معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا:
معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا بابیان اینکه شرط خدمت سربازی از گواهینامه برداشته شد، گفت: رفتارهای پرخطر رانندگان باید اصلاح و فرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد.
کد خبر: ۵۰۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷ 10 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، سرهنگ محمد ترحمی غروب چهارشنبه در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی سالن جلسات دانشگاه صنعتی شاهرود بابیان اینکه ماده ۵۸نظام‌وظیفه، نیروی انسانی را موظف کرد تا نسبت به شناسایی سربازان غایب و تحویل آن‌ها به مراجع قضایی برای خدمت اقدام کنند، ابراز داشت: در سال ۹۵ قانون بیمه شخص ثالث توسط مجلس تصویب شد که در ماده ۵۴ این قانون برای اخذ گواهینامه بررسی شرایط مشمولیت لازم نیست که بند الف ماده ۱۰ قانون نظام‌وظیفه را نسخ ضمنی کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه تصادفات افراد فاقد گواهینامه با تصادفات بدون گواهینامه تنها زندان‌ها را پر می‌کند و برای حل این مشکل خدمت سربازی از شرایط اخذ گواهینامه برداشته و روز گذشته در دیدار با رئیس مجلس و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ماده ۵۴ قانون بیمه مصوب شد تا قانون با هماهنگی ستاد کل آن را اجرایی کند.

شورای عالی ایمنی حمل‌ونقل توسط رئیس‌جمهور محقق شود

معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به پرسشخبرنگار مهرمبنی بر اینکه تصادفات در شش‌ماهه نخست سال جاری را چطور ارزیابی می‌کنید، ابراز داشت: خوشبختانه در شش‌ماهه نخست سال جاری با کاهش تصادفات به نسبت مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم و می‌کوشیم تابا اجرای اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آمار تصادفات حوادث رانندگی را به حداقل برسانیم.

ترحمی با انتقاد از اینکه شورای عالی ایمنی متاسفانه در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سال گذشته لایحه شورای عالی ایمنی حمل‌ونقلبه ریاست رئیس‌جمهور فرستاده و در کمیسیون عمرانی مطرح شد اما بنا به دلایلی به مرحله اجرا درنیامد که امروز ضروری‌ترین نیاز کشور یعنی شورای عالی ایمنی حمل‌ونقل به ریاست رئیس‌جمهور باید محقق شود.

وی بابیان اینکه شهرداری در شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت باید امکانات پلیس را تأمین کنند، افزود: در برنامه ششم توسعه در ماده ۳۸ در خصوص کاهش تصادفات آمده که نیروی انتظامی و دستگاه‌های متولی باید زمینه ایجاد فرهنگ را فراهم و تمام معابر کشور به دوربین هوشمند مجهز شوند.

وزارت بهداشت بر تائید سلامت افراد برای اخذ گواهینامهسخت‌گیرانه‌تر برخورد کند

مدرس تصادفات کشور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر میزان تغییرات اعمال شد در صدور گواهینامه‌های جدید، ابراز داشت: از ابتدای مردادماه سال جاری شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای صدور گواهینامه رانندگی اعمال شد و افرادی که گواهینامه پایه سه دارند حتماً باید تا سه ماه یک نفر دارای گواهینامه کنار این شخص هنگام رانندگی قرار گیرد و تابلوی احتیاط بر روی خودروی این شخص در جلو و عقب نصب شود و در شب محدودیت رانندگی خواهند داشت.

ترحمی بابیان اینکه در بسیاری از کشورها آموزش اجباری نیست اما در ایران از سال ۸۳ اعمال می‌شود، ادامه داد: هدف از آموزش باید افزایش کیفیت باشد لذا در سامانه جامع راننده آموزش‌ها با فنّاوری‌های جدید، تصویرسازی سه‌بعدی و نمایش پویانمایی انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از رانندگان از صلاحیت سلامت به‌طور کامل برخوردار نیستند و پرسش‌نامه را به‌دقت پر نمی‌کنند لذا وزارت بهداشت باید در خصوص تائید گواهینامه سلامت رانندگان مقررات سخت‌گیرانه‌تری را اعمال کند.

۵ درصد جریمه‌های رانندگی به صدا سیما اختصاص می‌یابد

معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا بابیان اینکه نقشه راهی برای قوانین و مقررات کشور در حوزه ترافیکی تدوین‌شده است، ابراز داشت: با توجه به اینکه عامل انسانی و خودرو بیشترین عامل حوادث رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد لذا در شورای عالی استاندار مقرر شد ضریب ایمنی خودرو از ۵۱ به ۸۳ ارتقا پیدا کند.

ترحمی بابیان اینکه قانون رسیدگی به تخلفات رانندگان به وزارت کشور پیشنهادشده است، تصریح کرد: پنج درصد مبلغ جریمه برای تولید برنامه‌های آموزشی توسط صدا و سیمادر قانون بودجه سال جاری تصویب شد و برای حمایت از جانبازان و معلولان قانون عصای سفید به اجرا درآمد و پیشنهاد گنجانده شدن صندلی کودک در خودرو نیز بهدولت ارائه‌شده است.

وی افزود: ماده ۳۳ لایحه ایمنی خودرو در کمیسیون عمران و کشاورزی روز گذشته موردبررسی قرار گرفت که اگر ایمنی خودروهای تولیدی از استاندارهای لازم پایین‌تر بود مالیات بر آن‌ها تعلق می گیرد و ماده ۱۸ آیین‌نامه هیئت‌وزیران و هوای پاک در صورت نداشتن معاینه فنی به ازای هر نمره منفی به رانندگان یک تا سی درصد حق بیمه پرداختی آن‌ها افزایش خواهد یافت.

۴۶ درصد ضایعات نخاعی کشور ناشی از تصادفات رانندگی

معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجا بابیان اینکه در ایران روزانه ۴۳ نفربر اثر حوادث رانندگی فوت و ۹۱۰ نفر مصدوم می‌شوند، ابراز داشت: ۴۶ درصد از ضایعات نخاعی کشور طبق آمار سازمان بهزیستی ناشی از تصادفات رانندگی است.

ترحمی ادامه داد: سالانه ۱۶ هزار نفر داغدار و ۳۳۰ هزار نفربر اثر حوادث رانندگی مریض داری می‌کنند و طی ۱۰ سال گذشته ۲۱۰ هزار نفر در کشور کشته‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه اگر ۱۰کیلومتر از سرعت ها کاسته شود ۲۲ درصد تصادفات کاهش پیدا می کند، افزود: برای کنترل و ایمن سازی رفتار انسان در ترافیک اقدامتی جدی باید انجام شود که در این راستا برگزاری یادبود قربانیان حوادث ترافیکی در تهران و استفاده از هنرمندان به عنوان سفیر راهبر تلاش شد تا به فرهنگ سازی در این زمینه کمک کنیم که از همان زمان پویش با احتیاط برانیم ایجاد و تا نوروز ۹۷ ادامه خواهد داشت.

رفتارهای پرخطر اصلاح شود

معاون حقوقی و پارلمانی راهنمایی و رانندگی ناجابا بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ در ارزای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه تعداد کشته ها به پنج نفر رسیده است، ابراز داشت: در ایران خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان ستاره ایمنی ندارند.

ترحمی همچنین اظهار داشت: سه هزار نقطه و یا مقطع حادثه خیز در کشور شناسایی شده است لذا تا ایمن شدن راه ها و خودروها رفتارهای پر خطر باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه حوادث رانندگی هفت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: باید رفتارهای شهروندان را اصلاح و بکوشیم تا ایمنی رعایت شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار