دسته اول تماس با هوای سرد و یا شیرجه زدن در آب سرد مهم ترین علت ایجاد کننده است . سردرد بلافاصله بعد از تماس ایجاد شده و حداکثر در عرض 30 دقیقه بعد از قطع تماس برطرف می شود . این سردرد ها معمولا دو طرفه بوده ولی ممکن است یک طرفه هم باشند و معمولا در نواحی پیشانی یا پشت چشم حس می شوند.
وی گفت: نوع دوم به سردرد بستنی معروف است . گهگاه برای این سردرد نام یخ زدگی سر را هم ذکر می کنند. این سردرد بلافاصله بعد از تماس قسمت خلفی حلق با مواد خوراکی سرد یا حتی گاز سرد ایجاد می شود و معمولا در عرض 10 دقیقه از قطع مصرف رو به بهبودی می گذارد. این نوع سردرد در افراد میگرنی شایع تر است، در افراد میگرنی در سمتی از سر که به طور معمول بیشتر درد می گیرد بیشتر حس شود.
عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران بیان کرد: درمان دارویی خاصی برای این نوع سردرد وجود ندارد و درمان همان پیشگیری از تماس با سرما است و در صورت ایجاد این نوع سردرد، گرم کردن سر و گرم کردن هوای مورد تنفس باعث بهبودی می شود. توصیه می شود افراد مستعد به این نوع سردرد در هوای سرد از کلاه و هدبند استفاده نمایند و حتی الامکان در معرض باد قرار نگیرند.

تقاء خاطرنشان کرد: در دسته دوم نیز توصیه می شود که مواد غذایی سرد مصرف نشود و یا بسیار آهسته و با مقادیر کم مصرف کنند. یادآوری می کنم سردردهای میگرنی نیز در بعضی افراد مبتلا با سرما القا شده و همان توصیه های ذکر شده در این افراد نیز پیشنهاد می شود. در بسیاری از موارد افرادی که به علت سرما سردرد میگرنی می گیرند به اشتباه فکر می کنند سینوزیت دارند.
این متخصص مغز و اعصاب تایید کرد: یک روش آسان که خود فرد بتواند تشخیص دهد علت سردردش سینوزیت هست یا نه، این است که سردرد به علت سینوزیت بدون درمان در چندین روز پشت سرهم ادامه دارد و اگر کسی هر چند وقت یک بار و برای چند ساعت در تماس سرما سردرد می گیرد سردردش سینوزیت نیست و احتمالا میگرن است.

وی در پایان افزود: سردردهای میگرنی در بزرگسالان معمولا در یک طرف سر بیشتر احساس می شوند و ممکن است با حالت تهوع یا احساس ناراحتی در نور شدید و صدای بلند همراه باشند. در صورت وجود نکته ای مبنی بر وجود میگرن و نیاز به درمان در میگرن باید به درمان میگرن زمینه ای هم توجه کرد.
بیتا نوروزی-جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار