نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:
به گزارش تابناک سمنان، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به تدوین گزارشی از وضعیت زیست محیطی معدن بوکسیت برای ارائه به مجلس، گفت: تحریم‌ها نباید بهانه‌ای برای نابودی منابع باشد.
کد خبر: ۵۵۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ 21 January 2018

 به گزارش تابناک سمنان، سید حسن حسینی شاهرودی صبح یک‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به نشست اخیر بررسی مضرات محیط‌زیستی معدن بوکسیت تاش با حضور مسئولان مرتبط در فرمانداری شاهرود ضمن بیان اینکه معمولاً بخش خصوصی به استفاده حداکثری از منابع برای کسب بیشترین سود، بدون توجه به تبعات اجتماعی و زیست‌محیطی آن اندیشیده و عمل می‌کند، تأکید کرد: این امر باعث آن می‌شود که بعضاً برای سود بیشتر، منابع طبیعی و سرمایه‌های کشور بیش‌ازاندازه مورد چنگ‌اندازی بشر قرار گیرد.

وی با ابراز اینکه برخی اوقات محروم شدن از صنعت نعماتی هم به دنبال دارد که ازجمله آن عدم تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی و همچنین سلامت آب و هوائی و... است، افزود: امروز فرانسه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین استخراج‌کنندگان از معادن زغال‌سنگ کمترین تخریب محیط‌زیست را دارد، حال باید دید که دیگر کشورهای معدنی جهان کجا چنین تخریبی را که ما در اکتشافات معادنمان داریم صورت داده‌اند؟ ما کشورمان را با بهره‌برداری‌های غیراصولی نابود کرده‌ایم، امروز مردم کدام شهر صنعتی کشور مانند تهران، اراک و ... را می‌توانیم نام ببریم که از آب‌وهوای سالم استفاده می‌کنند؟، دراین‌بین فقط داشتن هوای پاک یکی از فاکتورها برای سنجش آلایندگی نیست بلکه در زمره آن خاک، گیاهان، منابع و سفره‌های زیرزمینی آب نیز از فاکتورهای مهم هستند.

تحریم نباید بهانه‌ای برای نابود کردن منابع داخل باشد

عضو خانه ملت با طرح این مسئله که تحریم نباید بهانه‌ای برای نابود کردن منابع داخل کشور باشد گفت: باید منابع طبیعی و خدادادی خود را حفظ کنیم تا شرمنده آیندگان نشویم.

حسینی شاهرودی به نخستین اکتشافات بوکسیت کشور در ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: در همان زمان گروهی آمدند و گفتند که در جاجرم به معادن غنی آلومینیوم دسترسی پیداکرده‌ایم، اما باید دید تا پیش‌ازاین چگونه عمل می‌شد؟ هرچند واردات این ماده هزینه‌بر باشد بازهم به چنین وضعیت تخریب محیط‌زیست که هم‌اکنون در شاهوار شاهرود شاهد آن هستیم می‌صرفد.

وی با یادآوری بودجه ۸۰۰هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی که ۲.۵برابر بودجه دولتی است، افزود: همه‌ این شرکت‌ها درآمد قابل‌توجهی دارند و عیناً نیز هزینه می‌کنند ولی نه‌تنها یک ریال از این درآمد را به دولت نمی‌دهند بلکه ۶۰ هزار میلیارد تومان از بودجه نفت و ... را نیز به آن‌ها تزریق می‌کنیم، حال باید پرسید چه کسی گفته باید این اتفاق بیفتد؟ پس باید بررسی کرد که این شرکت‌های دولتی با این مقدار هزینه چه خروجی برای جامعه داشته‌اند.

«آلومینا» جاجرم را توسعه بخشیده اما شاهرود را نابود خواهد کرد

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس همچنین آلومینای جاجرم را یکی از نمونه شرکت‌های سودآور دولتی دانست و تأکید کرد: این شرکت، جاجرم را از یک شهر بسیار کوچک به شهرستان تبدیل کرد اما برای شاهرود برعکس آن در حال رقم خوردن است یعنی بهره‌برداری غیراصولی از معدن بوکسیت تاش برای رفع نیاز آلومینای جاجرم به مواد خام، روستاهای حومه معدن و درنهایت شاهرود را نابود خواهد کرد.

حسینی شاهرودی با تأکید بر اینکه بهره‌برداری غیراصولی معدن بوکسیت تاش تخلیه روستاهای پیرامون آن و تخریب محیط‌زیست و فساد آب‌های زیرزمینی را به دنبال دارد، تصریح کرد: اگر آلومینیوم آن‌قدر ضرورت دارد و یک تولید اولویت‌دار امنیتی است، که چنین چیزی نیست، چرا نمی‌گویند که تمام روستاهای حومه تاش به مکانی دیگر کوچ کنند؟

وی تاکید کرد: مسئولان توجه داشته باشند که حوزه عظیم آبریز شاهوار هم‌اکنون در معرض خطر جدی و نابودی است.

معدن بوکسیت و تبعات اجتماعی آن

عضو خانه ملت بابیان اینکه اعتراضات اجتماعی برخی اوقات فراتر از قانون رفته و این معدن نیز به این مشکل دامن خواهد زد، تأکید کرد: عملکرد ما مسئولان است که باعث می‌شود بعضاً این مسائل رخ دهد، ما به‌عنوان مسئول باید درست عمل کنیم تا مردم با ما همراه باشند، لذا باید جبران کرد، مردم از خساراتی که امروز و یا آینده بر شاهرود روا داشته می‌شود، اطلاع چندانی ندارند ولی در این حد متوجه موضوع می‌شوند که این امر می‌تواند خساراتی جبران‌ناپذیر را در پی داشته باشد.

حسینی شاهرودی از مسئولان و کارشناسان در تمام حوزه‌ها ازجمله راه و ترابری، آب، محیط‌زیست، دامپزشکی، منابع طبیعی و معدن خواست تا درباره این معدن اظهارنظر کنند و تأکید داشت: مردم وقتی متوجه شوند محیط‌زیست، اداره آب، منابع طبیعی، راه و ... ایرادات فنی و کارشناسی از این معدن می‌گیرند و هیچ حوزه‌ای قادر به جلوگیری از انجام کار در معدن بوکسیت شاهوار نیست و کار تخریب محیط‌زیست همچنان ادامه دارد، بی‌اعتماد و معترض خواهند شد که این امر قطعاً به نفع هیچ‌کسی نخواهد بود و حتی ممکن است وجهه ملی به خود گیرد، چراکه همه مسائل را نتوانستیم به‌خوبی کارشناسی کنیم و همه موارد را ندیده‌ایم.

وی افزود: از معدن تاش گزارشی که بنده به مجلس ارسال خواهم کرد گزارشی منفی است، اما پیشنهاد من این است که هر دستگاهی شامل محیط‌زیست، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و راه و راهداری هرکدام مجزا نشستی را با حضور صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت داشته باشند تا تفاهم‌نامه‌هایی امضا و کار به نتیجه مطلوب برسد.

برچسب ها: تحریم ، معدن بوکسیت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار