معاون جهاد کشاورزی استان سمنان:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به استقبال دامداران در زمینه پرورش گاوهای دومنظوره در این استان گفت: پرورش نژاد گاو دومنظوره «سیمنتال» در این استان گسترش می‌یابد.
کد خبر: ۵۲۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 06 November 2017

به گزارش تابناك سمنان، مصطفی شاه‌حسینی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برخی از اهداف اجرای این طرح اظهار داشت: افزایش سرانه تولید شیر و گوشت از اهداف اصلی پرورش این نژاد در واحدهای دام‌پروری است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر گاوهای آمیخته هلشتاین با اسپرم نژاد سمینتال تلقیح شده‌اند افزود: هدف از این مهم اصلاح نژاد گاوها جهت افزایش هم‌زمان تولید شیر و گوشت باکیفیت بوده است. چراکه نژاد گاو دومنظوره «سیمنتال» نسبت به نژاد «هلشتاین» از مقاومت بالایی برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: اصلاح نژاد به‌عنوان ابزاری مؤثر در راستای بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی فعالیت‌های دام‌پروری جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است به‌طوری‌که با افزایش جمعیت کشور و کمبود منابع غذایی و دغدغه‌های حاصل از آن این علم توانسته است بستر مناسبی برای افزایش راندمان تولید و بازده اقتصادی باشد.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: اصلاح نژاد و ساماندهی راندمان تولید در واحدهای روستایی امری اجتناب‌ناپذیر است لذا در این راستا نژادهای دومنظوره با هدف تولید شیر و گوشت در واحدهای روستایی می‌تواند نقش مؤثری در روند اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی داشته باشد.

وی گفت: ارتقاء کمیت و کیفیت گوشت و سرعت رشد و افزایش ضریب تبدیل در نتایج آمیخته و همچنین بهبود صفات عملکردی مانند تولیدمثل و کاهش فاصله گوساله‌زایی را از اهداف توسعه پرورش گاوهای دومنظوره عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزایش مقدار تولید شیر ازلحاظ کمی و کیفی، کاهش سخت‌زایی، افزایش عمر تولید و ماندگاری، کاهش ابتلا به بیماری‌های ورم پستان را از دیگر اهداف توسعه و پرورش گاوهای دومنظوره عنوان کرد.

احمدی مدیر امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان نیز به برخی از مزیت‌های گاو دومنظوره «سیمنتال» نسبت به نژاد «هلشتاین» اشاره و اعلام داشتند: این گاو دومین نژاد تولیدکننده شیر در دنیا بوده و بسته به مدیریت شرایط محیطی و تراکم تغذیه گله میزان تولید 8 هزار کیلوگرم و با مدیریت بهتر بیش از 10 هزار کیلوگرم شیر در یک دوره 305 روزه به‌آسانی دست‌یافتنی است.

وی خاطرنشان کرد: گاو دومنظوره «سیمنتال» ازنظر خصوصیت تولید گوشت نیز گنجی در بین گاوهای با نژاد گوشتی است و مزایای اقتصادی این نژاد برای پرورش‌دهندگان گاو گوشتی تقریباً در مقایسه با سایر نژادها بی‌نظیر است.

مدیر امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان استان به ویژگی برتر این نژاد ازنظر تولیدمثلی نیز اشاره کرد و افزود: آسان‌هایی، باروری فوق‌العاده، ابتلای کمتر به بیماری‌های شایع در گاوداری همچون ورم پستان، لنگش و تب برفکی طول عمر اقتصادی بالا، فاصله گوساله‌زایی کمتر نسبت به سایر نژادها و بازگشت سریع به فحلی پس از زایمان از مهم‌ترین خصوصیات تولیدمثلی این نوع نژاد است.

احمدی با بیان اینکه شیر گاو نژاد گاو «سیمنتال» نسبت به هلشتاین درصد چربی و پروتئین بالاتری دارد و به دلیل توقع غذائی پایین‌تر، هزینه نگهداری کمتری دارد تصریح کرد: سن بازدهی گاو «هلشتاین» مرتباٌ کاهش می‌یابد به‌گونه‌ای که بسیاری از گاوداری‌ها با مشکل تأمین گوساله ماده نسل بعدی مواجه هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار