معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان رضوی گفت:طی نیمه نخست امسال 80 میلیارد ریال از محل تسهیلات خشکسالی به تشکلهای عشایری در این استان پرداخت شده است.
کد خبر: ۵۱۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 28 October 2017
به گزارش تابناک : محمدحسین جعفری روز شنبه به فعالیت 9 تشکل عشایری در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پارسال نیز دو هزار و 730 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار جامعه عشایری و تشکلهای عشایری در این استان قرار گرفت.
وی به حضور 3.5 درصد عشایر کشور در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مهمترین مشکل و مانع در جذب تسهیلات در بخش عشایری قوانین و مقررات بانکی است که هنوز هم برای این قشر مشکلاتی را به همراه دارد.
معاون اداره کل امور عشایر خراسان رضوی افزود: عشایر سهم زیادی در فعالیتهای دامپروری دارند بطوری که 10 درصد واحدهای دامی استان در بخش عشایری فعال است و بیشترین میزان تولید گوشت قرمز را نیز عشایر تولید می کنند.
عشایر کوچرو در 13 شهرستان خراسان رضوی حضور دارند. 22 درصد مراتع استان معادل یک میلیون و 600 هزار هکتار در اختیار عشایر است. آخرین جمعیت عشایر خراسان رضوی 35 هزار و 27 نفر در قالب هفت هزار و پنج خانوار سرشماری شده است. 
عشایر خراسان رضوی همه ساله با سرد شدن تدریجی هوا کوچ خود را از اواسط آبان ماه به مناطق قشلاقی آغاز می کنند. عشایر برون کوچ شهرستان قوچان کوچ خود را به خارج از خراسان رضوی به مناطق قشلاقی استان گلستان با مسافتی 400 کیلومتر و عبور ازشهرستانهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایلراههای شلمی و خشتلی بین 30 تا 40 روز طی طریق نموده و در مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان شامل دشت تقر، قاپلان دره، ابوساری و آب شیرین مستقر می شوند. سایر عشایر خراسان رضوی 'درون کوچ بوده' لذا از شهرستانهای درگز، سبزوار، نیشابور، بردسکن، خواف، چناران و مشهد کوچ خود را به مناطق گرمسیری(قشلاق) واقع در شهرستانهای سرخس، بخش رضویه مشهد، کلات و حوزه هایی از همان شهرستانها آغاز می کنند. 
عشایر با سپری نمودن حدود پنج ماه از سال در مناطق قشلاقی در داخل و خارج استان خراسان رضوی از فروردین ماه کوچ مجدد خود را به مناطق ییلاقی آغاز می کنند. 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار