نهمین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز دوشنبه در اختیار 35 عضو شورای حکام برای بررسی و ارایه در نشست فصلی شورای حکام که هفته آینده در وین برگزار می‌شود، قرار گرفت.
کد خبر: ۵۲۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵ 13 November 2017

به گزارش تابناک سمنان،  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام به طور مرتب حدودا هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌های و تاسیسات هسته‌ای ایران، گزارشی را ارایه کرده است.

تصویر انتشار گزارش جدید آژانس درباره اجرای برجام

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل در گزارش سالانه‌ خود به این سازمان باز هم با تاکید بر اینکه ایران به تمام تعهداتش ذیل برجام عمل می‌کند گفت: آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده طبق توافقنامه پادمان ادامه خواهد داد.

یوکیا آمانو اظهار کرد: آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در 2015 حاصل شد، ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: تعهدات مرتبط هسته‌ای برجام به طور کامل از سوی ایران اجرا می‌شوند. اکنون ایران تحت سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای در جهان قرار دارد. بازرسان ما دسترسی‌های توسعه یافته‌ای به سایت‌ها دارند و اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای ایران که در حال حاضر کوچک‌تر از زمان پیش از اجرای برجام است، در اختیار دارند.

مقام ارشد آژانس افزود: آژانس همچنین به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران ادامه می‌دهد و ارزیابی‌ها درخصوص نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران کماکان ادامه می‌یابند.

همچنین، به گزارش خبرگزاری فرانسه ، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد ایران به تعهدات خود در چارچوب پرونده هسته ای عمل کرده است.

آژانس همچنین اعلام کرد ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران تا تاریخ پنجم نوامبر برابر با 96 و هفت دهم کیلوگرم بوده است. این در حالی است که این رقم در ماه اوت برابر با 88 و چهار دهم کیلوگرم اعلام شد. این رقم، پایین تر از حد 202 و هشت دهم کیلوگرم است که در موافقتنامه هسته ای سال 2015 به آن اشاره شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود اعلام کرد ذخیره آب سنگین ایران در تاریخ ششم نوامبر برابر با 114 و چهار دهم تن بوده است. این در حالی است که این رقم در ماه اوت برابر با 111 تن بود. این میزان، پایین تر از حد 130 تن است که در توافق هسته ای ایران با کشورهای قدرتمند جهان به آن اشاره شده است.

آژانس همچنین در گزارش خود نوشت، ایران به آژانس اعلام کرده است که قصد دارد به منظور تحقیقات، در آینده نزدیک یک «رآکتور آب سبک بحرانی» را در محل سازمان انرژی اتمی ایران طراحی کند و آن را بسازد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار