اطلاعات درز پیدا کرده از دیدارهای نخست‌وزیر لبنان با هم‌حزبی‌هایش نشان می‌دهد وی به دنبال پاکسازی فراکسیون المستقبل از برخی اعضای «بی‌وفا»ست؛ او همچنین دریافته، مقابله با حزب‌الله بی‌فایده است.
کد خبر: ۵۳۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 02 December 2017

به گزارش تابناک سمنان، همزمان با انتظارها برای نتایج مشورت‌های سران لبنان در «کاخ بعبدا» و چگونگی ضمانت‌هایی که به عربستان پس از ماجرای استعفای اجباری سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان و به تعلیق درآوردن آن داده خواهد شد؛ نگاه‌ها به مرحله پس از استعفا و گروه‌بندی‌ها خصوصا به گزینه‌ها و ائتلاف‌های الحریری نیز دوخته شده است.

بر اساس گزارش روزنامه «الجمهوریه»، در داخل فراکسیون «المستقبل» تغییرات بر اساس تکیه بر افراد وفادارتر در دست اجراست؛ از روزهای اول خروج وی از عربستان مشخص شد تیم نزدیک‌تر به او که در آزادی وی از بازداشت در ریاض نقش داشتند، تیم دائمی و گروهی خواهند بود که مشخص می‌کنند چه کسانی وفادار و چه کسانی خیانتکار هستند.

پایان ریاست سنیوره بر فراکسیون المستقبل

در المستقبل تغییراتی مانند عوض کردن اعضا، ساکت کردن برخی قبل از عوض‌شدن و محدود کردن فؤاد سنیوره قابل پیش‌بینی است؛ در نشست اخیر این جریان که به ریاست سعد الحریری برگزار شد ، الحریری با صدای بلند گفت: چه کسی نماینده من است؟ سپس به نماینده سابق «باسم السبع» نگاه کرد و از وی خواست، بیانیه پایانی را قرائت کند تا همه بفهمند ریاست سنیوره بر فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان، دیگر ادامه نخواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است تا کنون حمله تیم نزدیک به الحریری بر سنیوره مانند حمله به «رضوان السید» (متفکر لبنانی) و نماینده سابق «فارس سعید» و حزب «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) آغاز نشده است اما آنچه به صورت غیرعلنی درباره سنیوره گفته می‌شود نشان‌دهنده آن است که این تیم فراتر خواهد رفت و به اتهام‌زنی علیه دیگران نیز خواهد پرداخت؛ به نظر می‌رسد الحریری ترجیح می‌دهد با سنیوره به شیوه‌ای متفاوت رفتار کند.

اما «عقاب صقر» [نماینده نزدیک به جریان المستقبل] نیز از طریق تیم نزدیک به الحریری مورد حمله برای به انزوا رانده شدن وی قرار گرفته است؛ او پس از یک گفت‌وگوی تلویزیونی که در آن اعلام کرد سمیر جعجع به الحریری خیانت نکرده و نخواهد کرد بشدت مورد حمله قرار گرفت و طبیعتا آنچه گفته لغزش سهوی زبانی نبوده است.

همچنین گزارش تلویزیونی که تیم نزدیک به الحریری درباره مضمون دیدار «اشرف ریفی» با «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجی آماده کرده بود شاخصی برای اشخاصی خواهد بود که تغییر شامل آنها می‌شود؛ نام دو نماینده یعنی «احمد فتفت» و «جمال الجراح» در این گزارش آمده بود و هدف از تغییر آنها در انتخابات آینده به دو دلیل است: نزدیک بودن به سنیوره و دیگر اینکه متهم هستند در صدور بیانیه‌ای از وزارت ارتباطات که بر اختلال در تماس‌ها با الحریری [زمانیکه در عربستان بوده] تأکید می‌کرد، نقش داشتند؛ دیگر اینکه در جلسه‌ای خصوص سخنانی گفته‌اند که بر خلاف رویکردهای تیم نزدیک به الحریری بوده است.

تقویت رابطه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر؟

این تغییرات نشان از آمادگی برای مرحله جدید خواهد بود مرحله‌ای که شاهد محکم شدن ائتلاف الحریری-عونی (میشل عون) و پیش رفتن در آشتی سابق خواهد شد؛ مرحله‌ای که الحریری امیدوار است با تغییرات انجام شده بتواند عربستان را نیز راضی کند و این به معنای پاک کردن المستقبل از افراد آشوب‌گرد علیه این آشتی و راه‌حل سیاسی است؛ افرادی که باید بین دو گزینه حرکت در مسیر سیاست الحریری یا خروج و سکوت و امتناع نهایی از ارتباط با اتاق‌های تصمیم‌گیری در عربستان ، یکی را انتخاب کنند؛ به همین دلیل حمله رسانه‌ای به این دسته تحت عنوان «نویسندگان گزارش‌ها» انجام شد.

حل و فصل؛ راه کنونی سعد الحریری

الجمهوریه نوشت: اطلاعات حاکی از ‌آن است الحریری تصمیم گرفته مسیر حل و فصل سیاسی را ادامه دهد. وی دریافته که هر تلاشی برای مقابله با حزب‌الله بی‌فایده خواهد بود؛ او می‌گوید حزب‌الله 35 سال است که متولد شده و من مسئول این نیستم؛ امروز از من می‌خواهند در مقابلش بایستم و تمامی مسائل داخلی، عربی و بین‌المللی [فعلا] اجازه این موضوع را نمی‌دهد.

الجمهوریه در ادامه نوشت راه‌حل بازگشت الحریری از استعفا به شکل بیانیه‌ای رسمی خواهد بود که در آن تأکید بر بیطرفی در مسأله یمن می‌شود همانگونه که تأکید می‌کند حملات رسانه‌ای و سیاسی بر عربستان متوقف شود و حزب‌الله در این خصوص تعهد خواهد داد؛ که دامنه این تعهد شامل ایران و سوریه نیز خواهد شد.

در پایان این گزارش آمده است اگر این راه‌حل ، رضایت عربستان را جلب کند روند آشتی سیاسی در لبنان ادامه خواهد داشت اما موضع عربستان در این خصوص مورد سوال است و ممکن است این کشور برموشک‌ بالستیک شلیک‌شده از یمن به ریاض تمرکز کند و مسیر بازگشت از استعفا دوباره به نقطه صفر برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار