معاون جهاد کشاورزی استان سمنان:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه طرود شاهرود قطب شترداری علمی کشور است، گفت: در این استان ۱۵ هزار نفر شتر پرورش داده می‌شود.
کد خبر: ۵۰۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 04 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، مصطفی شاه‌حسینی در گفتگو باخبرنگار مهرضمن بیان اینکه پرورش و اصلاح نژاد شتر و بانک ژن اکو تیپ‌های شتر در طرود شاهرود، این روستا را به قطب شترداری علمی کشور تبدیل کرده است، تأکید داشت: غالب ۱۵هزار نفر شتر موجود در استان در شهرستان‌های شاهرود و دامغان هستند که سهم بزرگی از تولید یک هزار و ۵۰۰ تنی گوشت قرمز را در سطح استان دارند.

وی افزود: علاوه بر تولید گوشت قرمز، سالانه شاهد تولید ۶۰۰ تن شیر شتر نیز در سطح استان سمنان هستیم که به‌واسطه خاصیت فراوان و کلسیم بالای این محصول، اقبال عمومی از آن نیز افزایش‌یافته است.

معاون جهاد کشاورزی استان سمنان، درباره اقدامات صورت گرفته در استان برای ازدیاد نسل و بهبود ژن شتر، گفت: انتقال جنین از شتر ترکمن به شتر بومی برای نخستین بار در جهان در ایستگاه پرورش شتر طرود شاهرود اجرا شده است.

شاه‌حسینی با تشریح روند این تلقیح مصنوعی، گفت: با توجه به اینکه نسل شتر دوکوهانه سازگار با مناطق سردسیر، رو به انقراض بود، با فعالیت‌های علمی ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد شتر شمال شرق و بانک ژن اکو تیپ‌های شتر طرود، ژن این نوع شتر با محیط گرم و خشک طرود سازگار شده و پرورش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح آمیختگی شترهای دوکوهانه با تک کوهانه برای افزایش تولید گوشت و درآمدزایی بیشتر برای بهره‌برداران استان سمنان در آینده نزدیک در ایستگاه پرورش شتر طرود اجرا می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد شتر شمال شرق و بانک ژن اکو تیپ‌های شتر در طرود، با همکاری دانشگاه تهران درزمینهٔ تولید و ازدیاد نسل انواع شتر، اصلاح نژاد شتر، تلقیح مصنوعی، انتقال جنین و افزایش تولید گوشت و شیر و سایر فرآورده‌ها فعالیت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار