رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برخلاف آنچه تصور می‌شود فعالان اقتصادی با مالیات‌ستانی اخوت دارند.
کد خبر: ۵۴۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 04 January 2018

به گزارش تابناک : رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برخلاف آنچه تصور می‌شود فعالان اقتصادی با مالیات‌ستانی اخوت دارند. فعالان اقتصادی مالیات ستانی را واجب و مایه توسعه کشور می‌دانند. آنچه در این ارتباط مطرح است چگونگی مالیات‌ستانی است که متأسفانه شیوه‌های معمولی که از گذشته بوده، هنوز ادامه دارد.
غلامحسین شافعی در همایش ملی مالیات بر ارزش افزوده، فرصت‌ها و چالش‌ها که از سوی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد افزود: اشکال اساسی که در نظام مالیات‌ستانی وجود دارد در نظام تشخیص و وصول مالیات است. آنچه هنوز هم شاهدش هستیم این است که همه آن‌هایی که درآمدهای بادآورده زیادی در کشور دارند معمولا از مالیات معاف‌اند. آن‌هایی که سالم و شفاف کار می‌کنند باید جور همه را بکشند و به گفته مقام های مسئول ٣٨ درصد فرار مالیاتی داریم.
حل مشکلات مالیاتی
وی افزود: در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده، ١۵ درصد درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است. این ١۵ درصد را از چه کسانی می‌خواهند بگیرند؟ از کسانی که قبلا شفاف بودند و هنوز هم شفاف فعالیت می‌کنند یا معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی دارند؟ آیا بنگاه‌های سالم اقتصادی در سال آینده ١۵ درصد رشد اقتصادی خواهند داشت؟ نگران این هستیم که این ١۵ درصد بر دوش کسانی می‌افتد که سالم کار می‌کنند. اگر مالیات به دنبال اجرای قانون مانند همه دنیا نرود و مالیات از مصرف کننده و در حلقه آخر گرفته شود، باید منتظر به اغما رفتن و بحران‌های شدید واحدهای تولیدی در آینده باشیم.
وی خطاب به نمایندگان خراسان در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم خراسان از مالیات کشور ظالمانه و ناعادلانه است و باید کاهش پیدا کند درحالی‌که رو به افزایش است. استانی که رونق اقتصادی بیشتری داشته باشد باید سهمش در مالیات‌دهی افزایش یابد. مشهد زادگاه مؤسسات مالی و اعتباری است که بسیاری از آن‌ها تعطیل شده‌اند.
شافعی با انتقاد از نهادهایی که مالیات نمی‌دهند، ادامه داد: ٩٨ درصد واحدهای اقتصادی در خراسان متعلق به بخش خصوصی است که ضربه‌پذیری آن‌ها از بحران‌های اقتصادی بسیار بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی ٩٧ اشکالات زیادی دارد که به صورت مکتوب آن‌ها را اعلام کرده‌ایم، گفت: واقعا از این حجم اوراقی که دولت قرار است در آینده منتشر کند و دولت را به یک دولت بدهکار بزرگ تبدیل می‌کند، نگرانیم. برخلاف انتظار ما در بودجه ٩٧ برنامه مشخصی برای این همه شعار کوچک‌سازی دولت
وجود ندارد.
تغییر مالیات بر تولید به مالیات بر مصرف
همچنین نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تجدید ساختار مالیات از مالیات برپایه تولید به مالیات بر پایه مصرف باعث افزایش سرمایه‌گذاری در دوره ثابت می‌شود گفت: در این‌باره سال گذشته نمایندگان مجلس سعی کردند که هم در کمیسیون‌ها و هم در صحن علنی تصویب شد ولی با گزارشی که سازمان امور مالیاتی با توجه به ملاحظات کاهش سهم درآمدهای مالیاتی به رئیس مجلس ارائه داد، این مصوبه در یک جلسه غیرعلنی و خلاف آیین‌نامه مجلس لغو شد و به نمایندگان مجلس قول دادند که آن را در لایحه‌ بودجه ٩٧ اصلاح کنند.
هادی قوامی با این توضیح که ‌اکنون دولت در این‌باره وظیفه‌اش را انجام داده و لایحه را به مجلس تقدیم کرده‌است، گفت: الان توپ در زمین مجلس است که این موضوع را با اصلاحات مدنظر بخش تولید ارائه کنند. در بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه فعلا سازمان امور مالیاتی تمدید همان حیات کج‌دار‌و مریز قبلی را از مجلس خواسته است. ما آن را در کمیسیون بودجه و همچنین کمیسیون تلفیق حذف کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه مجلس زیر بار این وضعیت کج‌دار و مریز فعلی به هیچ وجه نمی‌رود و به همین دلیل در کمیسیون اقتصادی و تلفیق با رأی قاطع آن راحذف کرده‌است، ادامه داد: در بودجه سال ٩٧ حدود ٩٧ هزار میلیارد تومان سهم مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که اگر آن را در این بند حذف کنیم، قانون دایمی هم در این باره نداریم و سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند در سال ٩٧ مالیات ستانی بر مبنای مالیات غیر مستقیم ارزش افزوده داشته باشد.
مالیات بر ارزش در سال٩٧
وی ادامه داد: ما این را به اصلاحات مد نظر کمیسیون اقتصادی منوط کرده‌ایم تا بتوانیم در یکی دو ماه باقی‌مانده سال تعیین تکلیف کنیم. بنابراین تا این لحظه قانونا مالیات بر ارزش افزوده را در بودجه سال ٩٧ نداریم مگر اینکه این اصلاحات به زودی به صحن علنی بیاید و ما بتوانیم براساس سازوکار آیین‌نامه مجلس آن را تبدیل به یک قانون دایمی کنیم و مالیات‌ستانی بر اساس ارزش افزوده در سال ٩٧ تداوم پیدا کند.
شفاف سازی؛نتیجه مالیات بر ارزش افزوده
همچنین در ادامه جلسه، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر ارزش افزوده مثل هر نوع مالیات دیگری با هدف تأمین مالی برای دولت تعیین شده اما کارکردهای دیگری مانند، شفاف‌سازی نیز دارد.
محمد مسیحی کارکرد معافیت‌ها در مالیات بر ارزش افزوده را با کارکرد معافیت‌ها در حوزه مالیات‌های مستقیم متفاوت دانست و گفت: معافیت در مالیات ارزش افزوده به نفع فعال اقتصادی نیست. اعمال معافیت راهبرد دارد و در جاهایی مستلزم معافیت است و حتی نرخ صفر را هم نمی‌توانیم در مورد آن لحاظ کنیم.
وی ادامه داد: اگر به سمت روش تفریغی مستقیم برویم نباید کارکرد شفاف‌سازی را از مالیات بر ارزش افزوده بخواهیم. کشورهایی‌که از اقتصاد سایه و پنهان رنج می‌برند معمولا مالیات بر ارزش افزوده را به روش تفریغ مستقیم اجرا می‌کنند.
وی افزود: اینکه در لایحه بودجه آینده ، ۶۶ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده درست است اما همه‌ آن مالیات بر ارزش افزوده نیست. نزدیک به ١٠ هزار میلیارد تومان آن مالیات و عوارض فراورده‌های نفتی و نزدیک سه هزار میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال و شماره‌گذاری وعوارض خروج از کشور است و بودجه شهرداری‌ها و هم طرح تحول سلامت و هم نظام بودجه‌ای کشوربه آن وابسته است. طبق سامانه‌های مکانیزه مالیات بر ارزش افزوده نزدیک به ٨٠ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای خود اظهاری وصول می‌شود. از ٢٠درصد باقی‌مانده هم بالغ بر ۵٠ درصد مبتنی بر تمکین و توافق و بدون مراجعه به هیئت‌های حل اختلاف است.

 

 

 

منبع : شهرآرا آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار