کد خبر: ۵۵۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ 31 January 2018

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب گرد شاخص کل بورس به کانال 98 هزار واحد، سهام آسیایی از ثبت رکورد عقب نشست، افت قیمت دلار و یورو در بازار آزاد روز سه شنبه، ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از 4 کشور ممنوع شد، کویت روی نفت ۵۰ دلاری حساب می‌کند، غول نفتی روسیه برای حفظ سهم خود از بازار می‌جنگد، نوسان «تسه»ها بالاتر از کف در بازار اوراق مسکن و خودروهایی با کمترین رضایتمندی را در بر دارد.

 

وعده عسگراولادی برای تجارت ۵۰ میلیارد دلاری با چین

اسدالله عسگراولادی در سومین همایش بازرگانی و سرمایه‌ گذاری ایران و چین که روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی ایران و چین تشویق و جذب سرمایه‌ گذاری فعالان چینی در ایران است. وی افزود: آن چه در روابط دو کشور صدمه نمی‌خورد، سرمایه‌ گذاری است و می‌تواند در مقابل هر نوع حادثه تجاری دیگر بایستد؛ سرمایه‌گذاری به نفع هر دو کشور است. به نقل از ایسنا، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اعلام کرد: در سال ۲۰۱۷ آمار خوبی در زمینه‌ مبادلات تجاری با چین داشتیم و به مرز ۴۰ میلیارد دلار نزدیک شدیم. همچنین در سال ۲۰۱۸ قول داده‌ایم که در زمینه مبادلات تجاری با چین به مرز ۵۰ میلیارد دلار برسیم.

عقب گرد شاخص کل بورس به کانال 98 هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه دهم بهمن ماه 96 با کاهش 488 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 98 هزار و 557 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری از دومین هفته بهمن ماه 96، همانند روز قبل، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 155 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 31 هزار و 486 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با رشد 21 واحدی معادل 0.12 درصد، عدد 17 هزار و 518 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 15 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 13 هزار و 166 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.42 درصد همراه شد و 441 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 920 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 419 واحد کاهش معادل 0.60 درصد به رقم 69 هزار و 860 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل با 656 واحد کاهش معادل 0.31 درصد همراه بود و عدد 210 هزار و 654 واحد را به نمایش گذاشت.

از «وعده عسگراولادی برای تجارت ۵۰ میلیارد دلاری با چین» تا «افزایش برآورد بانک آمریکایی از قیمت نفت» 

سهام آسیایی از ثبت رکورد عقب نشست

روز سه‌شنبه پس از این که هجوم به فروش سهام اپل، وال‌استریت را زمین زد، سهام آسیایی از رکوردهای خود عقب‌نشینی کردند. در همین حال، با اوج گرفتن سود اوراق خزانه‌داری آمریکا که به بالاترین مقادیر ۴ ساله خود نزدیک شدند، دلار تقویت شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی که در روز قبل به بالاترین میزان تاریخ خود رسیده بود، ۰.۵ درصد افت کرد. سهام استرالیا ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد، کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱ درصد و نیکی ژاپن ۰.۷ درصد افت کردند. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ دچار لغزشی ۰.۲ درصدی شد در حالی که شاخص شانگهای چین هم ۰.۳ درصد پایین آمد. حال‌وهوای نه چندان خوب بازارهای آسیایی با جهت‌گیری آنها از نتایج ضعیف دیشب وال‌استریت حاصل شد. بازارهای وال‌استریت تا به این‌جای امسال با سوددهی مداوم خود به لطف رشد اقتصادی قدرتمند جهان، باعث تقویت درآمد شرکت‌ها و ارزیابی بالاتر سهام آنها شده‌اند. جزئیات بیشتر

افت قیمت دلار و یورو در بازار آزاد روز سه شنبه

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با افت 289 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 167 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 37 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 345 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد چهارمین روز هفته، 12 هزار و 589 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین 112 ریال گران تر فروخته شد.

ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از 4 کشور ممنوع شد

معاون اول رییس جمهور در بخشنامه‌ای انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشور‌های چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،متن این بخشنامه بدین شرح است:
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ـ وزارت امور اقتصادي و داراييوزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت جهاد كشاورزي ـ وزارت اطلاعات

از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز براي واردات از كشورهاي چين، هند، كره و تركيه ممنوع است. كليه وارد كنندگان موظفند كالاهاي وارداتي از كشورهاي مذكور را صرفاً‌ از طريق سيستم بانكي (گشايش اعتبار اسنادي، برات اسنادي و يا حواله) با رعايت مقررات مربوط وارد نمايند.

کاهش قیمت نفت آمریکا با رشد شاخص دلار

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه تا کنون تغییری نداشته است و با همان قیمت قبلی که این نفت بشکه ای ۱.۶ دلار کاهش یافته بود (۱.۵ درصد) در بازار بشکه ای ۶۹.۴۹ دلار معامله می شود. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۳ سنت کاهش (۰.۲ درصد) بشکه ای ۶۵.۴۳ دلار صورت گرفت. در روز دوشنبه قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۸ سنت کاهش به بشکه ای ۶۵.۵۶ دلار رسیده بود. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. قیمت نفت در هفته های اخیر با کاهش شاخص دلار برای شش هفته ی متوالی، افزایش چشمگیری یافته بود. این در حالی است که روز گذشته با بالا رفتن شاخص دلار و رسیدن آن به حدود ۸۹.۳۷ قیمت نفت آمریکا کاهش یافته است. با این حال، با توجه به قیمت روز پایانی ماه ژانویه می توان گفت که کماکان شاخص های نفتی برای پنجمین ماه متوالی رشد ماهیانه داشته است.

کویت روی نفت ۵۰ دلاری حساب می‌کند

نایف الهجرف، وزیر دارایی کویت، اعلام کرد: بودجه سال مالی آینده این کشور مبتنی بر میانگین قیمت نفت ۵۰ دلار خواهد بود. در بودجه سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ کویت، میانگین قیمت نفت ۴۵ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است. همچنین انتظار می‌رود درآمدهای نفتی کویت در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دینار کویت (معادل ۳ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار) برسد، در حالی که درآمد نفتی این کشور در سال پیش از آن، ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دینار کویت بود.

غول نفتی روسیه برای حفظ سهم خود از بازار می‌جنگد

با وجود پررنگ شدن حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در اروپا، ایگور سچین، مدیرعامل روسنفت، اعلام کرد: بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه می‌کوشد که سهم خود را از بازار نفت قاره سبز نگه دارد. افزون بر این، وی اعلام کرد که این شرکت درباره وام‌های خود به ونزوئلا که در مجموع کمتر از ۶ میلیارد دلار است، هیچ خطری حس نمی‌کند. سخنان سچین در حالی مطرح می‌شود که روسیه با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان نفت توافق کرده است که برای کمک به ثبات بازار نفت، از افزایش تولید خود بپرهیزد. /شانا

خودروهایی با کمترین رضایتمندی/ سراتو اتوماتیک (سایپا) در پایین‌ترین وضعیت رضایتمندی مشتریان

تحلیل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از کیفیت خودروهای سواری (داخلی و وارداتی) عرضه شده در نیمه اول امسال نشان می‌دهد که در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ (سایپا) کمترین میزان رضایتمندی مشتریان را کسب کرده و تنها ۶۲۵ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز رضایتمندی مشتریان را کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک (سایپا) در قعر جدول رده‌بندی قرار داشته و تنها ۶۶۲ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، برلیانس اچ ۳۲۰ اتوماتیک (پارس خودرو) در قعر جدول رده‌بندی قرار داشته و تنها ۶۷۸ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز، رنو سیمبل (نگین خودرو) کمترین میزان رضایتمندی مشتریان را به دست آورده و تنها ۶۹۱ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان، سراتو اتوماتیک (سایپا) در پایین‌ترین وضعیت رضایتمندی مشتریان قرار داشته و تنها ۷۱۶ امتیاز از ۱۰۰۰ را کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز، سوزوکی گراند ویتارا (ایران خودرو) کمترین میزان رضایتمندی مشتریان را کسب کرده و تنها ۷۲۲ از ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کرده است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، سورنتو (اطلس خودرو) در قعر جدول رده‌بندی قرار داشته و تنها ۷۷۴ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کرده است.

نوسان «تسه»ها بالاتر از کف در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0درصدی به قیمت 71 هزار و 178 تومان معامله شدند. «تسه9412» با نزدیک شدن به زمان سررسید با کاهش تقاضا مواجه شده است. اما سایر نمادهای اوراق پس از رسیدن به زیر سطح 72 هزار تومانی، روز گذشته با شناسایی فرصت خرید اکثرا بالاتر از سطح مزبور قرار گرفتند. با وجود روند نزولی «تسه»ها در آذر و دی، نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند رشد تدریجی تقاضا را به دنبال داشته باشد. با وجود رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در آذر، اما در دی این امر تا حدی تعدیل شد و رشد ۵/ ۱۳ درصدی تعداد معاملات نسبت به دی سال گذشته رقم خورد. بخشی از این عامل را می‌توان ناشی از رشد تقاضای سرمایه‌گذاری دانست که آمارهای بانک مرکزی از شتاب رشد پول (نسبت به شبه‌پول) می‌تواند سیگنالی برای این عامل باشد.

مدیر شهر فرودگاهی امام خمینی(ره): افزایش کرایه تاکسی‌های فرودگاه امام، صحت ندارد

علی رستمی مدیر شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار کرد: هرگونه افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ فرودگاه امام به مقصد تهران آن هم با مبلغی بالغ بر یک میلیون تومان را تکذیب می‌کنم.  وی در ادامه با اشاره به اینکه تمامی رانندگان تاکسی فرودگاه امام  مجهز به سیستم قیمتی هستند، تاکید کرد: مشخصات تمامی رانندگان تاکسی‌ها در فرودگاه امام خمینی موجود است و نرخ تاکسی ها به صورت هوشمند تعیین می‌شود. رستمی تاکید کرد: هرگونه تخلفی‌ از سوی رانندگان تاکسی در این فرودگاه مساوی با اخراج رانندگان است، بنابراین هیچ یک از آنان چنین تخلفی را انجام نمی‌دهند. مدیر شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در پایان گفت: کرایه تاکسی‌ها در این ایام به دلیل کنسل شدن پروازها یک ریال هم افزایش نیافته است و اگر مسافری چنین تخلفی را دید، باید سریع به روابط عمومی فرودگاه  گزارش دهد. /باشگاه خبرنگاران جوان

تحقیق و تفحص از ثبت سفارش و واردات خودرو کلید خورد

اسدالله قره خانی از کلید خوردن تحقیق و تفحص از ثبت سفارش، تعرفه و واردات خودرو خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس با توجه به اتفاقات رخ داده در بحث واردات خودرو طی ماه های گذشته تصمیم گرفتند که موضوع تحقیق و تفحص از واردات خودرو را انجام دهند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع ثبت سفارش، تعرفه ها، واردات و محدود کردن آن برای نمایندگی ها زمانی که کنار یکدیگر سنجیده می شود یک نکته را در اذهان ایجاد می کند که از روزی که این سیاست اعمال شده هر روزه با یک شیب تند خودروهای وارداتی افزایش قیمت می یابد. وی ادامه داد: ای کاش این افزایش قیمت به جیب دولت می رفت و یکباره اعلام می کردند که از فردا تعرفه ها به این میزان است تا یک عده سوءاستفاده نکنند و رانت برای یک عده خاص ایجاد نشود اما این موضوع به صورت تدریجی و در یک پروسه زمانی اعمال شد و این پول به جیب دولت نرفت. نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم از این امر متضرر شدند و یک آشفته بازار در زمینه خودرو در کشور ایجاد شد که این تحقیق و تفحص پس از طی مراحل قانونی در مجلس آغاز می شود. /خانه ملت

افزایش برآورد بانک آمریکایی از قیمت نفت

بانک جی پی مورگان ضمن پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت به دلیل بهبود شرایط اقتصادی در مناطق گوناگون جهان، برآورد خود را از میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۷۰ دلار افزایش داد. این در حالی است که بانک آمریکا - مریل لینچ، میانگین قیمت ۶۴ دلار و بانک گلدمن ساکس میانگین قیمت ۶۲ دلار را برای شاخص برنت پیش‌بینی کرده‌اند. جی پی مورگان همچنین پیش‌بینی خود درباره میانگین قیمت شاخص نفت خام آمریکا را با بیش از ۱۰ دلار افزایش به ۶۵ دلار و ۶۳ سنت رساند. آبهیشک دشپانده، رئیس بخش پژوهش نفت در جی پی مورگان گفت: سال ۲۰۱۸ دو نیمه متفاوت خواهد داشت؛ در نیمه نخست مسئله اصلی تقاضا و در نیمه دوم مسئله اصلی عرضه است که در واکنش به رشد تقاضا، افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به عواملی نظیر فعالیت تجاری فراتر از انتظار، رشد اقتصادی و افزایش هزینه مصرف‌کنندگان، اعلام کرد تقاضای نفت در نیمه نخست ۲۰۱۸ فراتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. این کارشناس انتظار دارد قیمت نفت در سه ماه نخست یا سه ماه دوم این سال به ۷۸ دلار برای هر بشکه برسد. /شانا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار