عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع:
عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: تخریب قله شاهوار به بهانه معدن بوکسیت، گرادیان حرارتی شاهرود را متاثر ساخته و این شهرستان را به سمت بیابانی شدن سوق می‌دهد.
کد خبر: ۵۵۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 20 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، محمد درویش در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به آثار سوء تخریب قله شاهوار در شاهرود، تأکید کرد: براثر تراشیدن کوه آن‌هم از بالا به پائین و بدون اصول، گرادیان حرارتی منطقه به‌شدت در آستانه تأثیر منفی قرارگرفته و ظرفیت حرارتی منطقه به خاطر پاک‌تراشی که در معدن صورت گرفته به‌شدت در معرض خطر است.

وی افزود: تمام گونه‌های بومی پاک‌تراشی شده‌اند در شاهوار که ما شاهد زیستگاه گونه‌های کل و بز، قوچ و میش بودیم آن‌هم به‌گونه‌ای که با چشم دیده می‌شدند، امروز متأسفانه شاهد فرار آن‌ها از منطقه هستیم.

جنگل ابر در خطر جدی

این فعال محیط‌زیست گفت: موضوع اما فقط از دست رفتن گونه‌های ارزشمند جانوری که هرکدامشان می‌توانند پول ارزشمند پایداری برای منطقه باشند نیست، بحث اینجاست که شاهرود اگر شاهوار را از دست بدهد به‌شدت در معرض بیابانی شدن قرار می‌گیرد.

درویش بابیان اینکه یکی دیگر از آثار سوء از بین رفتن شاهوار، افزایش دمای بین شب و روز است، بیان داشت: با ادامه کار این معدن، نیاز اقلام موردنیاز کشاورزان شاهرودی افزایش پیدا خواهد کرد و به‌مرور تبعات وحشتناکی را برای منطقه خواهد داشت.

وی افزود: ما متأسفانه نتوانسته‌ایم این مسائل را به‌طورجدی برای مردم شرح دهیم که اگر می‌گوییم این فعالیت معدنی در چنین سطح وسیع و بدون رعایت هیچ اصول آن‌هم از بالا به پائین صورت می‌گیرد، چه خطرات درازمدتی بر روی کیفیت زیست مردم و حتی رویشگاه ارزشمند ابر می‌تواند داشته باشد و این جنگل نیز در خطر جدی قلمداد خواهد شد.

شاهوار الماس شاهرودی ها است

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، گفت: اگر مسائل برای مردم بیان شود، من فکر نمی‌کنم هر آدمی که ذره‌ای دلش برای این مملکت بسوزد، همچنان اجازه دهد که این پاک‌تراشی شگفت‌انگیز ادامه پیدا کند.

درویش بیان کرد: وقتی لاریجانی رئیس شورای امنیت ملی کشور در دولت نهم بود، وقتی پیشنهادی برای مذاکرات هسته‌ای مطرح شد، وی گفت پیشنهاد غرب مثل این می‌ماند که یک بسته شکلات را در یک بسته‌بندی بسیار شیک پیچیده باشند، به ما بدهند و به ما بگویند الماستان را بدهید عین این ماجرا در شاهوار رخ می‌دهد آن چیزی که به بهانه اشتغال و تولید پول رخ می‌دهد، همان شکلات به نظر طعم شیرین و زرورق‌پیچیده شده است که به مردم شاهرود می‌دهند و الماسشان را از آن‌ها می‌گیرند.

وی افزود: مشابه تجربه شاهوار در معدن پتاس کوه شاه بافق یزد دیده شد، این کوه بسیار شبیه شاهوار است حتی ازنظر ارتفاع نیز مشابه محسوب می‌شود، این کوه سرچشمه تنها رود دائمی جنوب شرق کشور ما، هلیل رود است و چون ارتفاع آن بالای دو هزار متر بود، این کوه دارای یخچال‌های طبیعی، برف و ... بود و این سبب شده است در پهنه بسیار خشک جنوب شرق کشور، یک رودخانه دائمی فعال باشد که تمدن در کرمان و جیرفت مدیون کوه شاه بود.

شاه کوه مثال بارز تخریب کوه ها است

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: روزگاری در کوه شاه، فردی ثروتمند با لابی سیاسی و به بهانه ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی کوه را از ارتفاع بالا می‌تراشید تا سنگ معدن آهم استخراج کند هرچه آن زمان فریاد زدیم، عنوان شد که مملکت تحریم است، اشتغال نیاز داریم و ده‌ها مورد دیگر که ما مجبور شدیم فراخوانی ارائه کنیم که دوستداران محیط‌زیست در تابستان ۹۲در ارتفاع سه هزار و ۸۰۰ متری زیر لودرها خوابیدند و به‌هرحال تبعات آن باعث شد استاندار، دستور تعطیلی این معدن را صادر کند.

درویش بابیان اینکه تخریب کوه‌ها به منابع آبی ضرر می‌زنند، بیان کرد: آب بافق مطابق نظریات جهانی، دومین آب سالم جهان بود و شما اگر این باغ‌های گسترده گردو را در آن ناحیه می‌بینیم مدیون همین شاه کوه است و اگر معدن سنگ‌آهن به حیاتش ادامه می‌داد، نابودی همه باغات گردو را نیز در بر می داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که امروز در شاهرود ایراد کار کجاست، گفت: ایراد و لکنتی که امروز در شاهوار وجود دارد این است که دوستداران محیط‌زیست و ان جی او ها، نتوانسته‌اند مردم بومی را آن‌گونه که باید با خودشان همراه کنند که چرا تخریب شاهوار، به ضرر درازمدت همه مردم است و فقط این مسئله محیط زیستی نیست.

مردم محلی آگاه نیستند

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در بیان مثالی از وضعیت موجود در شاهرود گفت: امروز یک اتفاق بزرگی در فرانسه در حال رخ دادن است و آن جانمایی فرودگاه جدید نانت محسوب می‌شود که ارتش فرانسه وارد ماجرا شده و بیم یک جنگ داخلی می‌رود و یک سرمایه‌گذاری ۵۶۰میلیون یورویی روی هوا است و مایکرون چاره‌ای جز شنیدن حرف جوامع محلی ندارد چراکه فعالان محیط‌زیست و اتحادیه‌های کشاورزی باهم هم‌راستا شده‌اند و در حفظ منابع طبیعی یک هدف شده‌اند.

درویش تأکید کرد: این اتفاق متأسفانه به‌رغم اینکه در مورد جاده‌سازی جنگل ابر به‌خوبی رخ داد، درباره کوه شاهوار هنوز رخ نداده است، حتی ما پارسال که در منطقه تاش بودیم، مردم محلی که با اولین بارندگی متأسفانه ممکن است قربانی رانش زمین و فرود آمدن میلیون‌ها مترمکعب خاک بر سرشان بشود و سیل آن را نابود کند، همراه نیستند و فکر می‌کنند که معدن بوکسیت به اقتصادشان کمک می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار