«داستان های عامیانه استان سمنان» به قلم محمد اسماعیل حاجی علیان و با همت حوزه هنری توسط انتشارات زمزم هدایت منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
کد خبر: ۵۵۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 20 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، کتاب داستان‌های عامیانه استان سمنان مجموعه‌ای در دو دفتر شامل افسانه‌ها و قصه‌های استان، به قلم محمد اسماعیل حاجی علیان نویسنده ۳۸ساله مهدی‌شهری و باهمت حوزه هنری استان سمنان و انتشارات زمزم هدایت مشتمل بر دو فصل منتشر شده که فصل نخست آن تحت عنوان دفتر اول ۵۵ داستان و افسانه دارد.

این کتاب شامل قصه‌ها و افسانه‌های فولکلور محلی استان سمنان از شرقی‌ترین شهرستان‌ها تا غربی‌ترین آن‌ها است که به‌صورت عامه نسل به نسل منتقل‌شده و حاج علیان آن‌ها را به سفارش حوزه هنری گردآوری کرده است.

در دفتر نخست این مجموعه شامل افسانه‌ها، داستان‌هایی مانند رفیق دستم را ببند، گاو زن‌پدر، نارنج پادشاه، شاه‌عباس، عباس چهل‌تکه، گالش، محمد ملک، هفت برادر، شاه زاده دو دختر، پوست جادویی، جاسوس، کره‌اسب، دو برادر و ... دیده می‌شود که به‌نوعی گردآوری افسانه‌های فولکلور محسوب می‌شود.

اثر حاجی علیان را می‌توان برعکس رمان‌ها و مجموعه آثار دیگری که از او منتشرشده، یک کتاب تحقیقاتی نامید که به‌صورت میدانی صورت گرفته و در آن سعی شده به‌اختصار افسانه‌های دیار قومس معرفی شود.

هرچند برخی از این افسانه مانند حسن‌کچل، تنها مختص به استان سمنان نبوده و دیگر استان‌ها نیز داعیه‌دار آن هستند اما تلاش حاجی علیان در راستای گردآوری افسانه‌های محلی ستودنی است.

وی را می‌توان به‌جرئت موفق‌ترین نویسنده جوان استان سمنان نامید که برنده جایزه ادبی نیز شده است.

وی همچنین سعی دارد گستردگی داستان‌ها و افسانه‌های بومی و محلی را در دسته بندی خاص بگنجاند که این امر ارزش کار تحقیقاتی و میدانی او را افزایش داده چنانچه در کتاب او می خوانیم:

دسته بندی کتاب چنین است: قصه های ایرانی که زاده تخیل قصه گویان ایرانی بوده اند، قصه هایی که اصل و ریشه ای هندی دارند و از زبان سانسکریت ترجمه شده اند، قصه هایی که منشاء حماسی و ایران باستان دارند، قصه های دینی و مذهبی و در نهایت قصه هایی که موضوع آنها یک اخلاق حسنه یا تربیتی است که سینه به سینه نقل می شود.

این کتاب رقعی توسط انتشارات زمزم در یک هزار و ۱۰۰ نسخه با قیمت ۱۲هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر
برچسب ها: معرفی کتاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار