مطالبه مردمی از مسئولان استان اردبیل؛
افکار عمومی و دوستداران حیات وحش از مسئولان به خصوص مدعی العموم انتظار واکنش سریع در شناسایی و مجازات عامل یا عاملان کشتار خرس قهوه ای هستند.
کد خبر: ۵۱۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 25 October 2017

به گزارش تابناک اردبیل، خرس قهوه‌ای یکی از گونه‌های جانوری ساکن در ارتفاعات سبلان است که متأسفانه بی‌مهری‌های متعددی در دهه‌های اخیر دیده و جمعیت آن به شدت کاهش یافته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین‌شهر از کشته شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در مرز شهرستان اهر و مشگین‌شهر خبر داد.

یوسف محمدی با اعلام این خبر گفت: در پی گزارش‌های مردمی در خصوص کشته شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در دره قمیش دره سی پائین تر از روستای میزان، اکیپ یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر به محل اعزام شدند و پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد، خرس در دره قمیش دره سی پائین‌تر از روستای میزان توسط یکی از اهالی ساکن قشلاق حاجی حیدر از توابع روستای گوروان حوزه شهرستان اهر با اسلحه شکاری مورد هدف قرار گرفته و بعد از تعقیب و گریز نهایتا در روستای نیاز کشته شده است.

وی با بیان این‌که تحقیقات جهت شناسایی عامل شکار این حیوان توسط یگان حفاظت اداره‌کل و حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین‌شهر ادامه دارد، از دوستداران حیات وحش خواست برای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند جانوری، هرگونه تخلف مشاهده شده را به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها یا از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

خبر کشته شدن یک قلاده دیگر از این‌گونه در معرض تهدید دل طبیعت دوستان را آزرد اما متأسفانه برنامه‌های حفاظتی از این‌گونه به حدی بازدارنده نبوده که جمعیت آن به واسطه شکار انسان کاهش نیابد.

این در حالی است که محیط‌زیست استان اردبیل در ابتدای سال یکی از برنامه‌های اولویت‌دار خود را حمایت از دو گونه در معرض خطر شامل غاز پیشانی‌سفید در حاشیه رود ارس و خرس قهوه‌ای اعلام کرد.

با این وجود نه تنها سکوت سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی که از قضا در سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده‌اند و مورد حمایت دولت قرار گرفته‌اند، تعجب‌برانگیز است، بلکه متأسفانه برنامه‌های فرهنگی نیز به نظر بازدارنده نیست.

هر چند به نظر می‌رسد مردم‌نهادها می‌توانند به آگاه‌سازی جوامع بومی محلی و عموم مردم کمک کنند اما وضعیت شکار و آزار حرس قهوه‌ای نشان می‌دهد، فرهنگ حمایتی از این‌گونه در معرض تهدید نهادینه نیست.

 

به نوشته مهر، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل در این خصوص گفت: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد کشته شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در مشگین شهر بودیم.

محمد خداپرست تصریح کرد: متأسفانه این خرس توسط یکی از اهالی ساکن در روستای گوران با اسلحه شکاری مورد هدف قرار گرفته و بعد از تعقیب و گریز جان خود را از دست داده است.

وی با تأکید به اینکه شکار گونه‌های در معرض تهدید ممنوع است، اضافه کرد: متأسفانه همچنان شاهد برخی تخلفات هستیم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تأکید کرد: به دلیل محدودیت امکانات محیط‌زیست ضروری است مردم و جوامع بومی محلی در صیانت از گونه‌های در معرض تهدید کمک حال ما باشند.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
اون شکارچی بی شعور حتما الان به شکارش و کشتن خرس افتخار می کنه.تو محافل هم تعریف میکنه خرسی کشتم این هوا بوود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار