مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به دلیل خشکسالی و کم آبی، چهار هزار هکتاراز تاغزارهای این استان به آفت شپشک سفید آلوده شده است.
کد خبر: ۵۲۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 13 November 2017
به گزارش تابناک سمنان، علینقی حیدریان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در اثر کاهش بارندگی، ادامه پدیده خشکسالی و پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی در سالیان گذشته دلیل اصلی شیوع آفت شپشک سفید تاغ است.


وی با اشاره به این که محلول پاشی با روغن و قطع یا برش تاغزار از جمله راه های مقابله با آفت شپشک سفید است، اظهارداشت: وجود تاغزار در بیابان، کمک شایانی به بیابان زدایی، تثبیت شن های روان، جلوگیری از فرسایش خاک و پیشگیری از گرد و غبار می کند.

وی خاطرنشان کرد : با خشکسالی های پیاپی و کم آبی، بوته های 10 تا 15 ساله هم در استان مقاومت خود را از دست می دهند و دچار انواع آفت می شوند.

حیدریان اضافه کرد : افزایش تدریجی ریزگردها و کانون های فرسایش بادی در عرصه های بیابانی سمنان اکنون به عنوان یک معضل جدی مطرح است که باید با ارایه راه کارهای راهبردی برای گسترش این پدیده مقابله کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان داشت : شهرستان های سمنان، گرمسار و دامغان به دلیل وسعت عرصه های بیابانی در معرض خطر حرکت ماسه روان و ریزگردها قرار دارند و باید با کاشت نهال و افزایش پوشش گیاهی به جنگ این پدیده رفت.

وی ادامه داد : بیش از یکهزار هکتار از عرصه های بیابانی سمنان با پدیده فرسایش بادی مواجه است که باید با جلوگیری از روند افزایشی قاچاق تاغ در این عرصه ها اقدام کرد.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
منبع: ايرنا
برچسب ها: آفت شپشک ، تاغزار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار