مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: اولین ایستگاه هواشناسی کویری کشور، در صورت تامین اعتبار، در جنوب سمنان ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۵۵۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 14 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، غلامرضا حسنی غربا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورت تخصیص اعتبارات، در سال 97 اولین ایستگاه هواشناسی خودکار کویری در جنوب سمنان ایجاد خواهد شد. 


وی با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت این ایستگاه هواشناسی خودکار در کویر، گفت: دو مساله تامین امنیت و انرژی برای استقرار این ایستگاه خودکار هواشناسی کویری در سمنان پیش‌بینی‌شده، ولی مساله ارتباط گیری با این ایستگاه در نقطه تعیین شده همچنان مطرح است و حل نشده و در تلاش هستیم برای این موضوع نیز چاره‌اندیشی شود. 


وی با اشاره به اینکه برای ایجاد این ایستگاه هواشناسی کویری اعتبار 2 میلیارد ریالی مورد نیاز است، گفت: این اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان سمنان مصوب و ابلاغ آن از سوی فرمانداری سمنان انجام شده، ولی موافقت‌نامه آن هنوز مبادله نشده است. 


مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: اولین ایستگاه هواشناسی خودکار کویری در عمق 40 کیلومتری کویر جنوب سمنان پیش‌بینی‌شده و تمام مسایل زیرساختی آن تامین و پیش بینی شده، تمام جوانب و مسایل بررسی شده و فقط در صورت تخصیص اعتبار و حل شدن مشکل برقراری ارتباط، امکان فعالیت این ایستگاه هواشناسی خودکار در استان سمنان فراهم خواهد شد. 


حسنی غربا گفت: در شرایط کنونی داده های هواشناسی از کویر وجود ندارد، چون ایستگاه هواشناسی خودکار در مناطق کویری نداریم، هر چه اطلاعات از کویر داریم از رصد ماهواره ای است که مسایل مرتبط با داده های ریز مورد نیاز را ارایه نمی دهد. 


وی با بیان اینکه اکنون ایستگاه خودکار کویری در هیچ نقطه کشور وجودندارد، افزود: داده های دقیق ایستگاه هواشناسی کویری، به شناخت دقیق تر مسایل کویر، رصد متغیرها برای برنامه ریزی های بهتر کمک بزرگی خواهدکرد، ایجاد این گونه ایستگاه ها، در اولین قدم با مساله تامین امنیت و تامین انرژی برق مواجه است که این مساله در سمنان تامین‌شده است. 


مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: مساله مهم برای استقرار ایستگاه هواشناسی کویری مساله ارتباط گیری با ایستگاه است، ایستگاه هواشناسی کویری باید در نقطه ای قرارداشته باشد که دست کم پوشش تلفن همراه داشته باشد تا امکان ارتباط گیری وجودداشته باشد که این مساله هم در داخل استان در دست بررسی است. 


کمترین بارش باران در استان سمنان در بازه زمانی ابتدای مهر تا پانزدهم دی در سال زراعی در 30 سال گذشته به میزان 11.2 میلی‌متر در سال 1377 بوده در حالی که در سال زراعی 96- 97 تاکنون فقط 8.9 میلی‌متر بارندگی ثبت‌شد، از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، امسال 6 استان کشور از جمله سمنان، آمار بلندمدت 30 ساله کاهش بارندگی خود را شکستند. 


با وجود تنوع اقلیمی استان سمنان با دارابودن پنچ نوع از هفت نوع اقلیم، حدود 90 تا 95 درصد وسعت 9.7 میلیون هکتاری استان سمنان را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد، میزان دریافت بارش یک سال زراعی کامل استان سمنان حدود 108 میلی‌متر است. 

منبع: ايرنا
برچسب ها: ایستگاه هوایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار