بررسی وضعیت تیم ملی و فدراسیون والیبال؛
کارشناس والیبال کشورمان گفت: کم کم وقت آن رسیده که تعدادی از بازیکنان سن و سال دار تیم ملی بزرگسالان با تیم ملی خداحافظی کرده و نیروهای جوان خودشان را برای المپیک سه سال بعد آماده کنند.
کد خبر: ۴۹۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸ 19 September 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از مشرق، سومی تیم ملی والیبال در مسابقات جام بزرگ قهرمانان گرچه از خیلی جهات خوشحال کننده و غرورآفرین بود ولی قطعا این نتایج نمی تواند تضمینی برای موفقیت در اصلی ترین آوردگاه والیبال یعنی المپیک 2020 توکیو باشد. برای بررسی این شرایط و البته نتیجه ای که تیم ملی در مسابقات اخیر در ژاپن کسب کرد با سرپرست تیم والیبال جوانان کشورمان حرف زدیم.

اکبر محمدیدر گفت و گو بامشرق، درباره مسایل روز والیبال به نکاتی اشاره که متن آن را در ادامه از نظر می گذرانید:

*تیم ایران کمترین جوانگرایی را داشت

تیم ملی والیبال ما جزو معدود تیم هایی است که در جهان کمترین تغییرات را نسبت به سنوات قبل داشته است. شالوده تیم ما تقریبا همان هایی بودند که در لیگ جهانی 2015 و حتی قبل تر از آن بودند. به اضافه معنوی نژاد و سامان فائزی که امسال به تیم اضافه شدند. این امر باعث شده که از نظر هماهنگی تا حدودی نسبت به سایر رقبا بهتر باشیم و نتیجه اش را هم با کسب عنوان سومی گرفتیم. اما همین هم جای نگرانی دارد. چرا که دیگر تیم ها نفرات جدیدی به تیم شان اضافه کرده بودند. ولی بیشتر تیم هایی که در این مسابقات نبودند مانند لهستان، صربستان ، آرژانتین و امثال آنها همه در حال پوست اندازی هستند تا در المپیک بتوانند خوب نتیجه بگیرند. اما فرانسه سعی کرده بود ترکیبی را بیاورد که ظرف دو، سه سال آینده بتوانند نتیجه بگیرند.

*نتیجه گرایانه وارد رقابت ها شدیم

وقتی رقابت های ورزش را از لحاظ اهمیت در نظر می گیریم متوجه می شویم که پس از المپیک، مسابقات جهانی و لیگ جهانی مسابقات بین قاره ای دارای اولویت چهارم است. بسیاری از کشورها این رقابت ها را به عنوان مسابقاتی برای کسب تجربه و هماهنگی بیشتر نگاه می کنند و خیلی نگاه عنوانی به آن ندارند. ولی از آنجا که مردم ما از والیبال انتظارات بیشتری دارند و توقعات شان هم بالا رفته و وقتی تیم هم نتیجه نمی گیرد هجمه ای علیه فدراسیون و بازیکنان بوجود می آورند باعث شده که در کنار بحث جوانگرایی مربیان تازه وارد یک مقدار با ترس به نتایج نگاه می کنند و سراغ جوانگرایی نمی روند و این باعث شد که تیم ما در این مسابقات با هدف کسب نتیجه ورود کند.

*این سومی خوب بود ولی تداومش مهم است

من چون می دانستم فرانسه دست به تغییرات زیادی زده است قطعا مطمئن بودم احتمال نتیجه گرفتنش کم خواهد بود. ژاپن که اصلا انتظار نداشتیم روی سکو برود. من تیم های برزیل و ایتالیا را رقبای اصلی خودمان می دانستم که خوشبختانه تیم ایتالیا را شکست دادیم و به برزیل باختیم. ولی در کل نتیجه قابل قبولی بود. به شرطی که از این به بعد تا المپیک 2020 که نزدیک 3 سال زمان داریم تغییرات خاصی را در این تیم ملی انجام بدهیم تا آنجا نتیجه بگیریم. همین فرانسه ای که در این مسابقات دیدید و مردم می گفتند ضعیف بوده قطعا تا سه سال بعد بهترین نتایج را می گیرد ولی در کل نتیجه ای بود که باعث خوشحالی مردم شد و ان‌شاءالله تداوم داشته باشد.

*کولاکوویچ همان نظم ولاسکویی را دارد

علاوه بر بحث فنی یکی از شاخصه های خوب کولاکویچ این است که دیسیپلین مدیریتی خوبی دارد. من سال هاست با تیم های رده های مختلف ملی در ارتباط هستم و از نزدیک در جریان بودم که زمان ولاسکو مدیریت بسیار خوبی در تیم حاکم بود. نظم و انضباط و دیسیپلین مثال زدنی داشتیم اما بعد از آمدن کواچ و لوزانو هیچکدام نتوانستند آن نظم را برقرار کند. این نگرانی بود که اگر مربی بعدی بیاید شاید ادامه دهنده راه کواچ و لوزانو باشد ولی فدراسیون کار ارزشمندی که انجام داد مطالعه دقیقی بود که روی گزینه های بعدی اش داشت. نشان داد که فدراسیون هم متوجه این بحث شده که روی بحث نظم و دیسیپلین تأکید داشت. الان هم مدیریت خاصی در تیم حاکم است که در کنار بحث فنی کمک می کند تیم تقویت شده و نتیجه بگیرد.

*جوانگرایی را از امروز استارت بزنیم

وقتی سال 2013 در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در ترکیه به عنوان مربی کنار تیم بودم جواد معنوی نژاد و میلاد عبادی پور جزو بازیکنان آن تیم بودند. همان زمان عنوان شد این دو بازیکنانی هستند که در آینده می توانند به تیم بزرگسالان کمک کنند و آقای ولاسکو این مطلب را دقیقا متوجه شد و از همان زمان روی این دو نفر کار کرد به ویژه عبادی پور. نتیجه اش هم این شد که الان این دو نفر جزو خوب های تیم بزرگسالان مان هستند. امسال هم در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که در چک برگزار شد شرکت کردیم و سه، چهار بازیکن شاخص در آنجا داشتیم. جواد کریمی، مجرب، اسفندیار و پوریا یلی قطعا می‌توانند به تیم بزرگسالان ما کمک کنند ولی به شرطی که از حالا استارتش را بزنیم و آنها کنار تیم بزرگسالان باشند، نه اینکه دوسال بعد تازه دعوت شان کنیم. باید بیایند میدان بینند و در تمرینات منظم تیم بزرگسالان شرکت کنند و در تورنمنت ها آبدیده شوند و تا المپیک 2020 جزو اعضای اصلی تیم ما باشند. در این صورت می توان از آنها در المپیک استفاده کرد.

*جوانان خوبی پشت خط داریم

واقعیتی که ما شاید به آن دقت نکردیم میانگین سنی تیم مان است. معروف بهترین پاسور ما که الان بهترین پاسور دنیاست بالای 30 سال سن دارد. ارتفاع قد خوبی ندارد و در دفاع، خیلی به تیم کمک نمی کند گرچه در پنجه و پاس ها عالی است. او قطعا در سه سال آینده نمی تواند این انتظاری که امروز از او داریم را برای ما برآورده کند و البته حق هم دارد. باید تا المپیک یک جوان انرژیک و قبراق جای او داشته باشیم.

جواد کریمی که امسال ما او را در چک دیدیم فوق العاده جنگنده است. سرویس های فوق العاده عالی دارد و بازیکنی در خدمت تیم است. او باید الان بیاید کار کند تا سه سال بعد او را به المپیک ببریم. اگر ما بخواهیم معروف را باز هم سه سال بعد به المپیک ببریم کار خاصی انجام نداده ایم. بیشتر بازیکنان این تیم ملی تا آن زمان یا به 30 سالگی می رسند یا از آن رد می شوند. ما امروز پوریا یلی را داریم که او هم جزو نوجوانان است هم جوانان. معتقدم او به اشتباه به عنوان بهترین بازیکن این دوره معرفی نشد. ما در مسابقات دیدیم که او بالای 80 درصد پوئن گرفته بود. بسیار عملکرد خوبی داشت. او پشت خط زن است با 2 متر و 8 سانت قد. پرش خیلی خوب و بازیکنی باهوش که تمام اسپک هایش را از بالای دست دفاع ها می زند. او امسال هم از سوی کولاکوویچ دعوت شد ولی چون تیم های نوجوانان و جوانان به او نیاز داشتند از اردو خارج شد. با این جوان ها هست که ما می توانیم موفق شویم.

*داورزنی نگاه ویژه ای به پایه ها دارد

کار ارزشمند داورزنی در طول نزدیک به 10 سال اخیر که در فدراسیون والیبال حضور داشته، این بود که به تیم های پایه توجه ویژه ای داشت و ما امسال ثمره اش را هم دیدیم و تیم نوجوانان مان در بحرین قهرمان جهان شد. این حاصل نشد مگر با تلاش این عزیزان و کادرفنی و حمایت فدراسیون و شخص داورزنی. بچه ها یک سال در اردو بودند. اردوهای برون مرزی و داخلی که نتیجه اش هم قهرمانی جهان بود.

*نبودن رییس به فدراسیون لطمه می زند

قرار است تا یک ماه آینده دیگر تکلیف ریاست فدراسیون مشخص شود. اگر این بلاتکلیفی ادامه دار باشد قطعا مشکل ساز خواهد بود. شاید در کوتاه مدت کارها بر اساس روال جلو برود ولی در ادامه به مشکل می خوریم. تا الان که داور زنی در خیلی موارد ورود کرده و مشکلی بوجود نیامده است ولی با توجه به مشغله زیادی که در وزارت ورزش دارد عملا نمی تواند به کارهای فدراسیون رسیدگی کنند و قطعا باید رییسی باشد که کارها رتق و فتق شوند. باید هرچه زودتر مجمع انتخاباتی فدراسیون برگزار شده و تکلیف ریاست فدراسیون روشن شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار