رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود:
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود گفت: به منظور احیا آیین های سنتی عزاداری سالار شهیدان۵۳ پیر غلام استان سمنان در همایش آواها و نواهای مذهبی به میزبانی شاهرود تجلیل شدند.
کد خبر: ۵۲۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷ 15 November 2017

به گزارش تابناک سمنان، شعبان علی آشوری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه ۵۳پیرغلامدر همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان به میزبانی تکیه بازار شاهرود تجلیل شدند، ابراز داشت: برای برگزاری این مراسم دو سال کار تحقیقاتی صورت گرفت به این صورت که در کل استان بیش از ۱۵۰پیر غلام شناسایی شد که هر یک با سبک و سیاق منطقه خودشان در مراسم محرم و صفر نوحه می خواندند و امروز خوشبختانه شاهد تجلیل از آنها هستیم.

علی عاشوری - کراپ‌شده

وی با بیان اینکه همایش آواها و نواهای مذهبی برای نخستین بار در استان سمنان برگزار شد، افزود: پیرغلامان استان در دو بخش به صورت انفرادی و گروهی در قالب سحر خوانی و مناجات، پامنبری و واویلا خوانی، مرثیه‌خوانی، نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی و مصیبت‌خوانی، چاوش‌خوانی، تعزیه، سنگ‌زنی، شمع و چراغ و واقعه خوانیهنر خود را به منصه ظهور گذاشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود بابیان اینکه مرحله شهرستانی همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان از ۱۱ لغایت ۱۴ آبان توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان برگزار و داوری شد، ابراز داشت:۳۵ نفر از شاهرود در مرحله شهرستانی این همایش شرکت کردند که ۱۳ نفر توانستند به مرحله استانی راه پیدا کنند.

زنده نگه داشتن سبک قدیمی و اصیل عزاداری هدف اصلی همایش

آشوری هدف از برگزاری این همایش را زنده نگه داشتن سبک قدیمی و اصیل عزاداری در ایام محرم و صفر دانست وتصریح کرد: در سنوات اخیر تحریف های بسیاری در مراسم مذهبی به وقوع پیوسته است که برگزاری این همایش ها می تواند ضمن تجلیل از پیرغلامان، آواها و نغمه های اصیل را به درستی به نسل جدید معرفی کند.

وی با اشارهبه استقبال بسیار خوب مردم و گروه های مختلف مذهبی از اجرای هر ساله این مراسمبه صورت منطقه ای و ملی خبر داد وافزود: هنوز بسیاری از پیرغلامان استان سمنان به علت جامع نبودن تحقیقات محلی به نحو مطلوب شناسایی نشدند لذا با برگزاری این گونه همایش ها به دنبال کشف آوا و نغمه های مخصوصی هستیم که مختص یک روستا است و در منطقه دیگر اجرا نمی شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود بابیان اینکه مداحی های جدید باید از آواها و نغمه های مذهبی الهام گرفته شود، ابراز داشت: اجرای مراسم به همان سبک سنتی مخاطبان بیشتری دارد بنابراین باید تلفیقی صورت گیرد تا اشعار قدیمی همچنان حفظ و به جوان ها انتقال پیدا کند.

همایش آواها و نواهای عزاداری باتجلیل از پیرغلاماندر تکیه بازار شاهرود به کار خود خاتمه داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار