حاج محمد مرزوق پیرغلام اهل بیت (ع) از کربلا به ایران آمد و سینه زنی سنتی را بنیان کرد.
کد خبر: ۴۹۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 25 September 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از باشگاه خبرنگاران، حاج محمد مرزوق طلبه اهل کربلا بود که از عراق به ایران آمد و شیوه سینه زنی سنتی را در ایران بنیان کرد.

در حدود صد و سی سال پیش هیئت بزازهای بازار تهران از حاج مرزوق دعوت می‌کنند تا به ایران بیایند ولی او قبول نمی‌کند اما در پی دعوت دوم که از سوی هیئت بنی فاطمه صورت می‌گیرد، در سال 1270 هجری شمسی، حاج محمد مرزوق عرب حائری از کربلا راهی ایران می‌شود.

در کتاب «عشق، ادب، اخلاص»، سید حسن معطر از مداحان قدیمی خاطره ای را از حاج مرزوق اینگونه بیان می‌کند: « کوچک که بودم به هیأت «بنی فاطمه» می رفتیم. یک بار جوانی وسط سینه زن ها دائم شوخی می کرد و می خندید که حاج مرزوق از آن جوان ناراحت شد و خطاب به او گفت: «ساکت! اینقدر نخند»، جوان بعد از خطاب محمد مرزوق، دیگر نتوانست حرف بزند و تا آخر مراسم ساکت بود. هفته بعد که به هیأت رفتیم، آن جوان همراه مادرش به آنجا آمد و به حاج مرزوق گفت: «پسرم را لال کرده ای، باید این لالی را از او بگیری»، حاج مرزوق به میان سینه زن ها رفت و از درخواست کرد که هر کس سید نیست از اتاق خارج شود. آن شب، سید های هیأت آنقدر سینه زدند و ذکر یازهرا (س) را تکرار کردند که به یک باره دیدیم همان جوان هم به میان سینه زن ها آمد و شروع به ذکر گفتن کرد.»

سینه زنی تهرانی های قدیم تا قبل از نقل مکان مرحوم حاج مرزوق حائری از کربلا به تهران، اینگونه بود که اصطلاحا سه ضرب و بی وقفه سینه می‌زدند. مرحوم حاج مرزوق بنیان‌گذار سینه زنی سنتی در تهران بوده است. اوج تکامل این سبک، در دوره مرحوم شاه حسین و مرحوم ناظم شکل گرفت. ایشان از بنیانگذاران سنت "چهارپایه" در شبهای مسلمیه حرم عبدالعظیم حسنی(ع)بودند. بسیاری از مداحان قدیمی، همچون حاج اکبر ناظم، مرحوم شاه حسین، حاج محمد علامه و حاج محمد علی اسلامی شاگردان حاج مرزوق بودند.

یکی از اهل معنا در خصوص برزخ ایشان می‌گوید: «پس از اینکه حاج محمد مرزوق را در جوار آقا بزرگ تهرانی دفن کردند، یکی از مؤمنان در عالم رویا، آقا بزرگ را در خواب می‌بیند و به او می‌گوید که: «چه خوب که حاج مرزوق را در جوار شما دفن کرده‌اند.» که آقا بزرگ در پاسخ گفت: «این گونه هم که فکر می‌کنی نیست، هنگامی که حاج مرزوق را در اینجا دفن کردند، امام حسین (ع) او را با خود بردند.»

برچسب ها: ایران ، سینه زنی ، طلبه ها
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار