رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: متأسفانه به دلیل تغییر سیما و سبک زندگی مردم در دو دهه اخیر، امروز شاهد هستیم که ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰سال استان سمنان دچار چاقی هستند.
کد خبر: ۵۵۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ 17 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، رضا چمن ظهر چهارشنبه در نشست هیئت‌مدیره دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان به میزبانی سالن پور سینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، ضمن بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان دارای چاقی و اضافه‌وزن هستند، تأکید کرد: تغییر سیمای سلامت و رصد کردن آن با جامعه آماری ۵۰ هزارنفری توسط دانشگاه علوم پزشکی شاهرود موردمطالعه قرارگرفته که این امر به‌نوعی در راستای شناسایی افراد مستعد اضافه‌وزن در سال آتی نیز ادامه خواهد یافت.

رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - کراپ‌شده

وی افزود: توفیقات در حوزه تغییر مثبت سیمای زندگی در سطح جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود چشم‌گیر بوده اما در دو دهه اخیر با ماشینی شدن زندگی‌ها و ورود اقلامی مانند غذای فوری‌ به شهرهای ما، تغییر سیما زندگی، مهاجرت، مسائل اقتصادی و سبک زندگی و آسیب‌شناسی‌های این حوزه اثرگذاری بسیاری در شاخص‌های سلامت استان سمنان و جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود داشته است.

شاخص‌های سلامت افزایش یافته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: شاخص‌های سلامت در جمعیت تحت پوشش دانشگاه به طرز محسوسی افزایش‌یافته که نشان از توجه جدی مسئولان به مقوله درمان و بهداشت است که البته همکاری بین بخشی و اهتمام همه مدیران را می‌طلبد چراکه امروز باید به سمت سبک زندگی سالم برویم و این همت تمام دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و ... را می‌طلبد.

چمن با جدی انگاشتن مخاطراتی که مردم استان سمنان را تهدید می‌کند، توضیح داد: امروز باید دانست که علل مرگ‌ومیر، سبک زندگی، بیماری‌ها و ... با دو دهه قبل بسیار متفاوت است و برآورد مطالعات بیان می‌شود که بیش از ۲۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان سمنان، فشارخون بالا دارند.

وی بابیان اینکه در بسیاری از شاخص‌ها وضعیت استان مطلوب است، افزود: در شاهرود و میامی امید به زندگی که در کشور ۷۶ سال عنوان می‌شود، ۷۹ سال محاسبه‌شده و درمجموع ۱۲درصد جمعیت استان سمنان بالای ۶۰ سال هستند که این آمارها نشان‌دهنده جمعیت شاخص سالمندی است اما از سوی دیگر باید دانست که هفت درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان سمنان از دیابت رنج می‌برند و بسیاری از بیماری‌ها در کمین نسل جوان ما هستند لذا باید برنامه‌ای مدون و جدی در راستای تغییر سیمای زندگی مردم استان سمنان تدوین کرد.

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ۱۳۵فوق تخصص و متخصص دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: سیمای زندگی جدید تغییرات و تحولات چشم‌گیری را در جامعه پدیدار کرده و این امر به همان نسبت تغییر چشم‌گیر در برنامه دانشگاه علوم پزشکی را نیز می‌طلبد که خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که افزایش تعداد خانه‌های بهداشت به ۶۴ باب در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود یکی از این عوامل است.

چمن با به این اینکه ۲۷مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فعالیت دارند، ابراز کرد: این مراکز در کنار ۱۶ پایگاه سلامت به نیمی از جمعیت استان سمنان در شهرهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خدمات درمانی و بهداشتی می‌دهند.

وی افزود: این دانشگاه دو هزار و ۷۰۰ شاغل دارد که از این تعداد ۱۳۵ متخصص و فوق تخصص هستند که در کنار ۱۲۵ عضو هیئت‌علمی به کاردرمانی و تحقیقاتی مشغول هستند از سوی دیگر باید گفت نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی در کشور ۱۱ به یک است اما در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود این میزان ۱۴ به یک است که تلاش داریم این وضعیت را بهبود ببخشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار