کد خبر: ۵۶۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴ 04 February 2018
به گزارش تابناک سمنان ، به نقل از جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مجید محمد شاهی اظهار کرد: از نظر علم تغذیه مصرف روغن حیوانی به طور کلی رد شده و هر روغنی که در دمای محیط و اتاق به صورت جامد باشد برای بدن مضر و هر روغنی که در دمای محیط مایع باشد برای بدن مفید است.

وی افزود: از روغن های گیاهی فقط روغن نخل یا پالم و نارگیل به دلیل جامد بودن در دمای محیط برای سلامت مضر هستند و در بین روغن های حیوانی فقط روغن ماهی به دلیل مایع بودن در دمای محیط برای بدن مفید است.

محمدشاهی بیان کرد: بنابراین روغن های با منشا لبنیات یا گوشت باعث افزایش کلسترول خون شده و مضر هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: روغن کلزا، زیتون و کنجد برای سلامتی بدن مفید هستند البته بهتر است مصرف این نوع روغن ها به نوبت و در فواصل زمانی کوتاه مدت تغییر کند چون در همه آنها ترکیبات مفیدی وجود دارد.

وی اظهار کرد: این روغن ها با توجه به ترکیب اسیدهای چرب و نسبت های مختلف آنها، برای قلب و عروق، التهاب و یا کبد چرب مفید هستند.

** فقط روغن های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن استفاده شود

محمدشاهی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از روغن های یاد شده برای سرخ کردن مناسب نیستند افزود: روغن کنجد بیشترین تحمل حرارت را دارد که دمای تا حدود 220 درجه را تحمل می کند و فقط برای سرخ کردن های بسیار سطحی با حرارت پایین توصیه می شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: روغن های گیاهی برای پخت و پز و ریختن روی غذا مناسب هستند.

وی گفت: برای سرخ کردن فقط باید از روغن های مخصوص سرخ کردنی حتی با داشتن 40 تا 50 درصد پالم استفاده کرد چون فقط روغن پالم تحمل حرارت را دارد و استفاده از روغن های دیگر برای سرخ کردن سرطان زا است.

**روغن های صنعتی مشتقات نفتی ندارند

محمدشاهی در خصوص اینکه در تولید روغن های صنعتی از مشتقات نفتی استفاده می شود اظهار کرد: این موضوع به هیچ عنوان قابل تایید نیست؛ روغن صنعتی گیاهی مناسب هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: تمام مشتقات نفت جذب نمی شوند و در صورت مصرف، سیستم گوارشی بلافاصله واکنش نشان می دهد و باعث بیماری می شود.

وی بیان کرد: ارزان ترین محصولات نفتی مانند قیر و پارافین گرانتر از روغن گیاهی هستند و در دنیا هیچ روغنی ارزان تر از روغن گیاهی وجود ندارد.

محمد شاهی اضافه کرد: صنعت خودروسازی دنیا به دنبال این است که خودروها به جای نفت یا بنزین با روغن گیاهی کار کند.

رییس انجمن تغذیه خوزستان در خصوص روغن های تراریخته گفت: روغن تراریخته روغنی است که گیاه با هدف تولید محصول بیشتر، دستکاری ژنتیکی شده است.

وی ادامه داد: استفاده از این روغن از نظر تغذیه ای ایرادی ندارد و ادعای سرطان زا بودن و تاثیر در ژنتیک افراد، اشتباه است.

وی در خصوص خواص روغن هسته انگور اظهار کرد: این روغن جایگاه بهتری بین دیگر روغن های گیاهی دارد و تحمل حرارت آن هم بیشتر است اما روغن هسته انگور خالص در بازار موجود نیست.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تنها یک درصد روغن های هسته انگور موجود در بازار، روغن هسته است و بقیه ناخالصی زیادی دارد چون تهیه آن گران تمام می شود.

** روغن گیری دستی زمینه ورود آلودگی به روغن

وی در خصوص روغن گیری دستی که در حضور مشتری انجام می شود بیان کرد: این روش به دلیل آلودگی بالای دانه های روغنی مناسب نیست و چون تصفیه شیمیایی صورت نمی گیرد و تنها با یک فیلتر ساده انجام می شود به همین دلیل آلودگی زیادی را وارد روغن می کند.

محمدشاهی افزود: در روغن های صنعتی، آنتی اکسیدان اضافه می شود اما در روغن های دست ساز هیچ آنتی اکسیدانی اضافه نمی شود و در نتیجه به سرعت فاسد می شود.

**مردم برای کسب اطلاعات پزشکی از طریق فضای مجازی دقت کنند

این متخصص تغذیه ورژیم درمانی گفت: این روغن ها باید در مدت یک یا 2 هفته استفاده شود چون در معرض حرارت، نور و هوا اکسید می شوند.

وی تاکید کرد: مردم برای کسب اطلاعات پزشکی از طریق فضای مجازی دقت و از کانال های معتبر استفاده کنند و برای اطمینان از مطالب با متخصصان دانشگاهی مشورت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار