مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که می‌توان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را، علی‌رغم تهدیدهای دولت آمریکا حفظ کرد.
کد خبر: ۵۲۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴ 09 November 2017

به گزارش تابناك سمنان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت اطمینان دارد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را می‌توان علی‌رغم تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه آن حفظ کرد.


وی که برای حضور در نشست ناتو در بروکسل حضور داشت همچنین تأکید کرد که دلیلی برای مذاکره مجدد در خصوص توافق هسته‌ای برجام وجود ندارد.

موگرینی همچنین تأکید کرد که مسائل غیرهسته‌ای که محل اختلاف با ایران هستند بایستی به صورت جداگانه مورد رسیدگی قرار گیرند.

موگرینی قبل از ورود به بروکسل برای رایزنی با مقام‌های آمریکایی و اعضای ارشد کنگره این کشور درباره برجام به واشنگتن سفر کرده بود.

وی گفت: «من درباره موضوع توافق هسته‌ای ایران هم در واشنگتن رایزنی کردم. من اطمینان دارم که می‌توانیم این توافق را پابرجا نگاه داریم.»

موگرینی در ادامه تصریح کرد: «ما در اتحادیه اروپا، نگرانی‌های شدیدی درباره برنامه موشکی و برخی از سیاست‌های ایران در منطقه، به ویژه در خصوص درگیری‌های سوریه و یمن داریم.»

وی افزود: «ما این را روشن کردیم که با این موضوعات بایستی خارج از حیطه توافق مقابله شوند و برجام، تنها مسائل هسته‌ای را شامل می‌شود.»

موگرینی گفت: «برای ما بسیار مهم است که توافق هسته‌ای را به شکل فعلی آن حفظ کنیم و مطابق دیدگاه ما، مذاکره مجدد در خصوص آن امکان‌پذیر نیست.»

او همچنین اضافه کرد که اتحادیه اروپا، در حال حاضر مکانیسم‌هایی برای رسیدگی به نگرانی‌های غیرهسته‌ای درباره ایران دارد.

او گفت: «اتحادیه اروپا برخی از تحریم‌های غیرهسته‌ای [علیه ایران] را پابرجا نگاه داشته است؛ بنابراین، ما مطمئناً آماده پرداختن به سایر موضوعات هستیم- ولی به صورت جداگانه و زمانی که کاملاً مشخص شود که اجرای توافق هسته‌ای توسط تمامی طرف‌ها، از جمله ایران انجام می‌شود.»

موگرینی تصریح کرد که ایران، در حال حاضر همکاری مناسبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. این مقام اتحادیه اروپا یادآوری کرد که در واشنگتن با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس هم دیدار کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دیدارش با آمانو گفت: «او به من تأکید کرد که آنها دسترسی‌های مناسبی [به سایت‌های ایران] دارند. ما به استقلال و دانش فنی آژانس اعتماد داریم.»

وی اضافه کرد: «ما حداکثر میزان توجه را معطوف اطمینان از دقیق‌ترین اجرای برجام از سوی تمامی طرف‌ها خواهیم کرد.»
منبع: فارس
برچسب ها: موگرینی ، برجام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار