ماکرون: «ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم.»
کد خبر: ۵۳۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹ 03 December 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از کیهان، اقدامات فرانسه که در مذاکرات نقش پلیس بد را به‌عهده داشت و بیشترین چوب را لای چرخ توافق اتمی گذاشت و یاوه‌گویی‌های اخیر رئیس‌جمهوراش علیه نفوذ منطقه‌ای و قدرت موشکی ایران نتیجه امتیازهای یک طرفه‌ای ست که پس از توافق برجام به این کشور داده شد.


«ایران شریک ما نیست.» وقتی این جمله را می‌شنوید در نخستین لحظه گمان می‌کنید چه کسی آن را گفته است؟ مقامات دولت آمریکا؟! اما در کمال حیرت این را «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در روزهای آخر هفته گذشته در مصاحبه با شبکه فرانس۲۴ گفته است. آری فرانسه؛ که بیشترین منفعت بعد از اجرای توافق برجام نصیبش شد. فرانسه‌ای که از همان هنگام مذاکرات نقش پلیس بد را به عهده داشت و مجری خواسته‌های لابی صهیونیست‌ها جهت فشار بیشتر به ایران بود پس از اجرای برجام بزرگترین قراردادها را از آن خود دید؛ از صنایع خودروسازی تا میادین نفت و گاز (توتال).


ماکرون در آن مصاحبه گفت: «ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم.»


در مقابل ایران محکم می‌ایستیم!


قریب به یک ماه پیش نیز ماکرون در سفر به امارات یاوه‌گویی‌هایش را درباره ایران تکرار کرده بود. رئیس‌جمهور فرانسه برای یک سفر دو روزه و به منظور شرکت در مراسم افتتاح موزه جدید لوور وارد ابوظبی شد. وی ابتدا با شیخ محمد بن زاید آل نهیان حاکم ابوظبی درباره اوضاع سیاسی منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده است و سپس در مصاحبه با روزنامه دولتی الاتحاد که متن آن در وبسایت سفارت فرانسه منتشر شد، گفت: «من خواستار ایستادگی قاطع و محکم در برابر ایران درخصوص برنامه موشک بالستیک و نفوذ تهران در خاورمیانه هستم. در عین حال این مسئله برای ما مهم است که در برابر ایران محکم بایستیم، در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش و برنامه موشک بالستیک.»

همچنین وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاریس اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا درباره اینکه ایران ۲ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، کاملا جدی می‌گیرد و از تهران می‌خواهد تا به همه تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد!آلکساندر جورجینی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در کنفرانس خبری خود گفت: «ما اتهامات آمریکا را جدی می‌گیریم و اهمیت فوق‌العاده زیادی برای پایبندی تهران به تعهدات بین‌المللی‌اش قائل هستیم از جمله ممنوعیت ارسال سلاح که بر اساس قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت، بر این مسئله تاکید شده است.»


از دیگر سو، «ژان ایو لو درایان» وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که انتظار یک دیدار و نشست چالش برانگیز را با همتای ایرانی خود در تهران خواهد داشت.


همراهی فرانسه با ترامپ و آل‌سعود


روزهای نخست آذرماه جاری «اسکای‌نیوز»، در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرده است: «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» رؤسای‌جمهوری آمریکا و فرانسه طی گفت‌وگویی تلفنی، درباره رویارویی با آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ایران در سوریه ادعا شده است، توافق کردند!همچنین چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت که برنامه موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد.»


«آین روماته ایسپاین»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به سؤالی درباره اظهارات «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تکمیل توافق هسته‌ای ایران با توافقی دیگر در زمینه برنامه موشکی، پاسخ داد. وی گفت: «همان‌طور که دیروز گفتم، فرانسه به اجرای موشکافانه توافق وین توسط تمامی طرف‌ها پایبند است. این توافق، توافقی قدرتمند است که اجرای مناسب آن باعث جلوگیری از انحراف برنامه موشکی ایران به سمت مقاصد نظامی می‌شود. فرانسه تمایلی برای مذاکره مجدد درخصوص آن یا اصلاحش ندارد.»


وی در ادامه گفت:«برنامه موشکی ایران، نگرانی‌ای است که بایستگی همراه با شریکان اروپایی و آمریکایی‌مان، جدا از توافق وین به آن رسیدگی کنیم. همان‌طور که رئیس‌جمهور [ماکرون] دیروز گفت امیدواریم که رایزنی‌ها با ایران درباره این موضوع، پیش برود.»


سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفت: «در واقع، ما در چند ماه گذشته وارد گفت‌وگوهای سیاسی با ایران شده‌ایم که این امر به ما اجازه می‌دهد این موضوعات و موضوعات دیگر، به ویژه مسائل منطقه‌ای که درباره آن از ایران انتظاراتی داریم را به صورتی جامع مورد بررسی قرار دهیم.»


ادعاهای مقام فرانسوی در حالی مطرح می‌شوند که قطعنامه ۲۲۳۱ که در ژوئیه سال ۲۰۱۵ در تأیید توافق هسته‌ای ایران صادر شد، ایران را از کار بر روی موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند منع می‌کند. این در حالی است که موشک‌های ایران برای این منظور ساخته نشده‌اند.


عدم نگرانی فرانسه از اقدامات ضدایرانی!


بهمن ماه سال گذشته در ضیافت شام «ژان مارک آیرو» وزیرخارجه فرانسه در تهران، یکی از تجار فرانسوی از او پرسیده بود؛ «جناب وزیر، چرا این سفر دقیقا در روزی انجام می‌شود که فرانسه همراه انگلیس و آمریکا در خلیج‌فارس و در نزدیکی آب‌های ایران مانور نظامی که پیام‌های خاصی دارد، برگزار می‌کند؟ آیا فکر نمی‌کنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تأثیر بگذارد و نتوانیم قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ آیا شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید»؟!


وزیرخارجه فرانسه نیز در پاسخ گفته بود؛ «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این سفر ندارم، مقامات ایرانی در هیچیک از جلسات مقدماتی به این مسئله اعتراض نکرده‌اند»!


وی همچنین گفته بود: «دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئن هستم که هیچ اعتراضی نخواهیم شنید»!


حمایت از گروهک منفور در پاریس


اواسط تابستان بود که جلسه گروهک تروریستی منافقین در پاریس و تحت حمایت این کشور برگزار شد. گروهکی که در کارنامه سیاه خود ترور دست کم ۱۷۰۰۰ شهید را ثبت کرده‌اند! فرانسه در کمال گستاخی به این گروهک اجازه داد تا در پاریس نشست برگزار کنند. این یعنی آنها هیچ نگرانی از بابت انعقاد قراردادهایشان نداشتند وگرنه کمی محتاط‌تر عمل می‌کردند!


در این رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به فرانسه و در اظهارنظری عجیب، در واکنش به نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس، حضور و فعالیت منافقین در فرانسه را نقطه ابهام در روابط ایران و فرانسه عنوان کرده و گفته است: «در گفت‌وگوهایمان با مسئولان فرانسه حضور منافقین را به عنوان یک نقطه ابهام در روابط مطرح کردیم و آنها هم همواره تاکید کردند که ارتباطی با این گروه ندارند.»


واکنش‌های منفعلانه مقامات کشورمان به گستاخی‌های فرانسه آنان را در اقداماتشان علیه جمهوری اسلامی جری کرده و با این رویکرد وزارت خارجه همچنان بایستی منتظر اجرای برنامه‌های ضدایرانی بیشتری در فرانسه باشیم. فرانسه در حالی به رویکرد خصمانه خود ادامه می‌دهد که دولت کشورمان با بستن قراردادهای تجاری محرمانه و پرسود (مانند قراردادهای خودروسازی)، برخی صنایع در حال ورشکستگی این کشور را نجات داده و برای جوانان آن‌اشتغال ایجاد می‌کند!


اهمیت اقتصادی ایران برای فرانسوی‌ها


اواخر مهرماه سال جاری شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد پس از موضع‌گیری اخیر دونالد ترامپ علیه توافقنامه هسته‌ای ایران، سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران حاوی پیام مهمی است.در آن روزگار این شبکه فرانسوی اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم گرفته است توافقنامه هسته‌ای با ایران را تایید نکند. پاریس از کنگره آمریکا خواست با این توافقنامه که پس از مذاکرات دشوار تصویب شده است، قطع رابطه نکنند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تصمیم گرفته است که به ایران سفر کند.


گزارشگر این شبکه گفت:« امانوئل مکرون در ایران؛ این خبر دیگر یک تردید نیست، بلکه یک امکان است. «الیزه»، کاخ ریاست جمهوری فرانسه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی دعوت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، رئیس‌جمهور فرانسه، احتمالا به این کشور سفر خواهد کرد. از سال ۱۹۷۶ (۱۳۵۵) تا به امروز، مکرون اولین رئیس‌جمهور فرانسوی است که به ایران سفر می‌کند. سفر مکرون به تهران پس از اعلام تصمیم ترامپ، پیامی مهم در خود دارد.»


تصمیم به این سفر پس از چندین دهه حاوی پیام‌های مهمی بود. مهم‌ترین پیام آن است که با وجود همه چوب‌هایی که فرانسه لای چرخ مذاکرات گذاشت و به رغم همه یاوه‌گویی‌های مقامات این کشور علیه ایران، فرانسه از قِبَل اجرای برجام بیشترین منفعت را برده بود و نمی‌خواهد آن را از دست بدهد.


اگر کمی از عصبانیت از منتقدان نصیب فرانسه می‌شد


چگونه ممکن است که پلیس بد مذاکرات و کشوری که بیشترین لطمه را به ایران زده به شریک اول دولت تدبیر و امید تبدیل شود؟! دولتی که منتقدان توافق هسته‌ای را چنانکه می‌دانید تنها به واسطه انتقاد به شرایط این توافق نواخته و مورد اتهام قرار داده که می‌خواهند مانع این توافق شوند آنگاه به کشوری که بیشترین سنگ‌اندازی را بر سر این توافق انجام داد بیشترین امتیازها را عطا کرد! به راستی اگر کمی از عصبانیت از منتقدان برجام نصیب فرانسه می‌شد دیگر آیا این کشور جرات این یاوه‌گویی‌ها را به خود می‌داد؟!


با این همه، بعد از توافق برجام همان پلیس بد بود که به «بزرگترین شریک»! دولت تبدیل شد تا جایی که تاکنون میلیاردها دلار قرارداد اقتصادی با ایران امضا کرده که بخش عمده آن، از جمله یک قلمش حدود ۲۷ میلیارد دلار برای خرید هواپیما و بخش قابل توجه دیگر آن برای خرید محصولات شرکت بدعهد پژو و دیگر شرکت‌های خودروساز ورشکسته فرانسه صرف می‌شود. در عرصه نفت و گاز نیز فرانسه با شرکت نفتی توتال پیش آمد که آن هم با وجود سودآوری زیاد برای توتال، هر روز با کرشمه طرف فرانسوی و زیر سایه ترس از تحریم‌های آمریکا دچار ابهام بیشتری می‌شود.


پلیس بد؛ بزرگ‌ترین شریک!


مواضع قاطع مقامات کشورمان در برابر آمریکا و ناامیدی ترامپ از نتیجه دادن تهدیدهایش کار را به آنجا رساند که روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در گزارشی چنین نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به متحدان اروپایی واشنگتن گفته که نگران تحریم‌های شدیدی که ایالات متحده می‌تواند علیه ایران وضع کند، نباشند.

ترامپ به «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته که «هر مقدار که می‌توانید از تهران پول بگیرید.» «دیلی میل» اضافه کرده که ترامپ می‌گوید: «امانوئل زنگ زد و با من صحبت کرد و من گفتم، ببین امانوئل! آنها همین حالا پول زیادی به رنو داده‌اند. پولشان را بگیر؛ لذت ببر.»! سرانجان آن شد که برخی رسانه‌های اروپایی نوشتند که قراردادهای شرکت‌های بزرگ نفت و گاز، خودروساز، هواپیماساز فرانسوی با ایران اقتصاد فرانسه را از روزگار سیاه اقتصادی نجات داد و این چنین شد که پول‌های هنگفت را سرازیر سرزمین «یاوه‌گویان علیه ایران» کرد!


اگر این روزها گزارش‌های اقتصادی نهادهایی مانند گمرک را نگاه کنید واردات به سرعت در حال پیشی گرفتن از صادرات است آن هم به سبب سرازیر شدن قطعات خودرو به ایران!


چرا دولت از اهرم اقتصاد در مسیر عزت ملی استفاده نمی‌کند؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار