معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان گفت: مصرف غیراصولی و برداشت بی رویه به کاهش سفره های آب زیر زمینی انجامیده که یکی از معضلات اصلی در مدیریت منابع انرژی در استان است.
کد خبر: ۵۲۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 13 November 2017
به گزارش تابناک سمنان، محمد همتیان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این که مردم به ویژه کشاورزان استان باید از آب بهینه استفاده کنند،افزود: حدود 90 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که با مصرف درست در این بخش بسیاری از مشکلات آب استان برطرف می شود.


وی اظهارداشت: هشت درصد از منابع آبی استان به مصرف خانگی می رسد و 2 درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: حجم آب های سطحی و زیرزمینی قابل استفاده استان نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در سال است که حدود یک میلیون و 100 هزار متر مکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.

همتیان اضافه کرد: سال گذشته با اجرای طرح های مختلف نزدیک به 10 میلیون متر مکعب از منابع آبی استان سمنان مورد حفاظت قرار گرفت، که پیش بینی می شود امسال این مقدار به حدود 15 میلیون مترمکعب برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان تصریح کرد: اگر کشاورزان 10 درصد در مصرف آب صرفه جوئی کنند منابع آب مورد نیاز مصارف خانگی و صنعت استان سمنان تامین می شود.

وی تصریح کزد: برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی استان سمنان افزایش هزینه ها، تخلیه روستاها و نیز پایین آمدن کیفیت آب استان را بدنبال دارد.

همتیان با بیان این که فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای استفاده بهینه از منابع آبی اولویت نخست دستگاه های اجرایی است، گفت: سمنان به دلیل کویری بودن از نظر منابع آبی فقیرتر از سایر نقاط کشور است و رفع این مشکل نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.

به گزارش ایرنا، متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است.

در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار