دبیرکل سازمان ملل، رئیس جمهور آمریکا و شماری از کشورها و نهادهای مختلف جهان از تصمیم پادشاه عربستان در لغو ممنوعیت رانندگی زنان استقبال کرده و آن را گامی مهم در مسیر درست توصیف کردند.
کد خبر: ۵۰۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 27 September 2017
به گزارش تابناک تبریز به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با استقبال از این اقدام ریاض آن را گام مهمی در مسیری درست خواند.

همزمان کاخ سفید در بیانیه‌ای به نقل از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از تصمیم عربستان برای لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان این کشور استقبال کرده و با تاکید بر حق زنان برای رانندگی در عربستان، آن را گامی مثبت در راستای تقویت حقوق زنان در این کشور خواند.

ترامپ تاکید کرد: واشنگتن به حمایت‌هایش از اقدامات ریاض در راستای تقویت جامعه عربستانی و اقتصاد آن با اصلاحاتی از این دست و نیز اجرای چشم ‌انداز سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داد.

ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور آمریکا نیز با انتشار توئیتی آن را گامی مهم در مسیری درست توصیف کرده و ضمن تبریک به زنان عربستانی نوشت، امروز پس از صدور دستور لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان عربستانی، روزی تاریخی برای آنهاست.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از این تصمیم عربستان آن را گامی بزرگ در مسیری صحیح خواند.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه این کشور نیز از این تصمیم عربستان استقبال کرد و به سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان بابت این تصمیم "تاریخی" که برای اولین بار در تاریخ عربستان اتخاذ شده، تبریک گفت.

خالد بن سلمان، پسر سلمان بن عبد العزیز و سفیر عربستان در آمریکا نیز در جمع خبرنگاران گفت: زنان هرگز برای اخذ گواهی نامه رانندگی به اجازه سرپرست‌شان نیازی نخواهند داشت، هر زنی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که گواهی نامه رانندگی دارد، اجازه رانندگی در عربستان خواهد داشت.

وی افزود: تصمیم عربستان برای صدور مجوز رانندگی زنان تنها یک تغییر اجتماعی بزرگ نبوده بلکه بخشی از اصلاحات اقتصادی در کشور است و رهبری عربستان تشخیص داده که جامعه ما برای این امر آمادگی دارد.

هیات علمای برجسته عربستان نیز در اولین واکنش نسبت به این تصمیم با انتشار توئیتی اعلام کرد، "خداوند پادشاه عربستان را که حافظ و مراقب منافع کشور و مردم با توجه به شریعت اسلام است، حفظ کند."

این هیات دینی در سال ۱۹۷۱ میلادی در عربستان تشکیل شد و بزرگترین هیات دینی در این کشور محسوب می‌شود. هیات مذکور متشکل از یک کمیته مشخص از چهره‌های مذهبی این کشور از مدارس فقهی مختلف است که ریاست آن را مفتی عربستان بر عهده دارد و این هیات مسئول صدور فتوا و اعلام آراء شرعی در مسایل مختلف است.

عربستان ده‌ها سال با استناد به فتواهای این هیات زنان در ان کشور را از رانندگی منع می‌کرد.

در فتواهای صادر شده از سوی این هیات رانندگی زنان، آنان را در مسیر فساد و اختلاط با مردان قرار می‌دهد.

همچنین برخی علمای عربستانی خارج از این هیات نیز دلایل مضحکی در توجیه مخالفتشان با رانندگی زنان مطرح کردند از جمله اینکه رانندگی زنان می‌تواند موجب تولد نوزادانی مبتلا به اختلالات و نواقص بالینی مختلفی شود!

این اظهارات و فتواها موج گسترده‌ای از تمسخرها را نه فقط در عربستان بلکه در سراسر جهان در پی داشتند.

با دستور پادشاه عربستان زنان در این کشور از ابتدای سال آتی میلادی می‌توانند رانندگی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار