رییس سازمان جهادکشاورزی:
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: خشکسالی و کمبود منابع آبی مهم ترین مشکل کنونی کشت و تولید محصولات کشاورزی در این استان است.
کد خبر: ۵۳۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ 14 December 2017
به گزارش تابناک سمنان، سیدحسن میرعماد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : اکنون مجموع این عوامل منجر به کاهش آب های زیرزمینی دشت‌های استان شده است بنابراین یکی از اساسی ‌ترین راهکار کاهش مشکلات کشاورزی در این استان مدیریت بهینه مصرف آب است.


وی یکی دیگر از چالش های بخش کشاورزی را بازاریابی برشمرد کرد و اظهارداشت: کمبود صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی در سمنان، کشاورزان را بعد از تولید با مشکلاتی برای فروش محصولات مواجه می کند.

وی با بیان این که سرمایه در گردش در بخش کشاورزی به علت بهره بانکی زیاد توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد : تسهیلات ویژه کشاورزی باید زیر 10 درصد باشد تا پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان این که اجرای سامانه نوین آبیاری گامی بزرگ به منظور مدیریت مصرف آب است، ادامه داد: با اجرای این طرح ، تا 95 درصد بهره وری آب در بخش کشاورزی افزایش می‌یابد.

میرعماد اضافه کرد : در روش های غرقابی بهره‌برداری آب زیر 30 درصد، در حالی که در آبیاری بارانی 75 درصد و قطره‌ای 95 درصد کارایی آب افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اقدامات سه سال اخیر دولت در بخش کشاورزی، ادامه داد : در سفر استانی دکتر روحانی به سمنان در سال 95، مصوب شد تا در 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سامانه های نوین آبیاری مجهز شود.

در سال گذشته نصب این سامانه ها در پنج هزارهکتار از اراضی این استان اجرا شده است.
میرعماد میزان یارانه اجرای سامانه نوین آبیاری در استان سمنان را به ازای هر هکتار، 100 میلیارد ریال کمک بلاعوض اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، تاکنون 45 هزار هکتار از 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط استان سمنان به سامانه آبیاری نوین تجهیز که 20 هزار هکتار از این مقدار در دولت یازدهم و 6 هزار هکتار در سالجاری اجرایی شده است.

استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
منبع: ايرنا
برچسب ها: خشکسالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار