سرویس سلامت
اگر به اين باور رسيده ايد که تنها کسي که در قبال سلامتي شما مسئول است، خودتان هستيد پس هرچه زودتر دست به کار شويد و نسبت به انجام چکاپ هاي دوره اي اقدام کنيد تا به جاي آن که خدا نکرده، بيماري ها شما را غافلگير کنند شما با پيشگيري هاي لازم و اطلاع دقيق از وضع سلامتتان به جنگ آن ها برويد قبل از آن که براي شما مشکل آفرين شوند.
کد خبر: ۴۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۲ 19 June 2015
با انواع چکاپ هاي مهم آشنا شويد

اگر به اين باور رسيده ايد که تنها کسي که در قبال سلامتي شما مسئول است، خودتان هستيد پس هرچه زودتر دست به کار شويد و نسبت به انجام چکاپ هاي دوره اي اقدام کنيد تا به جاي آن که خدا نکرده، بيماري ها شما را غافلگير کنند شما با پيشگيري هاي لازم و اطلاع دقيق از وضع سلامتتان به جنگ آن ها برويد قبل از آن که براي شما مشکل آفرين شوند.

 ،نخستين گام، مراجعه به پزشک براي تجويز آزمايش هاي غربالگري و تست هاي مورد نياز است. در صورتي که دکتر خانوادگي نداريد مي توانيد در ابتدا به يک پزشک عمومي مراجعه کنيد.

پس از دريافت جواب آزمايش ها چنانچه مشکل خاص يا مورد مشکوکي مشاهده شود پزشک مذکور، بسته به شرايط، شما را به متخصصان مربوطه ارجاع خواهد داد.با برخي از اين چکاپ ها آشنا شويد.

چه اطلاعاتي به پزشک بدهيم؟

اگر نخستين بار است که براي انجام چکاپ مراجعه مي کنيد حتما پرونده پزشکي خود را به همراه داشته باشيد. علاوه بر اين، با ارائه اطلاعات لازم درباره بيماري هاي قبلي، داروهاي مصرفي و وضعيت جسمي خود، پزشک را به طور کامل در جريان سوابق پزشکي تان قرار دهيد. حتما سابقه وجود بيماري هاي مختلف مانند سرطان، ديابت، ناراحتي هاي قلبي و سکته در ميان افراد خانواده خود را به اطلاع پزشک برسانيد؛

زيرا اين نکته روي آزمايش هايي که تجويز مي شوند، تاثير مستقيم دارد. تست هايي که هر فرد براي چکاپ دوره اي خود بايد انجام دهد براساس سن، جنسيت، وضع فعلي سلامت و سوابق خانوادگي متفاوت است. در ادامه به بررسي آزمايش هاي لازم براي سنين مختلف در ميان آقايان و خانم ها مي پردازيم.

سنين 20 تا 40 سالگي:

آزمايش کلسترول و چربي هاي خون: کلسترول نقش مهمي در سلامت قلب انسان ايفا مي کند؛ اما بالا بودن سطح کلسترول و چربي هاي خون مي تواند باعث گرفتگي عروق شود و خطر بيماري هاي قلبي و سکته را در پي داشته باشد. اگر سابقه هيچ گونه ناراحتي قلبي-عروقي نداريد از سن بيست سالگي هر 4 تا 6 سال يک بار با انجام آزمايش خون از طبيعي بودن سطح کلسترول خود مطمئن شويد. چنانچه در ميان خانواده يا بستگان نزديک شما سابقه بيماري هاي قلبي يا چاقي بيش از حد وجود دارد، بهتر است انجام اين آزمايش را از 14 يا 15 سالگي آغاز و با مشورت پزشک، بازه هاي تکرار آن را کوتاه تر کنيد.

فشار خون: عادي بودن سطح فشار خون، از مهم ترين عوامل تضمين کننده سلامت است. فشار خون بالا مي تواند باعث سکته مغزي، نارسايي يا سکته قلبي و بيماري هاي کليوي شود. هر دو سال يک بار نسبت به اندازه گيري فشار خون خود اقدام کنيد. چنانچه فشارخون شما در اين سن بالاتر از 8/12 است، چکاپ بايد در بازه هاي زماني کوتاه تري انجام شود.

چکاپ پوست: نسبت به وضعيت پوست خود حساس باشيد. تغيير رنگ خال هاي بدن و ايجاد ضايعات غيرعادي را جدي بگيريد. درمان سرطان پوست در مراحل اوليه، زماني که هنوز گسترده نشده است، ساده خواهد بود. هر 3 سال يک بار با مراجعه به پزشک، نسبت به بررسي سلامت پوست خود اقدام کنيد. در اين سن، معمولا بازه هاي سه ساله براي انجام چکاپ هاي پوستي مناسب است.

دهان و دندان: يکي از عادات عجيب ما ايرانيان، بي توجهي به سلامت دندان هايمان است، به طوري که نه تنها به فکر پيشگيري از پوسيدگي دندان و بيماري هاي لثه خود نيستيم که حتي با وجود ابتلا به دردهاي دنداني شديد از مراجعه به دندانپزشک خودداري مي کنيم. بايد بدانيد که با تشخيص به موقع پوسيدگي هاي سطحي، از شرِ درمان ريشه و تحمل دردها و هزينه هاي سنگين آن خلاص خواهيد شد.

علاوه بر اين، بيشتر مردم نمي دانند که زخم ها و عفونت هاي لثه مي تواند زمينه ساز بيماري هاي قلبي شود. پس ترس از دندانپزشک و سهل انگاري در مراقبت از دندان هاي خود را کنار بگذاريد و همين امروز براي چکاپ و يا درمان، وارد عمل شويد.

بهترين تناوب زماني براي بررسي سلامت دهان و دندان هر 6 ماه يک بار است.

سنين ۵۰-۴۰ سالگي

قندخون: با آغاز 45 سالگي بهتر است به فکر انجام آزمايش قندخون باشيد. قندخون بالا موجب بيماري ديابت مي شود و آثار جبران ناپذيري مانند نارسايي کليوي، بيماري هاي قلبي-عروقي و در موارد حادتر نابينايي و آسيب هاي عصبي منجر به قطع نخاع را به همراه دارد. در اين سن بهتر است هر 3 سال يک بار قندخون خود را چک کنيد.

تست بينايي و سلامت چشم ها: اين تست به منظور تشخيص بيماري هاي آب مرواريد، آب سياه و بررسي فشار چشم ها انجام مي شود. آب سياه در حالت پيشرفته باعث نابينايي مي شود، اما درمان به موقع آن مي تواند شدت آسيب به چشم ها را تا حد زيادي کنترل کند.

هر دو سال يک بار براي انجام تست بينايي به چشم پزشک مراجعه کنيد.

کلسترول و چربي هاي خون: هر دو سال يک بار

فشار خون: هر سال يک بار

چکاپ پوست: هر سال يک بار

دهان و دندان: هر 6 ماه يک بار

سنين پس از 50 سالگي:

تست سرطان روده بزرگ: سرطان روده يکي از انواع کشنده سرطان هاست که با انجام آزمايش هاي لازم و تشخيص در مراحل اوليه، به راحتي قابل درمان است. با انجام آزمايش خون مخفي در مدفوع مي توان از ابتلا به سرطان روده بزرگ پيشگيري کرد. اما آزمايش دقيق تر ديگري که براي بررسي سلامت روده بزرگ وجود دارد، کولونوسکپي است. به کمک اين آزمايش پوليپ هاي موجود در روده نيز به راحتي تشخيص داده شده و قبل از تبديل به تومورهاي سرطاني برداشته مي شود. با وارد شدن به ششمين دهه زندگي خود هر 5 سال يک بار اين آزمايش ها را انجام دهيد.

تست تراکم استخوان: با انجام اين تست، پزشک قادر به تشخيص پوکي استخوان خواهد بود. افراد با سنين بالاتر بيشتر در معرض خطر ابتلا به پوکي استخوان هستند، هم چنين اين بيماري در خانم ها بسيار شايع تر است. به همين علت براي خانم ها از سن 65-60 سالگي و براي آقايان از سن 70 سالگي انجام تست تراکم استخوان ضروري است. در صورت ابتلا به پوکي استخوان اين تست هر دو سال يک بار و در صورت نرمال بودن نتيجه آزمايش، هر 5 سال يک بار تکرار مي شود.

کلسترول و چربي هاي خون: هر سال يک بار

فشار خون: هر سال يک بار

قند خون: هر سال يک بار

دهان و دندان: هر 6 ماه يک بار

چکاپ پوست: هر سال يک بار

تست بينايي و سلامت چشم ها: هر سال يک بار.
منبع :سلامت نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :