نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، راه آهن اینچه برون-شاهرود-طبس را مطالبه ای ملی دانست و گفت:این طرح آسیای میانه را به خلیج فارس و کشورهای حوزه خلیج متصل می‌کند.
کد خبر: ۵۵۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 17 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نخستین سفر استاندار جدید سمنان به شاهرود بیان کرد: راه‌آهن اینچه برون-شاهرود-طبس به دلیل اینکه اتصال آسیای میانه به دریای عمان و خلیج فارس را به همراه دارد، یک مطالبه ملی است که می تواند ۸۵۰ کیلومتر مسیر کنونی را کوتاه کند و به این دلیل ترنورو مسیر باری نیز از ۶۰۰ هزار تن در سال به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد که عواید این طرح نصیب تمام کشور می شود.

سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس

وی بابیان اینکه این دو شهرستان نیمی از استان سمنان را شامل می‌شوند و وسعتشان به‌اندازه مجموع استان‌های مازندران و گلستان است، ابراز داشت: نمی‌توان گفت تمام این شهرستان‌ها کویر هستند شاید اراضی این دو شهرستان کویری و لم‌یزرع باشند اما دلیل نمی‌شود که نتوان از آن‌ها بهره‌برداری کرد این دو شهرستان مهد گردشگری هستند چراکه از یک‌سو به کویر و از یک‌سو به جنگل راه دارند و اقلیم چهارفصل کامل را در درونشان می‌توان مشاهده کرد.

نگاه استانداری بر اساس توسعه متوازن باشد

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس گفت: بالغ‌بر ۲۰ سال است که پروژه راه آهن اینچه برون-شاهرود-طبس مطرح می‌شود اما هنوز این طرح درگیر و دار مجوز است مطالعات این طرح در همان ربع قرن پیش صورت گرفته و دولت همواره به دلیل کمبود نقدینگی به دنبال این طرح نبوده است تا اینکه در سال گذشته بنا بر ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت صورت گرفت و ما با مذاکراتی که با مسئولان راه‌آهن و وزارت راه داشتیم این مسئله را مطرح کردیم و همه متفق‌القول بودند که اگر بخش خصوصی به میدان بیاید و اگر کنسرسیومی برای این امر شکل گیرد می‌توان نتایج خوبی را از آن شاهد بود.

حسینی شاهرودی بیان کرد: باید در مدیریت استان تمام ظرفیت‌های هشت شهرستان استفاده شود، پتانسیل‌های شاهرود را فراوان دانست و تأکید کرد: اگر برای استعدادهای شهرستان برنامه نداشته باشیم موفق نخواهیم بود، امروز کشور وضعیت اقتصادی خوبی ندارد و ما خیلی نباید به اعتبارات عمرانی دولتی سال ۹۷ نیز چشم‌داشتی داشته باشیم لذا نگاه دولت و مجلس خصوصی‌سازی است و ما باید واگذاری پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری دارند، به بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری آن‌ها را شاهد باشیم.

وی افزود: ما امروز حتی می‌توانیم ابر پروژه‌های زیرساختی مهم را نیز به بخش خصوصی واگذار کنیم چراکه هم در سرعت کار و هم در کیفیت می‌تواند بعضاً از بخش دولتی بهتر نیز عمل کند لیکن باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شاهرود را در حوزه‌های تولیدی و خدماتی و همچنین گردشگری جدی بگیریم نگاه ما این است که مدیریت استان سمنان نگاه متوازنی داشته باشد و همه استان را باهم ببیند تا در آینده شاهد نباشیم که استانمان شبیه یک کاریکاتور با سری بزرگ و شکمی کوچک و دست و پایی ناقص دیده شود و ما معتقد هستیم جای‌جای استان قابلیت توسعه را دارد لیکن باید گفت هر شهرستان  ظرفیت خاص خود را دارد و می‌تواند در سطح استانی و شهرستانی و حتی ملی اثرگذار باشد.

آمایش سرزمینی احصاء ظرفیت‌های شاهرود را به دنبال دارد

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس خواستار توجه ویژه مسئولان استان سمنان به طرح آمایش سرزمینی شد و گفت: آمایش سرزمینی احصاء ظرفیت‌های شاهرود را به دنبال دارد.

حسینی شاهرودی بیان کرد: باید بر اساس آمایش سرزمینی حرکت کنیم تا به سمت توسعه گام برداریم امروز این طرح باوجوداینکه ۴۰ سال بر روی زمین‌مانده، در دو سال اخیر شاهد پیگیری مجدد آن توسط سازمان برنامه‌وبودجه به سرانجام رسید وان شاالله بتوانیم حرکت همه حوزه‌های مختلف را بر اساس این قانون و بر محور توسعه متوازن باشد.

وی افزود: باید به دنبال حرکت مشترکی بود که ما را در زمان مشخصی به هدف تعیین‌شده برساند لذا برنامه‌های توسعه‌ای که در کشور وجود داشته سهم استان‌ها و سهم شهرستان‌ها و بخش‌ها و روستاها باید احصاء شود و ما باید از خودمان بپرسیم که در استان سمنان و در هشت شهرستان آن، می‌بایست در چه حوزه‌هایی به چه میزان رشد داشته باشیم و این رسالت اصلی شورای برنامه‌ریزی است که افق دوره پنج‌ساله مدیریت کشور و استان را منجر می‌شود.

باید توسعه را به منطقه شرق استان سمنان هدیه کرد

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز باید از خودمان بپرسیم که چه میزان توانسته‌ایم از منابعمان استفاده کنیم؟ منابع را نباید تنها ارز و ریال دانست بلکه داشته‌های ما در حوزه گردشگری، طبیعی، نیروی انسانی و ... نیز منابع گرانمایه ای محسوب می‌شوند و اگر در این حوزه موفق عمل‌نکرده‌ایم باید از خود بپرسیم که چه میزان در شناسایی این ظرفیت‌ها موفق بوده‌ایم؟  این امر فقدان آمایش سرزمینی را نشان می‌دهد که بیانگر پتانسیل‌های استان سمنان و شهرستان‌های هشت‌گانه آن است.

حسینی شاهرودی در ذکر مثالی برای اهمیت احصاء پتانسیل‌های گردشگری و تولیدی، ابراز کرد: امروز طرود سابقه‌ای ۸۰۰ ساله درحرکت کاروان‌ها نشان می‌دهد که این منطقه قطعاً دارای پتانسیلی بوده که نامش در نقشه‌های صدها ساله نقش بسته و این امر قطعاً نیازمند احصاء و برنامه‌ریزی است تا بتوان توسعه را به آن منطقه هدیه کرد.

وی بابیان اینکه شاهرود دارای ظرفیت‌های بسیار خوب تولیدی و گردشگری است، افزود: این شهرستان شاهراه حساسی شمال، جنوب و شرق و غرب است و امروز این شهرستان پهناور که نیمی از استان سمنان را شامل می‌شود هم‌جوار با پنج استان است اما باید از خودمان بپرسیم که از این ظرفیت‌ها تا چه میزان استفاده کرده‌ایم؟

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار