کد خبر: ۵۳۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 22 December 2017
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی بازارچه مرزی ریمدان را نقطه دسترسی ایران به بازار 160میلیون نفری پاکستان خواند.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، عبدالغفور ایران نژاد در بازدید مرز ریمدان افزود: در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار پیشنهاد الحاق یک نقطه پنج هزارهکتاری منفصل از ریمدان به منطقه ارائه شده که در انتظار تصویب مجلس است.

وی بیان کرد: هرچند مرز ریمدان چابهار نزدیک ترین مسیر به بنادر پاکستان است اما به دلیل عدم توسعه زیرساخت، تجارت با پاکستان از بنادر جنوبی کشور صورت می‌گیرد . 

نماینده چابهار اظهار کرد: ریمدان نزدیک‌ترین مسیر برای افق مبادلات تجاری ایران و پاکستان با بیش از پنج میلیارد دلار درسال است چرا که این مرز به دو بندر کراچی(بزرگ‌ترین شهر تجاری پاکستان ) و گوادر(مدرن‌ترین بندر پاکستان) نزدیک است . 

وی افزود: با وجود  اینکه بسیاری از استان‌های کشور از جمله کرمان، خراسان جنوبی، فارس و بوشهر با بندر کراچی پاکستان اتاق بازرگانی مشترک تشکیل داده‌اند وسالانه میلیون‌ها تن بار و محصولات غذایی بین این استان‌ها و بندر کراچی جابه‌جا می‌شود اما مسیر تبادل این کالاها از طریق بنادر جنوبی کشور صورت می‌گیرد هرچند که به دلیل فاصله طولانی موجب تحمیل هزینه‌های زیادی می‌شود . 

به گفته نماینده مردم چابهار در مجلس دلیل عدم استفاده این استان ها از مرز ریمدان برای تبادل با پاکستان عدم توسعه زیرساخت در این مرز است چراکه پس از گذشت 16 ماه از رسمی شدن این مرز، ریمدان همچنان فاقد امکانات ارتباطی، زیرساختی و جاده‌های ترانزیی مناسب است . 

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: با تصویب لایحه الحاق ریمدان به منطقه آزاد چابهار در مجلس زیرساخت‌های این مرز توسعه یابد تا چابهار به دو بندر مهم کراچی و گوادر پاکستان متصل شود و تجارت ایران با پاکستان افزایش یابد.

ایران نژاد در سفر اخیر وزیر تجارت پاکستان به چابهار برای افتتاح فاز اول بندرشهید بهشتی از وی درخواست کرد که بندر و منطقه آزاد چابهار هرچه سریعتر به بندر ومنطقه آزاد گوادر متصل شود که تنها راه برای ارتباط این دو نقطه، توسعه مرز بین‌المللی ریمدان به عنوان دومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار