مدیر کل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی:
به گزارش تابناک سمنان، سوقندی گفت: شعار امسال هفته احیا، نهضت حسینی، امر به معروف و نهی از منکر و آموزه های انقلاب اسلامی است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و بر طبق مصوبات ستاد استان اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی 91برنامه در دستور اجرا دارند.
کد خبر: ۴۹۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 20 September 2017

به گزارش تابناک سمنان، در طی نشستی که به منظور تشریح برنامه های هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد مدیر کل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت:در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر بر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته 91برنامه در دستور اجرا قرار دارند.

اجرای 91 برنامه در هفته احیای امر به معروف و نهی ازمنکر

سوقندی گفت: شعار امسال هفته احیا، نهضت حسینی، امر به معروف و نهی از منکر و آموزه های انقلاب اسلامی است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و بر طبق مصوبات ستاد استان اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی 91برنامه در دستور اجرا دارند.

گفتمان عاشورا، اداره کننده سایر گفتمان ها است

محمدرضا سوقندی گفت: در طول تاریخ تا به امروز یکی از گفتمان های قالب در حوزه فرهنگ و ارزش ها که بقیه گفتمان ها را مدیریت می کند گفتمان عاشورا است که تنها به فرهنگ یک جامعه مربوط نمی شود.

نایاب بودن مراسم اربعین در بین جهانیان

وی افزود:امروزه یک جریان عظیم فرهنگی نه تنها در ایران اسلامی بلکه در جهان تشیع مطرح است که نماد های آن را بیش از پیش شاهد هستیم.

وی گفت:راهپیمایی میلیونی اربعین که تقریبا 10برابر مراسم حج است در بین تمام جهانیان نمونه ای نایاب است.

یکی از آثار مهم انقلاب اسلامی احیای امر به معروف و نهی از منکر است

سوقندی بیان کرد: مهم ترین پایه و اساس گفتمان عاشورا، گفتمان فرهنگ ایثار،شهادت، مبارزه با ظلم و استکبار و تبعیت از امر به معروف و نهی از منکر است که این موضوع وصیت امام حسین (ع) است که در آغاز نهضت مهم ترین هدف نهضت را امر به معروف و نهی از منکر بیان کنید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول تاریخ همواره کسانی که با مکتب امام حسین(ع) مخالف بوده اند سعی کرده اند عاشورا را در حد یک عزاداری و مراسم بی محتوا خلاصه کنند که خوشبختان از آثار مهم انقلاب اسلامی که انقلاب ارزش ها است احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

رویکرد اصلی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر "تذکر رسانه ای" است

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:رویکرد اصلی ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر تذکر رسانه ای در سه طرح طلایه داران، یاران معروف و یاد آوران است.

وی افزود:هدف اصلی از این رویکرد شناسایی افراد با انگیزه،آموزش آن ها،سازماندهی آن ها به منظور ساختارسازی مناسب برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

استفاده از ظرفیت تمام ارگان ها درهفته احیای امر به معروف و نهی ازمنکر

سوقندی خاطر نشان کرد:در هفته ی احیای امر به معروف و نهی از منکر با توجه به مقتضیاتی که وجود دارد از ظرفیت تمام مساجد، اماکن مذهبی، مداحان و... استفاده خواهیم کرد که با توجه به برنامه ریزی های ستاد یکی از رویکردهای مهم در این روز بهره گیری از ظرفیت رسانه ها است.

زنگ امر به معروف و نهی از منکر در روز اول مهر ماه زده خواهد شد

سوقندی ضمن اشاره به این که هفت روز اول ماه محرم الحرام با توجه به برنامه هایی که دارند نام گذاری شده تا ذهنیت عموم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اصلاح شود گفت:روز اول روز وحدت کلمه، دفاع مقدس و امر به معروف و نهی از منکر است و بحث شهادت، شهدای معروف، دفاع مقدس، مساجد، اماکن و تشکل های مذهبی از جمله محور های روز اول است.

وی ادامه داد:روز دوم که مقارن با اول مهر ماه است فرهنگ ایرانی و اسلامی نامگذاری شده است، که در این روز زنگ امر به معروف و نهی از منکر در تمامی مدارس استان به صورت نمادین و در یکی از مدارس با حضور استاندار و سایر مسئولین زده می شود.

وی افزود:طرح یادآوران در ستاد امر به معروف و نهی از منکر آموزش و پرورش به منظور آموزش دانش آموزان و فرهنگیان برای تذکر رسانه ای دنبال می شود.

سوقندی بیان کرد:در روز سوم جمعی از طلایه داران، فعالان امر به معروف و نهی از منکر و اعضای ستاد و معاونین دیداری با نماینده محترم ولی فقیه و ریاست ستاد را دارند که در این مراسم از طلایه داران برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی خاطر نشان کرد:روز چهارم ، روز سلامت محیط اداری و کسب و کارامر به معروف و نهی ازمنکر است و با توجه به اینکه در تمامی ادارات و سازمان ها شورای امر به معروف و نهی از منکر را داریم از وظایف این شوراها تشکیل تیم های رسانه ای،آموزش کارمندان ، برگزاری جلسات هم اندیشی و تربیت و ساماندهی یاوران معروف است.

وی افزود:در این روز بزرگداشت شهدای ادارات را ساعت 9صبح روز دوشنبه در تالار شهید مطهری خواهیم داشت.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:روز پنجم ، روز تحکیم و تعالی نهاد خانواده ، آسیب های اجتماعی و تعالی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت:روز ششم ، روز حمایت ازتولید ملی و اقتصاد مقاومتی و امر به معروف و نهی از منکر است.

وی اظهار کرد:در روز هفتم که روز آخر است حمایت از عامران امر به معروف و نهی از منکر، بزرگداشت شهدا و گردهمایی طلایه داران را خواهیم داشت.

امر به معروف و نهی از منکر آموزه ی اسلام برای نظارت است

سوقندی در نهایت با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر آموزه ی اسلام برای نظارت است وبازوی این نظارت افکار عمومی است گفت:اگر امر به معروف و نهی از منکر را به گفتمان و فرهنگ عمومی تبدیل کنیم کمتر شاهد اختلاس ،فساد و کم کاری خواهیم بود.

ارسال ابلاغیه از ستاد کشوری به ستاد های استانی و شهرستانی

آسیابی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت:هفته اول ماه محرم الحرام هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر است که علت این نام گذاری از سوی مسئولین حداکثر استفاده از فضلیت های این ماه است که بر این اساس ابلاغ برنامه هایی را از ستاد کشوری به ستادهای استانی و شهرستانی به منظور اجرا داشته ایم.

نارضایتی رهبر انقلاب از اجرای برخی اصول قانون اساسی

حیدر آسیابی بیان کرد:در طی دیداری که در 12تیر ماه سال 96 با رهبر داشتیم این جمله را فرمودند که برخی مکررا می گویند که بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده است اما گویی آن ها اصل هشتم قانون را که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است جز اصول قانون اساسی نمی دانند و به این امر واجب توجه نمی کنند.

وی افزود: صحبت آقا نشان دهنده ی این موضوع است که ایشان رضایت کامل از اجرای قانون را ندارند.در نتیجه یکی از وظایفی که ما بر عهده داریم تبیین قانون امر به معروف و نهی از منکر است.

اصل هشتم قانون اساسی از برکت خون شهید جلیلی است

وی افزود:بعداز شهادت جلیلی نمایندگان مجلس عزمشان را جزم کردند که اصل هشتم قانون اساسی را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به تصویب برسانند و در واقع تصویب اصل هشتم قانون اساسی از برکت خون شهید جلیلی است.

امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه ی همگانی است

آسیابی ادامه داد:در قرآن کریم نیز بر امر معروف و نهی از منکر همچون واجباتی نماز و روزه تاکید بسیاری شده است ولی متاسفانه توجهی که باید به این موضوع شود در کشور ما احساس نمی شود.

وی افزود:در قانون اساسی هم امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است که همپوشانی کلی دارد و در آن قید شده است که این وظیفه مردم نسبت به یکدیگر، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم است.

وی خاطر نشان کرد:امر به معروف و نهی از منکر یعنی تبعیت از آموزه های شریعت مقدس اسلام، ترویج معروفات و نهی از منکرات در تمام حوزه ها.

حجاب یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: متاسفانه ذهنیت افراد در خصوص امر به معروف و نهی از منکر فقط معطوف به حجاب است در حالی که حجاب یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر تمام شئون جامعه از جمله مسائل دفاعی، اقتصادی، سیاسی و... را در برمی گیرد و همانطور که در قانون اساسی آمده یک اصل کلی و همگانی است.

بزرگترین معروف صیانت و حفاظت از حکومت اسلامی است

وی اظهار کرد: واقعه عاشورا فقط سینه زنی، عزاداری و سرودن اشعار موزون نیست بلکه ما باید از این واقعه درس بگیریم که امام زمان خود راتنها نگذاریم و همانطور که مقام معظم رهبری میفرمایند بزرگترین معروف در حال حاضر صیانت و حفاظت از حکومت اسلامی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار