اختصاصی تابناک سمنان: هر 33 دقیقه یک هموطن در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهد، واژگونی خودرو، با بیش از 30 درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان تا 65 درصد هم می‌رسد.
کد خبر: ۵۵۲۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 15 January 2018

اختصاصی تابناک سمنان:

هر 33 دقیقه یک هموطن در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهد، واژگونی خودرو، با بیش از 30 درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان تا 65 درصد هم می‌رسد.
کارشناسان پلیس راهور ناجا می گویند، استان های کویری ایران بیشترین حوادث رانندگی ناشی از واژگونی خودروها را در کشور به خود اختصاص داده اند،هم چنین،واژگونی خودروها در استان های واقع در حاشیه و متن کویر نظیر سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان رخ می دهد به طوری که این معضل روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود.

 

واژگونی خودروها در محورهای سمنان 65 درصد و 30 درصد بیش از کشور

بر اساس آمار موجود بیش از 60 درصد سوانح رانندگی در این مسیر در دوره های زمانی اوج تردد، مربوط به واژگونی به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان ناشی از رانندگی طولانی مدت و یکنواختی و کویری بودن مسیراست،ازطرفی،میزان تردد در جاده های استان سمنان در شرایط عادی بین 300 تا 400 وسیله نقلیه در ساعت و در زمان اوج ترددها تا هزار و 400 وسیله نقلیه در ساعت گزارش شده است.

استان سمنان بیش از هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از 600 کیلومتراز مسیر 900 کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند و به دلیل تردد سالانه بیش از 22 میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی ازمحورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

در اوج سفرها در محورهای کشور میزان واژگونی خودروها بیش از 35 درصد است اما در محورهای سمنان این رقم به طور متوسط سالانه به 65 درصد می‌رسد و این امر نقش اساسی در مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای دارد و واژگونی در رتبه پرشمارترین سانحه در محورهای مواصلاتی استان سمنان است.

 

70 درصد حوادث واژگونی استان سمنان مربوط به خودروهای سواری

بررسی حوادث واژگونی خودرو در استان سمنان نشان می دهد این حوادث بیشتر در ساعت 6 تا 9صبح، 11صبح تا 2 بعد از ظهر و بین ساعات 3 تا 7  شب رخ داده است ،همچنین، خودروهای سواری با بیش از 70 درصد ، بیشترین وسایل نقلیه ای بودند که در جاده های استان سمنان واژگون شده است.

رتبه اول جاده های استان سمنان در واژگونی خودرو
 ازطرفی،جاده های استان های کویری از جمله استان سمنان به دلیل نداشتن جادبه های بصری، سبب خواب آلودگی بیشتر راننده و در نهایت واژگونی خودروها می شود. به همین خاطر،خواب کوتاه 30دقیقه ای راننده ، بیدار ماندن یکی از سرنشینان در کنار راننده و الزام بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان ، هم ریسک وقوع واژگونی را کاهش می دهد و هم در صورت وقوع این حادثه ، احتمال زنده ماندن سرنشینان را بیشتر خواهد کرد.

استراحت گاه های بین راهی راهکارمفیدی برای کاهش تلفات جاده ای

سرپرست اداره کل حمل ونقل وپایانه های استان سمنان گفت: باتوجه به این که جاده های استان طولانی، کویری و خطی است، برای رفع مشکل خستگی رانندگان نیاز به مساعدت و کمک مسئولان استان و دستگاه های مرتبط در راستای افزایش مجتمع های خدماتی رفاهی، استراحتگاه و ایجاد جاذبه به منظور مشوقی برای توقف خودروهای عبوری و استراحت و رفع خستگی رانندگان است.

احسان منصورکیایی فاصله طولانی بین شهرها در استان سمنان را عامل یکنواختی سفر در جاده های استان عنوان و افزود: فاصله شهرهای استان سمنان با یکدیگر به طور معمول 100 تا 130 کیلومتر است و همین مساله باعث طولانی تر شدن زمان سفر بین شهرها است و رانندگان را خسته‌تر می‌کند.

 وی ضمن اشاره به اهمیت احداث مجتمع‌های خدماتی_رفاهی در مسیر جاده ای استان، افزود: توسعه مجتمع‌های خدماتی_رفاهی، نمازخانه‌ها و گسترش استراحتگاه‌های بین‌راهی می‌تواند راهکار مفیدی برای کاهش تلفات جاده‌ای و مقابله با یکنواختی محورهای مواصلاتی استان باشد.

وی درادامه اظهارداشت: تا سال 89، تعداد این مجتمع ها 14 باب بود که 48 موافقت اصولی برای ایجاد این مجتمع ها صادر شده و اکنون تعداد این مجتمع ها در چندسال گذشته 2 برابر شده است.

وی با اشاره به کویری بودن جاده های استان سمنان و ایجاد خستگی و خواب آلودگی در رانندگان به واسطه همین موضوع، افزود: رانندگان و کاربران جاده با توقف می توانند ضمن بهره مندی از خدمات و استراحت، سفر خوب و خوشی را داشته باشند و این نقش بسیار زیادی در کاهش خستگی و در نتیجه، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای دارد.

وی ایجاد آبادی نما یا دهکده های مجازی را از برنامه های دیگر اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان برای از بین بردن یکنواختی و کویری بودن مسیر اعلام کرد و افزود: 2 آبادی نمای تا پایان امسال در محورهای استان سمنان افتتاح شود.

رتبه اول جاده های استان سمنان در واژگونی خودرو

رئیس اداره راه وترابری شهرستان سمنان گفت: 65 درصد از تصادفات در جاده های این استان مربوط به واژگونی خودروها ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان است که دلیل آن نیز طولانی و کویری بودن محورهای استان سمنان است، وباید توقفگاه هایی به منظور کاهش خستگی رانندگان دربین راه ها قرار دهند.

وی با اشاره به سهم بالای واژگونی از کل سوانح جاده ای در استان سمنان، بیان داشت: سمنان در شاخص واژگونی خودرو در جاده ها، از ابتدای فروردین تا 16 شهریور 96 با بیشترین درصد از کل سوانح رانندگی، رتبه نخست کشور را داشته است.

وی افزود: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی از 43 نقطه تردد در محورهای استان سمنان 19 نقطه به عنوان حادثه خیز به شمار می رود و باید برای رفع این چالش برنامه ریزی کرد.

Image result for ‫واژگونی خودرو در استان سمنان‬‎

وی خاطرنشان کرد: رانندگان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ، سرعت مطمئنه ، پرهیز از رانندگی در هنگام خستگی، ترددی ایمن را برای خود و دیگران در جاده ها رقم بزنند و به ویژه بعد از هر یک ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت را در برنامه خود قراردهند.

وی با بیان این که بیش از 70 درصد طرح ملی حرم تا حرم در حوزه استحفاظی استان سمنان واقع است، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بیش از 80 کیلومتر از مسیر حرم تا حرم کاهش می یابد که در افزایش رفاه اجتماعی و کاهش تصادفات تاثیر شایانی دارد.

وی عنوان کرد: اگر علل واژگونی خودروها در محورهای سمنان را براساس آمار تحلیل کنیم در می یابیم نقص جاده ای درصد پایینی از علت واژگونی خودرو را به خود اختصاص داده است و مهم ترین عامل نوع خودرو وعوامل انسانی است.


عدم توجه به زیرساخت ها

امین علیان کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی گفت: در9 ماهه اول سال 96 بیش از 56 نفر براثر واژگونی خودرو، انحراف خودرو از مسیر اصلی و برخورد با اشیا در محورهای استان جان خود را از دست داده اند و باید برای رفع این چالش مهم فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

وی کویری بودن جاده های استان سمنان را از عوامل مهم تصادفات و سوانح رانندگی از نوع واژگونی دانست و گفت: اجرای طرح های ارتقاء ایمنی در جاده های استان ضرورت دارد و با افزایش ایمنی در جاده ها می توان حجم حوادث و تصادفات جاده ای را کاهش داد.

علیان بیان کرد: بیشتر این واژگونی ها در محورهای استان سمنان مربوط به رانندگان غیربومی رخ می‌دهد، در نتیجه باید فرهنگسازی در این زمینه در تمام استان های کشور انجام شود،همچنین خستگی و خواب آلودگی از عوامل اصلی واژگونی خودرو است و برای این موضوع باید بیلبوردهایی با ایده های نوین برای فرهنگسازی با موضوع کاهش واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی کار شود.

وی تصریح کرد: سبقت های غیرمجاز و توجه نداشتن به جلو بیش از 50 درصد علت واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان را به خود اختصاص می دهد و باید با فرهنگ سازی اصولی برای رفع این چالش اقدام کرد.

 وی درادامه افزود:فرهنگ سازی باید از سطوح پایین نظام آموزشی یعنی از مهد کودکها و مقطع ابتدایی شروع شود.
این کارشناس معتقد است: فرهنگ سازی مقدم بر اتخاذ هر راهبردی از جمله ایجاد سرعت گیر در جاده هااست وبااستفاده ازاین راهبردها میتوان به حل مشکل کمک کرد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی تصریح کرد: باید اصل زمان استراحت لازم برای راننده را به معنی واقعی در برنامه ریزی هموطنان برای سفر ترویج کنیم و این اصل انکارناپذیررا بپذیرم که بدون فرهنگسازی بین مردم به عنوان عامل اصلی تصادفات، کاهش واژگونی میسر نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها در چهار ماه گذشته به بیش از 300 دانش آموز استان سمنان آموزش های قوانین راهنمایی و رانندگی ارائه شده است و این اقدام گامی مهم و اساسی برای افزایش فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات در محورهای استان است.

عدم توجه به جلو،ازمهم ترین علل واژگونی خودروها

حسن آل بویه یکی از شهروندان سمنانی در رابطه با افزایش روزافزون سانحه واژگونی در محورهای استان سمنان گفت: براساس آمار پلیس راه، بخش قابل توجهی از تصادفات جاده ای در استان، مربوط به واژگونی خودرو هاست.

Image result for ‫واژگونی خودرو در استان سمنان‬‎

وی با بیان این که، سال گذشته خودروی ایشان به دلیل خستگی و عدم توجه به جلو و نبود اقامتگاه بین راهی در محور دامغان-سبزوار واژگون شد؛ اظهارداشت: اگر اقامتگاه های بین راهی قابل توجه برای استراحت رانندگان و سرنشینانشان در محور استان می بود، شاید این اتفاق برای من نمی افتاد.

وی افزود:با حضور به موقع نیروهای امداد و نجات و به دلیل سرعت مجاز خودرو به خودم و خانواده آسیب جدی نرسید و این سانحه هشداری بود تا قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به جلو در هنگام رانندگی را رعایت کنم.

این شهروند سمنانی خاطرنشان کرد: سالانه تعداد قابل توجه ای از هموطنان به دلیل توجه نکردن به جلو در هنگام رانندگی دچار حادثه می شود و برای جلوگیری از این روند رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به توسعه پلیس اجتناب ناپذیر است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، مهمترین عواملی که در تشدید تصادفات نقش دارند سرعت بالا، رفتارهای پرخطر، شتاب‌زدگی و حواس‌پرتی است و یکی از مهمترین دلایل خستگی رانندگان در جاده های استان سمنان، یکنواختی مسیر است که در بروز بسیاری از سوانح از جمله واژگونی خودروها نقش مهمی دارد.

راهکارهایی که به منظور کاهش حوادث ناگوار در جاده های استان سمنان می توان پیشنهاد داد عبارتند از:
_ احداث مجتمع های خدماتی_رفاهی و فضاهای مناسب تفریحی در مسیر محورهای مواصلاتی استان سمنان
_ ایمن سازی شانه و بسترجاده ها
_تولید خودروهای ایمن
_نصب تابلوها واحداث فضای سبز درحاشیه جاده
_  فرهنگ سازی


خبرنگار:عطیه نبوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار